بر مدار صورتی محکم

بر مدار صورتی محکم
بر مدار صورتی محکم

شما در «صورتی محکم» با كسانى همراه خواهيد بود كه شايد تا امروز نام‌شان را نشنيده باشيد... اما احتمالا از اين پس اين نام‌ها برايتان آشنا شود.

وقتى جلسه پايانى اولين دوره پيشرفته بيان موثرم در سال كرونا تمام شد و هنرجوهايم كه 11 خانم و دو آقاى از 17 تا 40 سال بودند كارشان را ارائه دادند، ناگهان به خودم آمدم و ديدم نزديك به دو ساعت است كه دارم بهترين متن‌هاى ممكن را با اجراهايى دلچسب می‌شنوم؛ اجراهايى كه بيشترشان از جهانى پر رمز و راز خبر مي‌داد:

ظاهرى ظريف و درونى پولادين؛ دريايى آرام اما بسيار عميق و شگفت‌انگيز؛ و خلاصه صورتى محكم.

هر كدام‌شان حرف‌هاى مهمى داشتند كه شنيده‌شدنش مهم بود؛ حرف‌هايى كه نه شعار بود، نه مردستيزانه و نه رويا، حرف‌هايى كه سرچشمه‌اش عمل بود و تجربه.

همان موقع تصميم گرفتم اولين شماره پادكستم كه نامش را به پيشنهاد يكى از همين خانم‌هاى نازنين «مدار» گذاشته بودم، به زندگى زنان و دخترانى اختصاص دهم كه دوره نوجوانى و جواني‌شان را از دهه 60 به بعد آغاز كرده بودند. اولين و تنها انتخابم هم عنوان «صورتى محكم از دهه شصت تا اكنون» بود.

دو هنرجوى آقا بسيار استقبال و كمكم كردند. طرح گرافيكى و تصويرپردازى پادكست مدار و همچنين تيتراژ آن را به دو بانوى هنرمند سپردم و همه تلاش‌مان را كرديم تا پادكست مدار با عنوان «صورتى محكم از دهه شصت تا اكنون» شنيده شود و شد.

 

 

من باور دارم پشت سر هر انسان موفق زنى بوده و اتفاقا همزمان باور دارم كه در برابر هر انسان ناموفق نيز زنى بوده! هر قهرمانى را زنى پرورده و چه بسيار قهرمانان كه زنى پشت‌شان را به خاك چسبانده.

من ديده ام و باور دارم كه اگر زنى واقعا بخواهد كارى را انجام دهد هرطور شده انجام مي‌دهد؛ حتى گاهى بى‌توجه به عواقبش! صرفا براى آنكه به خودش و تنها به خودش قول داده كه انجام دهد.

من شك ندارم كه وقتى زنى به خودش قول انجام كارى را مي‌دهد تبديل به قوى‌ترين و حتى گاهى خطرناك‌ترين موجود عالم مي‌شود و شگفتا كه درست در همان زمان ممكن است به تلنگرى ترك بردارد چينى نازك قلبش!

در بسيارى از كشورهاى پيشرو در جهان از اين ظرفيت‌هاى زنانه بى‌مانند موقعيت‌هاى بزرگ اجتماعى براى همه مردم به وجود مى‌آيد و نمونه‌هاى پرشمار و فوق العاده‌اى در سياست و صنعت و هنر و ورزش و... مي‌بينيم كه شاهدى بر اين مدعاست.

در ايران ما در طول ساليان به دلايل متعددى كه موضوع اين نوشتار نيست، تلاش‌هاى فراوان، گاه مخرب و پرهزينه اما كاملا بيهوده‌اى در جهت حذف يا بى‌اثر كردن زنان از هر مكانى جز آشپزخانه و زايشگاه شد و بعضا مي‌شود. اما حاصل چه بوده و هست؟

حاصل دقيقا همان است كه ما در پادكست مدار به آن پرداخته‌ايم.؛ به وجود آمدن زنان و دخترانى كه من به آنها صورتى محكم مي‌گويم. شك ندارم كه نسل دخترانى كه از پسِ دهه شصت خورشيدى باليدن آغاز كرد، آينده ايران را رقم خواهد زد.

اراده اين نسل را ببينيد كه محدوديت نمي‌شناسد و حرف زور برنمي‌تابد. انعطاف اين دختران و زنان را ببينيد كه در سخت‌ترين شرايط ميدان را خالى نمي‌كنند. زنان كارآفرين را ببينيد كه چه گردش مالى و بازار كارى را در اين شرايط ترسناك اقتصادى به وجود آورده‌اند. مديران زن را ببينيد كه چگونه هولدينگ‌ها و شركت‌هاى بزرگ و كوچك را با ده‌ها و صدها كارمند اداره مي‌كنند. زنان سرپرست خانوار، زنان فعال اجتماعى، زنان ورزشكار، زنان هنرمند و... را ببينيد كه چطور الهام‌بخش و محكم و خستگى‌ناپذير پيش می‌روند.

بايد عادلانه و صادقانه پذيرفت كه امروز در بيشتر موارد وقتى مسئوليتى را به صورتى‌هاى محكم سپرده‌اند، خسارت و ناكارآمدى به مراتب كمتر از وقتى است كه مردى مسئوليت را عهده‌دار شده است. صورتى‌هاى محكم خودشان راه‌شان را تا به امروز گشوده‌اند و از اين پس نيز پيش خواهند رفت و به كمك كسى هم نياز ندارند. فقط نبايد مانع‌شان شد. نبايد با بى‌انصافى و نامردمى تلاش در محو كردن‌شان كرد. اين تلاش‌ها از ابتدا محكوم به شكستند.

صورتى‌هاى محكم ناجى مي‌شوند... هر چقدر زودتر دريابيم‌شان زودتر به ساحل آرامش مي‌رسيم.

كنارشان باشيم و بمانيم.

 

 

 

کاری از احسان کرمی

 

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , احسان کرمی , پادگست مدارا , زنان سرپرست خانوار , زنان فعال اجتماعى , زنان ورزشكار , زنان هنرمند , صورتی محکم , صورتى محكم از دهه شصت تا اكنون , دهه 60 , زنان قدرتمند , زنان قوی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان