بلایی که «کوید 19» بر سر دنیا آورد

بلایی که «کوید 19» بر سر دنیا آورد
بلایی که «کوید 19» بر سر دنیا آورد

«کوید 19» به عنوان جدیدترین عضو خانواده ویروس کرونا بیش‌ترین تاثیر را در صنعت خرد‌ه‌فروشی داشته است؛ به حدی که هزارن فروشگاه و مال در چین موقتا تعطیل شدند، با این حال پس از بهبود نسبی اوضاع، روز 6 فوریه درهای 40 درصد فروشگاه‌های بسته شده به روی علاقه‌مندان باز شد.

 در حال حاضر 70 درصد مال‌ها دوباره بازگشایی شده‌اند و با وجود روند کند تجاری، هنوز به زندگی خودشان ادامه می‌دهند. در این شرایط رشد سالانه سود تجاری فعلا از 8 درصد به 6 درصد کاهش یافته و از طرفی در 2 ماه اول سال که به خاطر جشن سال نوی میلادی، بازار خرده‌فروشی رونق دارد، رشد 16 درصدی خرید در سال قبل به میزان قابل توجهی افت کرد.

 بازارهای آسیا و پاسفیک به دلیل حضور میهمانانی آلوده از هنگ‌کنگ، تایوان، ماکائو و کره‌جنوبی از درصد ابتلای بالایی برخوردار هستند. افت و کاهش بازدیدکنندگان و مشتریان از مراکز خرید و بازار بزرگ چین هم دیگرعوارض ویروس کرونا هستند. به خاطر کاهش تمایل به کرایه و رکود مالی بسیاری از صاحبان فروشگاه‌ها در اقدامی جالب از گرفتن کرایه از مستاجران تجاری در یکی، 2 ماه اوج قرنطینه مردم چین خودداری کردند. بنابراین جای تعجب نیست که بحران سراغ برندهای مشهور تفریحی که در امور کرایه دادن امکان تفریحی هستند، بیاید. پیش‌بینی می‌شود اقتصادهای مطرح دنیا با همان شوک اقتصادی‌ مواجه می‌شوند که چین در 3 ماهه نخست سال ۲۰۲۰ با آن دست به گریبان است.

منفی مطلق

رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۰ صفر شده و آمریکا همانند حوزه یورو و ژاپن با رشد منفی تولید ناخالص داخلی خود روبه رو خواهد شد که این امر ظرفیت تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور دارد.رشد اقتصادی چین  در سال ۲۰۲۰ تنها ۳.۵ درصد خواهد شد که در ۴۰ سال گذشته و از زمانی که دنگ شیائوپنگ (رئیس جمهوری وقت چین) اصلاحات را آغاز کرد، بی‌سابقه است.سازمان توسعه و همکاری اقتصادی بین‌المللی نیز به تازگی هشدار داده  در صورت گسترش شیوع کرونا، رشد اقتصادی جهان نصف خواهد شد.این سازمان اعلام کرده در صورت ادامه شیوع ویروس کرونا در سراسر آسیا، اروپا و شمال آمریکا، میزان تولید ناخالص جهان در سال ۲۰۲۰، به ۱.۵ درصد خواهد رسید. این رقم تقریبا ۲.۹ درصد پایین‌تر از میزانی است که پیش از این برای رشد اقتصادی سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی شده بود.از دی ماه امسال و پس از شیوع ویروس کرونا در چین، این بیماری تاکنون به بیش از ۹۰ کشور سرایت کرد و بیش از ۱۰۲ هزار نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. از این میان ۳ هزار و پانصد نفر جان باخته و بیش از ۵۷ هزار نفر نیز سلامتی خود را بازیافته‌اند. در این شرایط  بهبود نسبی اوضاع در چین، امید به نجات دنیا از این ویروس را به وجود آورده و می‌توان روزی را تصور کرد که نگاه منفی فعلی به بازار خرده‌فروشی و اقتصاد بخش خصوصی از بین رفته باشد.

منبع: Reuters

 

تگها : خرده فروشی , کرونا ویروس , شوک اقتصادی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان