بلک‌فرایدی و امکان ویژه این روز برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی

بلک‌فرایدی و امکان ویژه این روز برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی
بلک‌فرایدی و امکان ویژه این روز برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی

جمعه سیاه، روزی است که برخلاف بسیاری از نامگذاری‌های مشابه، نه به واقعه‌ای تاریخی اشاره دارد و نه اتفاق ناراحت‌کننده‌ای در آن افتاده است. این روز که جمعه پس از روز شکرگزاری در آمریکا به حساب می‌آید و اغلب در چهارمین جمعه ماه نوامبر روی می‌دهد، درواقع شروع فصل خریدهای کریسمسی است. به‌تبع شروع این خریدها و در نخستین روز، تقریباً تمام خرده‌‌فروشی‌های بزرگ ایالات‌متحده تخفیف‌های ویژه‌ای را به مشتریان ارائه می‌دهند. در دهه ۵۰ میلادی، شلوغی بی‌حدوحصر این روز و ترافیک سنگین ایجادشده در خیابان، پلیس فیلادلفیا و راچستر (در ایالت نیویورک) را واداشت تا برای توصیف این روز از عبارت «جمعه سیاه» یا «بلک‌فرایدی» استفاده کنند. گرچه بعدها «جمعه بزرگ» جایگزین نام پیشین شد اما گذر زمان نشان داد که اقبال عمومی همچنان به عبارت «بلک‌فرایدی» بیشتر است و به‌نوعی وارد فرهنگ مردمان آن زمان شده است. 

پس از گذشت سال‌ها، بلک‌‌فرایدی تنها به جمعه پس از روز شکرگزاری محدود نشد و گاهی دیگر روزهای باقی‌مانده تا پایان نوامبر و حتی هفته پس از آن نیز شامل تخفیف‌های وسیع خرده‌فروشی‌ها شدند. در سال‌های اخیر اما این روز نه‌تنها شلوغ‌ترین روز سال برای فروشگاه‌های آمریکایی محسوب می‌شود، بلکه سنت ارائه تخفیف، به دیگر کشورهای جهان نیز راه‌ پیدا کرد. امروزه فروشگاه‌های اکثر کشورهای جهان، با وجود اینکه روز شکرگزاری را در کشورشان جشن نمی‌گیرند، در آخرین جمعه ماه نوامبر روی جلب نظر مشتریان خود حساب ویژه‌ای باز می‌کنند.

با بزرگ‌تر شدن سهم بازار فروش آنلاین، رفتار مشابه در شعبه‌های اینترنتی خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های آنلاین نیز در این بازه زمانی، امری طبیعی است. حالا چند سالی است که سنت ارائه تخفیف‌های بزرگ و ویژه، به ایران نیز راه پیدا کرده است و علاوه‌بر فروشگاه‌های موجود در کشور، کسب‌‌و‌کارهای اینترنتی نیز محصولات و خدمات خود را با پیشنهادهای خاص در بلک‌فرایدی ارائه می‌دهند.

بررسی کمپین‌هایی که در بلک‌فرایدی سال ۱۴۰۰ از طریق درگاه یکتانت، بزرگ‌ترین پلتفرم تبلیغات آنلاین در ایران، ساخته شده‌اند، نشان می‌دهد که بیش از ۱۵۰۰ کمپین در بازه زمانی فوق و با هدف قراردادن مخاطبان برای تخفیف‌های این روزِ به‌خصوص، ساخته شده‌اند. این تعداد کمپین حجمی معادل با بیش از ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بار نمایش را شامل می‌شود. براساس اطلاعات یکتانت، در میان بخش‌بندی‌های گوناگون کمپین‌های بلک‌فرایدی، بیشترین حجم تبلیغات مربوط به دسته‌بندی‌های زیبایی، مد و پوشاک و فروشگاه‌های اینترنتی بوده است.

 

بررسی تعداد بازدیدهای کمپین‌های تبلیغاتی بلک‌فرایدی در سال گذشته نشان می‌دهد که بیشترین بازدید از تبلیغات آنلاین از بستر یکتانت، درست در روز بلک‌فرایدی پارسال روی داده است.

 

 

یکتانت ارائه‌دهنده تبلیغات هدفمند به مشتریان خود است تا کسب‌و‌کارها بتوانند تبلیغ خود را تنها به مخاطبان موردنظر خود نشان دهند. ترکیب تبلیغات آنلاین هدفمند با درنظرگیری بازه زمانی مناسب موجب شده است تا بازدید کمپین‌های تبلیغاتی هدفمندی که برای بلک‌فرایدی طراحی شدند، نرخ کلیک (CTR) بیشتری نسبت‌به تبلیغات هدفمند معمولی داشته‌اند؛ برای مثال در نمودار زیر، تفاوت بین CTR مربوط به کمپین‌های بنری عادی با کمپین‌های بنری که برای بلک‌فرایدی طراحی شده‌اند، در بازه زمانی مذکور مشهود است.

 

 

درنهایت، باید اذعان کرد که توجه به رخدادهای ویژه‌ای که در طول سال رخ می‌دهد، می‌تواند نتیجه مثبتی در جلب‌توجه مشتریان و درنهایت، افزایش فروش داشته باشد. استفاده از بستر تبلیغات آنلاین در کنار طراحی کمپین مناسب بازه‌های زمانی خاص نظیر بلک‌فرایدی، نوروز، شب یلدا و… از مهم‌ترین ابزاری هستند که می‌توانند امکان دستیابی به موفقیت در تبلیغات را در پی داشته باشند و از طرف دیگر، موجب افزایش تعامل کسب‌و‌کارها با مشتریان و نیز یادآوری آنها به مخاطبان‌شان شوند.

منبع:یکتانت

تگها : خرده فروشی , فروش , ماهنامه تجارت طلایی , فروش آنلاین , کسب وکار , فروشگاه های اینترنتی , توسعه شعب , تبلیغات , فروشگاه اینترنتی , جمعه سیاه , یکتانت , تبلیغات آنلاین , تبلیغات هدفمند , بلک فرایدی ایران , تخفیف های ویژه

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان