برندهای دانمارکی در راه ایران

برندهای دانمارکی در راه ایران
برندهای دانمارکی در راه ایران
برندهای دانمارکی به دنبال ثبت شرکت در ایران
مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و اداره ثبت اختراع و علائم تجاری دانمارک برگزار شد.
محمد حسن کیانی رییس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این مراسم، ضمن بیان اینکه نظام حقوق مالکیت صنعتی ایران دارای پیشینه وضع مقررات نسبتا دیرینه قریب به ۹۴ سال می‌باشد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت حقوق مالکیت معنوی در رشد و توسعه اقتصادی، به ویژه در دو دهه اخیر سعی گردیده است متناسب با نیازها و ضرورت‌های توسعه ای کشور به ویژه نسبت به ارتقا نظام حمایت از مالکیت صنعتی اقدامات موثری صورت پذیرد تا بتواند پاسخگوی نیازهای روز گردد.
 
به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی به نقل از تجارت‌نیوز، وی افزود: اهتمام نسبت به بروز رسانی قوانین و مقررات مربوط، علاوه بر تصویب قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ که منطبق با استانداردهای تریپس می‌باشد و اینک به منظور تکمیل و روزآمدتر نمودن این قانون، پیش نویس طرح جامع حمایت از مالکیت صنعتی نیز در مسیر طی تشریفات تصویب نهایی مجلس قرار دارد.رییس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: طرح‌های صنعتی و علائم تجاری از تسلیم اظهارنامه تا ثبت‌های نهایی و تغییرات بعدی آن و انتشار آگهی های مربوط کاملا به صورت الکترونیکی از طریق پورتال اختصاصی مرکز مالکیت معنوی صورت می‌پذیرد.
 
وی ادامه داد: در محور ارتقا آگاهی‌های عمومی و خصوصی نیز مرکز مالکیت معنوی به ویژه طی سال‌های اخیر سمینارها، همایش، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی متعددی را در ارتباط با موضوعات مختلف مالکیت معنوی حسب مورد با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی و دیگر مراجع داخلی و خارجی به ویژه مراجع علمی، تحقیقاتی، پژوهشی، صنعتی، تجاری، اجرایی و قضایی کشور برگزار نموده، که مجموع اقدامات موجب شده است تا در سال ۲۰۱۶ براساس آمار منتشر وایپو، جمهوری اسلامی ایران در تسلیم اظهار نامه های مالکیت صنعتی براساس مبدأ در حوزه اختراع، علائم تجاری و طرح های صنعتی به ترتیب در رتبه ۱۶، ۱۲ و ۱۲ قرار گیرد.وی در پایان گفت: امیدواریم همکاری های آتی نیز نظیر دیگر برنامه های اجرا شده با کشور دوست، دانمارک، منتج به کارنامه درخشان در بهبود و ارتقا نظام IP قرار گیرد.
 
تحریم‌های جدید آمریکا و چالش دانمارکی‌ها
دنی عنان سفیر دانمارک در ایران نیز ضمن بیان اینکه در سنوات اخیر ما شاهد مناسبات رو به فزونی میان ایران و دانمارک بودیم و همکاری‌های سیاسی و اقتصادی خوبی با ایران داشتیم، اظهار کرد: یکی از موارد مهم این همکاری‌ها حمایت از مالکیت اختراعات علائم صنعتی و تجاری است. این همکاری فقط در حد سیاسی نیست بلکه دانشگاه‌ها در سطح آکادمیک به این موارد توجه دارند.ما حتی باستان شناسان دانمارکی، متخصصین فعال در دریای خزر را داریم و به دنبال افزایش همکاری با ایران هستیم. از طرف دیگر ایرانی‌های بیشتری در حال ورود به دانمارک هستند و همینطور دانمارکی‌ها به ایران رفت و آمد بیشتری دارند.
وی ضمن بیان اینکه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران همکاری‌های ما را با چالش روبرو می کند، گفت: ما به دنبال تجارت و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در کشور ایران هستیم. این پروژه دقیقا فرصت مناسبی برای همکاری‌های جدی تر با ایران است. جنبه اهمیت دیگر این پروژه این است که هراندازه بلندمدت تر باشد منجر به این می شود که شرکت های بیشتری برای سرمایه گذاری به ایران بیایند.سفیر دانمارک در ایران در رابطه با اینکه مجموع سرمایه‌گذاری دانمارک در ایران چه میزان است؟ گفت: چند شرکت مهم دانمارک در ایران سرمایه‌گذاری کردند که بیشتر در زمینه دارویی بوده است. تمایل به همکاری بیشتر با ایران و تداوم آن نیز وجود دارد.
دنی عنان در پاسخ به این سوال که حجم مناسبات تجاری میان ایران و دانمارک چه میزان است؟ اظهار کرد: در سال ۲۰۱۷ حجم تقریبی صادرات دانمارک به ایران ۳۰۰ میلیون یورو بوده است اما صادرات ایران به دانمارک کمتر بوده و دلیل آن این است که دانمارک به نسبت گذشته خودکفاتر شده است. ایران رشد شایان ذکری در حجم صادرات به اتحادیه اروپا داشته است و معتقدیم باید به برجام پایبند باشیم و از آن حفاظت کنیم.
سفیر دانمارک در ایران، افزود: در وهله اول کالاهای وارداتی از دانمارک به ایران شامل کالاهای دارویی می‌شود و ارز مبادله شده میان دو کشور دلار است. در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ کالاهای صادراتی دانمارک به ایران تنوع بیشتری داشت. برای شرکت های دارویی حمایت از مالکیت فکری و معنوی بسیار اهمیت دارد.دنی عنان افزود: کالاهای صادراتی ایران به دانمارک نیز شامل صنایع دستی، فرش، زعفران، پسته، منسوجات و فرآورده های نفتی و گازی می شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت دانمارک به دنبال ثبت حق مالکیت معنوی در ایران برای داروهای خود هست؟ بیان کرد: بسیاری از شرکت‌های فعال دانمارکی در ایران شامل شرکت های داروسازی می‌شوند و خیلی از آنها به دنبال کسب اطلاعات در رابطه با ثبت حقوق معنوی کالاهای خود هستند و مجدانه به دنبال آن هستند که این آثار را ثبت مالکیت کنند تا کسی نتواند مشابه آنها را تولید کند.این فقط به معنای مصلحت سنجی تجاری نیست، بلکه ارتباط مستقیم با حمایت از جان مردم دارد که داروها به صورت تقلبی عرضه نشود. بنابراین شرکت های دارویی دانمارک در ایران به دنبال ثبت کالاهای اورجینال هستند تا ضرری به مردم وارد نشود.
 
وی ضمن بیان اینکه هفته گذشته سالگرد احداث راه آهن ایران را در سفارت جشن گرفتیم، عنوان کرد: راه آهن ایران اولین بار توسط یک شرکت دانمارکی تاسیس شد و این نیازمند همکاری نزدیک میان ایران و دانمارک بود. این اتفاق باعث شد دانمارک در ایران سفارت احداث کند. امروز مساله زیرساخت ایران بسیار اهمیت دارد و امید ما برای ایران است که بتواند فرصت‌های بیشتری برای سرمایه گذاری و تجارت خود کسب کند. حمایت از مالکیت حقوق معنوی و فکری از این جهت دارای اهمیت بسیار زیادی است.
 
وی افزود: در طول مدت همکاری اداره مالکیت معنوی ایران و سازمان حقوق تجاری و ثبت اختراعات دانمارک فعالیت‌های قابل ملاحظه ای با هم داشتند. دولت دانمارک و وزارت امور خارجه دانمارک در حال حاضر در حال انجام ۱۸ پروژه در کشورهای مختلف دنیاست که یکی از این موارد انعقاد تفاهم نامه با ایران است. پیشرفت ها در این زمینه نه تنها به نفع ایران بلکه به منفعت دانمارک و اتحادیه اروپاست.رییس اداره ثبت اختراعات دانمارک در ادامه اظهار کرد: اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری دانمارک بیش از ۱۰ سال است که پروژه‌های مختلفی را در سرتاسر دنیا راه اندازی کرده است. در طول سال گذشته متخصصان خبره خود را برای مذاکره در این زمینه با مالکیت معنوی ایران اعزام کردیم. هر کدام از متخصصانی از ما که وارد ایران شدند از مهمان نوازی ایران و ذهن باز جوانان ایرانی بسیار خرسند بودند.
 
در طول پروژه پیش رو با یکسری همکاران ایران همکاری خواهیم داشت. همکاری های ما شامل ۴ اولویت تقویت ظرفیت نیروی انسانی و مدیریتی در مرکز مالکیت معنوی ایران، اجرای قوانین ثبت و اعمال مالکیت صنعتی در میان همه بحث های صنعتی ، جهت دهی و اصلاح فعالیت های اداره مالکیت معنوی، افزایش سطح آگاهی متخصصین مالکیت معنوی می‌شود.وی افزود: در راستای ادامه این پروژه تا قبل از نوروز فعالیت های زیادی انجام خواهیم داد. ۲۱ هیات خبره تجاری برای انجام این اقدامات آماده هستند.ترگل بورگ مشاور سفارت دانمارک در ایران با بیان اینکه امروز روز آغاز یک پروژه سه ساله است که بر روی مالکیت معنوی و فکری تمرکز دارد، گفت: این پروژه سه متولی اصلی دارد که شامل وزارت خارجه دانمارک، اداره ثبت اختراعات و اداره حقوق مالکیت معنوی ایران می شود.وی عنوان کرد: این پروژه از آنجا که پتانسیل های موجود را هدف قرار می دهد دارای اهمیت است. همانطور که می‌دانید مالکیت معنوی به معنای ثبت اختراعات و علائم تجاری و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی در این زمینه‌ها می‌شود. اهمیت این مسئله زمانی بیشتر می‌شود که شرکت های دانمارکی در مواردی در ایران سرمایه گذاری کردند و این امر منجر به این شد که ما در این زمینه ها بیشتر توجه داشته باشیم.مشاور سفارت دانمارک در ایران خاطرنشان کرد: در فاز ابتدایی این پروژه هیات‌های مختلفی به ایران آمدند و قطعا طی شش ماه آینده حداقل ۲۰ هیات به ایران سفر می کنند و قراردادهای مختلفی در این راستا منعقد خواهد شد. همکاری بین این دو سازمان که مسئولیت حمایت مالکیت معنوی میان ایران و دانمارک را بر عهده دارند بازیگران زیادی دارند.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان