برندهای لوکس با چه استراتژی‌هایی متمایز می‌شوند؟

برندهای لوکس با چه استراتژی‌هایی متمایز می‌شوند؟
برندهای لوکس با چه استراتژی‌هایی متمایز می‌شوند؟

برندهای لوکس همیشه جذابیت بسیار خاصی برای مصرف‌کنندگان داشته‌اند. بااین‌حال، به دست آوردن برخی از  محصولاتشان بسیار دشوار است؛ حتی اگر مشکل مالی وجود نداشته باشد. استراتژی پشت این کار چیست؟ محصولات برندهای لوکس دارای انحصار، ظرافت و اعتبار هستند و کسانی را که آرزوی تجمل دارند، جذب می‌کنند. یکی از موثرترین راهبردها برای افزایش جذابیت، کمیابی است. آنها با محدود کردن عمدی در دسترس بودن، هاله‌ای از خاص بودن را به وجود می‌آورند و تقاضای زیادی برای کالاهای نفیس خود رقم می‌زنند.

کمبود مصنوعی، تولید محدود

برندهای لوکس اغلب تعداد محدودی محصول را برای حفظ انحصار برند خود تولید می‌کنند. با محدود کردن تعداد  محصولات، آنها می‌توانند اطمینان حاصل کنند، محصولاتشان مورد توجه قرار می‌گیرد و مشتریان آنها احساس می‌کنند چیزی منحصربه‌فرد و خاص دارند. این در دسترس‌ بودن محدود، رقابت را برای به‌دست‌آوردن محصولات موردعلاقه ایجاد می‌کند و در نتیجه جذابیت خرید را افزایش می‌دهد.

 

 

نسخه محدود

برندهای لوکس اغلب مجموعه‌ها یا محصولات خاصی را ایجاد می‌کنند که فقط برای مدت محدودی در دسترس هستند. این نسخه‌های محدود می‌توانند تقاضای زیادی را ایجاد کنند، زیرا مصرف‌کنندگان این شانس را دارند که چیزی منحصربه‌فرد خریداری کنند. پیگیری این محصولات محدود، غرور و جایگاه خاصی را برای صاحبان این قطعات ایجاد می‌کند. برندهای لوکس «روان‌شناسی امیال» را درک و از آن هوشمندانه استفاده می‌کنند تا مشتریان خود را هیجان‌زده و برند خود را خواستنی‌تر کنند.

انحصار، کلید موفقیت

علاوه‌براین، برندهای لوکس برای تاکید بر کمبود، بر رویدادها و تجربیات انحصاری تکیه می‌کنند. آنها نمایش‌های خصوصی، نمایش‌های مد یا مهمانی‌های انحصاری که فقط افراد منتخب به آن دعوت می‌شوند، ترتیب می‌دهند. این رویدادها فضای انحصاری را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود افراد حاضر احساس کنند متعلق به یک گروه ممتاز هستند. برندهای لوکس با محدودکردن لیست مهمانان و دعوت از مهم‌ترین شخصیت‌ها، این تصور را تقویت می‌کنند که برندشان خاص و مختص عده معدودی است.

 

 

آیا لوکس گران است؟

قدرت کمیابی در قیمت‌گذاری نهفته است. برندهای لوکس دوست دارند قیمت‌های بالایی برای محصولات خود تعیین کنند تا انحصاری خاصی را حفظ کنند. در دسترس بودن محدود و تقاضای مطلوب به آنها اجازه می‌دهد این قیمت‌ها را توجیه کنند. مشتریان مایل‌اند برای عضویت در یک گروه انحصاری و لذت بردن از تجملاتی که برند مظهر آن است، هزینه بالایی بپردازند. خود برندهای لوکس از این قیمت‌گذاری سود می‌برند، زیرا می‌توانند محصولات خود را با حاشیه سود بالاتر به فروش برسانند و در نتیجه شهرتشان را به‌عنوان یک برند ممتاز تقویت کنند. با گرانی عمدی، وجهه برند لوکس هم تقویت می‌شود. آنها این تصور را ایجاد می‌کند که کیفیت و انحصار با قیمت مربوطه مرتبط است.

 

 

ساعت‌های لوکس در ویترین مغازه

بااین‌حال، کمبود به‌عنوان یک استراتژی خطراتی هم به همراه دارد. اگر برندهای لوکس تقاضا را به‌درستی ارزیابی نکنند یا به‌طور مصنوعی در دسترس بودن محدود ایجاد نکنند، می‌توانند مشتریان بالقوه را ناامید کرده و به اعتماد به برند خود آسیب وارد کنند. یافتن تعادل مناسب و استفاده از کمبود به‌صورت هدفمند برای تقویت برند بدون به خطر انداختن رضایت مشتری، مهم است. کمبود، یک اتفاق خاص در صنعت ساعت‌های لوکس است. تشخیص عمدی یا اقتصادی اغلب دشوار است. برندهای مشهور ساعت مانند رولکس برای برخی از مدل‌ها دوره‌های انتظار چندین ساله دارند. این امر تقاضا و تمایل به چنین ساعت‌های انحصاری را به‌شدت افزایش می‌دهد. خریداران مایل‌اند منتظر این ساعت‌ها بمانند و قیمت‌های بالایی بپردازند تا بخشی از گروه انحصاری مالکان باشند. کمبود یک راه ظریف برای برانگیختن میل به تجمل و تقویت وفاداری مشتری است. مردم همیشه در تلاش هستند تا  در بین جمعیت متمایز شوند و بخشی از تجملات موردعلاقه خود را داشته باشند.

منبع: FORBES

تگها : خرده فروشی , فروش , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , لوکس , برند لوکس , ساعت لوکس , برند های لوکس

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان