برگزاری نشست «راهکارهای تصمیم‌گیری استراتژیک، چابک در صنعت خرده‌فروشی» با حضور مدیران صنعت چرم کشور

برگزاری نشست «راهکارهای تصمیم‌گیری استراتژیک، چابک در صنعت خرده‌فروشی» با حضور مدیران صنعت چرم کشور
برگزاری نشست «راهکارهای تصمیم‌گیری استراتژیک، چابک در صنعت خرده‌فروشی» با حضور مدیران صنعت چرم کشور

همکاران سیستم در یک اقدام مشترک با ماهنامه تجارت طلایی و در راستای درک بهتر نیازهای فناورانه و نرم‌افزاری صنعت خرده‌فروشی، سلسله نشست‌هایی را با عنوان «راهکارهای تصمیم‌گیری استراتژیک، چابک و هوشمند مدیران صنعت خرده‌فروشی» برگزار می‌کند که دومین نشست آن در روز چهارشنبه 1 دی ماه 1400 با حضور مدیران برندهای صنعت چرم کشور برگزار شد.

در این رویداد فرید فولادی، رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم، شاهرخ کشاورز، مدیرعامل ماهنامه تجارت طلایی در کنار مدیران برندهای کیف و کفش چرم کشور از جمله بابک مصری، مدیرعامل چرم مشهد؛ حامد شارکیان، مدیر برند چرم نفیس؛ مجید حسینی‌خواه، مدیرعامل چرم کروکو؛ سید مهدی غفاریان، مدیرعامل چرمیران؛ حسین توسلی، مشاور امور نرم‌افزاری شرکت نوین چرم و امیرحسین پورمنطقی، مدیر برند چرم منط حضور داشتند.

در ابتدای این نشست شاهرخ کشاورز، مدیرعامل ماهنامه تجارت طلایی به موضوع تصمیم‌گیری در صنعت خرده‌فروشی و اهمیت اطلاعات و نقش راهکارهای نرم‌افزاری برای تحلیل این اطلاعات اشاره کرد. سپس صاحبان کسب‌وکارهای صنعت کیف و کفش چرم نظرات خود را بیان کردند.  

بابک مصری، مدیرعامل چرم مشهد؛ با اشاره به اینکه این برند مدت‌ها است از راهکار همکاران سیستم در بخش مالی استفاده می‌کند؛ به برخی چالش‌ها و نیازهای نرم‌افزاری در کسب‌وکار خود پرداخت که از جمله آنها می‌توان به افزایش حجم داده‌ها و اطلاعات و نیاز به تحلیل آنها، فروش اینترنتی و ضرورت به‌کارگیری هوش مصنوعی اشاره کرد.

مصری در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «در دو سه سال اخیر با برخی چالش‌ها روبرو بوده‌ایم. از جمله اینکه میزان داده و اطلاعات بسیار افزایش پیدا کرده است. از طرفی با بحث فروش اینترنتی و سایر روش‌های فروش مجازی در کنار باشگاه مشتریان و اطلاعات مربوط به آنها روبرو بوده‌ایم که این اطلاعات باید به شکلی پردازش شوند که ما بتوانیم به مشتریان خدمات بیشتری ارائه دهیم.»

او در ادامه با اشاره به ضرورت وجود سیستم هوش مصنوعی و هوش تجاری در کسب‌وکار خود افزود: «بعد از مدتی ما توانستیم سیستم BI را راه‌اندازی کنیم. اما با این حال هنوز به آن نقطه‌ای که بتوانیم از تمام دیتای موجود استفاده کنیم، نرسیده‌ایم. هر چند موفقیت‌های بسیار خوبی هم داشته‌ایم از جمله اینکه در باشگاه مشتریان حدود 700 هزار عضو داریم که ارتباط با آنها از طریق هوش تجاری به ما برای رفع نیازهای مشتریان بسیار کمک می‌کند.»

در بخش دیگر از این رویداد حامد شارکیان، مدیر برند چرم نفیس؛ به سیستم‌های نرم‌افزاری ایرانی اشاره کرد و به اعتقاد او این سیستم‌ها به خوبی می‌توانند پاسخگوی نیازها باشند. اما با وجود پاندمی کرونا برخی نیازهای جدید ایجاد شده که از جمله آنها می‌توان به بحث فروش اینترنتی، باشگاه مشتریان و سیستم توزیع پیشرفته اشاره کرد.

شارکیان با انتقاد از دیدگاه نامناسب به باشگاه مشتریان در ایران؛ گفت: «اکثر شرکت‌های نرم‌افزاری نسخه‌های بسیار مشابه برای باشگاه مشتریان دارند. به نظرم نیاز است که شرکت‌های مطرح نرم‌افزاری مانند همکاران سیستم برای طراحی و استقرار باشگاه مشتریان، بودجه و تیم تحقیقاتی بیشتری در نظر بگیرند.»

مجید حسینی‌خواه، مدیرعامل چرم کروکو نیز به مهم‌ترین ‌نیازهای نرم‌افزاری کسب‌وکار خود از جمله بحث نگهداری از داده‌ها، تحلیل و آنالیز آنها برای تصمیم‌گیری بهینه، انبارهای تخصصی و تحلیل آنها در بخش خرده‌فروشی و پشتیبانی مناسب نرم‌افزاری در کنار توسعه و رشد نرم‌افزارهای موجود اشاره کرد.

حسینی‌خواه در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «ما به راهکارهایی نیاز داریم که بتوانیم محصولات مختلف خود و وضعیت آنها را ردیابی کنیم. از طرفی بحث تحلیل و آنالیز این داده‌ها است. در حال حاضر برخی داشبوردهای مدیریتی وجود دارند. اما واقعیت آن است که محدودیت‌های آنها بسیار زیاد است.»

حسین توسلی، مشاور امور نرم‌افزاری شرکت نوین چرم یکی دیگر از مدیران برندهای صنعت چرم بود که به بیان دغدغه‌های نرم‌افزاری کسب‌وکار خود پرداخت. او با اشاره به تجربه خوب این برند در استفاده از نرم‌افزارهای همکاران سیستم، به برخی عوامل مهم در راهکارهای نرم‌افزاری اشاره کرد.

به گفته توسلی یکی از این عوامل مهم این است که سیستم باید یک ERP کامل و یکپارچه باشد که تمام واحدها بتوانند از آن استفاده کنند. اما نکته دیگر به منابع انسانی سازمان برمی‌گردد که بتوانند از آن سیستم استفاده کنند. ضمن آنکه باید یک راهبری وجود داشته باشد که بتواند با تیم سازمان مدنظر پروژه را به نتیجه برسانند.

سید مهدی غفاریان، مدیرعامل چرمیران هم با اشاره به استفاده طولانی مدت این برند از راهکاران همکاران سیستم به برخی چالش‌ها و نیازهای نرم‌افزاری کسب‌وکار خود اشاره کرد.

در ادامه امیرحسین پورمنطقی، مدیر برند چرم منط نیز از حجم زیاد اطلاعات، تحلیل و آنالیز آن به عنوان مهم‌ترین چالش‌ها در صنعت یاد کرد و در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «ما باید تمرکز خود را بیشتر بر روی تحلیل دیتا و اطلاعات بگذاریم تا بتوانیم براساس آن پارامترهای تاثیرگذار بر کسب‌وکار خود را در آینده شناسایی و براساس آن تصمیم‌گیری کنیم.»

به گفته پورمنطقی در حال حاضر باید بتوان اطلاعات مفید را استخراج و اطلاعات غیر مفید را کنار بگذاریم. سپس با تمرکز بر اطلاعات مفید و تحلیل آنها بتوانیم نقاط ضعف و قوت کسب‌وکار خود را برای آینده شناسایی کنیم و براساس آن پیش برویم.

اما در بخش دیگر این رویداد فرید فولادی رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم ضمن تشکر از مدیران برندهای صنعت چرم کشور برای بیان نیازها و چالش‌های خود؛ به عواملی اشاره کرد که در حال حاضر کسب‌وکارها از جمله کسب‌وکارهای صنعت خرده‌فروشی و چرم باید به آن توجه داشته باشند.

به گفته فولادی اولین عامل تغییر محیط کسب‌وکار در آینده نزدیک است که پاندمی کرونا به آن سرعت بخشیده و این روند همچنان ادامه دارد. عامل تاثیرگذار دیگر بحث اطلاعات و حجم بالا و تحلیل هوشمند آنها است. چرا که ظرفیت انسان‌ها برای تحلیل این اطلاعات مستمر کافی نیست و باید از قدرت تکنولوژی و ماشین استفاده کرد.

فولادی در ادامه به بحث امنیت داده‌ها اشاره کرد و گفت: «بحث امنیت داده‌ها یک موضوع جدی در دنیا است. چرا که پایه و اساس کسب‌وکار بر مبنای آن است. بنابراین باید بر روی این موضوع تمرکز کنیم. برای این کار راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که به نظر من تکنولوژی رایانش ابری و Cloud جزء بهترین راه‌حل‌ها است.»

یکپارچگی در فرایندها و دیتاهای سازمانی موضع دیگری بود که فولادی به آن اشاره کرد و گفت: «این یکپارچگی اگر اتفاق نیفتد، ارزش خود را از دست خواهد داد. بنابراین باید پوشش و هماهنگی مناسبی برای آن وجود داشته باشد.»

فولادی همچنین از هوش مصنوعی به عنوان یک عامل بسیار تاثیرگذار در صنعت خرده‌فروشی یاد کرد و گفت: «هوش مصنوعی صرفا این نیست که یک کار رباتیک انجام شود. بلکه این تکنولوژی می‌تواند در تمام اجزای این صنعت از جمله باشگاه مشتریان خود را نشان دهد.» به اعتقاد او باشگاه مشتریان نیز برای تصمیم‌گیری درست باید به هوش مصنوعی متصل شود و در نهایت باید بتوان به ازای هر مشتری تصمیم‌گیری کرد.

رئیس هیئت مدیره همکاران سیستم همچنین به تعریف هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: «یادگیری در هوش مصنوعی به شکل مستمر و ادامه‌دار است. هر اندازه که ما اطلاعات و داده‌های بیشتری در طول زمان به آن بدهیم، به مرور یادگیری آن نیز بالا می‌رود. بنابراین ابتدا باید حجم قابل‌توجهی از داده‌های یکپارچه و سالم از سازمان را داشته باشیم و سپس با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی می‌توانیم از آن برای تصمیم‌گیری بهینه استفاده کنیم.»

بحث تکنولوژی رایانش ابری و Cloud موضوع دیگری بود که فولادی به آن اشاره کرد. به گفته او این تکنولوژی در مدیریت بهینه منابع کمک شایانی به ما می‌کند. چرا که دیگر نیازی به داشتن تجهیزات و زیرساخت‌های مختلف مانند خرید سرورهای گران‌قیمت نیست. ضمن آنکه امنیت داده‌ها بر عهده شرکت نرم‌افزاری است و مشتری دیگر دغدغه‌ای بابت امنیت داده‌ها و مسائل مختلف دیگر مانند پشتیبان‌گیری ندارد.

فولادی با اشاره تجربه موفق یکی از مشتریان صنعت خرده‌فروشی همکاران سیستم در استفاده از تکنولوژی کلود و نرم‌‌افزارهای ابری این شرکت، گفت:« بدون استفده از ظرفیت این تکنولوژی امکان استفاده از تکنولوژی‌های دیگر از جمله هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء اساسا وجود ندارد.»

او با تاکید بر دیدگاه مرحله‌ای داشتن در تحلیل این مسائل اشاره کرد: «ابتدا باید سعی کنیم که داده‌های تمیز و یکپارچه داشته باشیم. سپس باید سازوکار تحلیل این داده‌ها فراهم شود. مرحله سوم باید چالش‌های فناوری و IT از روی دوش شرکت‌ها و مدیران آنها برداشته شود و این کار به شرکت‌های نرم‌افزاری مانند همکاران سیستم سپرده شود و در تعیین استراتژی‌ها به آنها کمک کند.»

در ادامه این نشست مدیران برندهای صنعت چرم ضمن بحث و تبادل نظر در مورد چالش‌های متعدد صنعت خود و نقش فناوری اطلاعات در حل این چالش‌ها؛ موضوعات و مسائل مختلف را به شکل تخصصی و عملیاتی مورد بحث قرار دادند.

 

تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , چرم مشهد , چرم درسا , همکاران سیستم , همکاران , چرم طبیعی , چرمشهر , چرم مَنطِ , نوین چرم , چرمیران , میزگرد

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان