هند، بهشت جدید استارتاپ‌ها

هند، بهشت جدید استارتاپ‌ها
هند، بهشت جدید استارتاپ‌ها

جایی برای همه ایده‌ها

هند از حدود 3 دهه گذشته حرکت به‌سمت جهانی‌سازی را آغاز کرده و اقتصاد خود را به‌روی بازار جهانی آزادی اقتصادی باز کرده است. امروزه، هند یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای روبه‌رشد سریع در دنیاست و باتوجه‌به متغیرهایی که در هند وجود دارد، آینده جذابی پیش روی این کشور هست که باعث می‌شود مقصد سرمایه‌گذاران دنیا باشد. از سال 2016 که هندوستان راه‌اندازی استارتاپ‌ها را در حوزه‌های مختلف کلید زد، تنها 6 سال می‌گذرد اما همین سال‌های محدود کافی بود تا این کشور با رشد روزافزون، چشمگیر و قارچ‌گونه کسب‌وکارهای نوپا مواجه شود که می‌تواند نویدبخش توسعه اکوسیستم استارتاپی در این کشور باشد. طبق وعده‌هایی که وزیر بازرگانی و صنعت هند داده و قرار است این کشور را به مقصد اصلی استارتاپ‌های دنیا تبدیل کند، امید می‌رود با اجرای برنامه‌های مختلف و اختصاص بودجه‌ها و سرمایه‌گذاری بالا در این بخش، در سال‌های نه‌چندان دور بتوانند به این وعده، جامه عمل بپوشانند و هند را پرچمدار استارتاپ‌داران دنیا معرفی کنند.

 

 

رشد 154‌ برابری استارتاپ‌های هند

سال 2021، سال برترین‌های استارتاپی هند بود؛ به‌گونه‌ای که 43 استارتاپ در این کشور به ارزش مالی بیش از یک‌میلیارد دلاری دست یافتند. اکوسیستم استارتاپی در هند از سال 2016 به بعد رشد چشمگیری داشته است؛ به‌طوری‌که از 471 استارتاپ ایجادشده در سال 2016، تعداد استارتاپ‌ها در این کشور با رشد بسیار قابل‌توجهی روبه‌رو شده و تا پایان ژوئن 2022 به 72 هزار و 993 استارتاپ رسید که با رشد 154 برابری روبه‌رو بوده است. در جو امروز هند، فرهنگ استارتاپی بسیاری از کارآفرینان جوان را به خود جذب کرده است. همچنین بخش زیادی از اعضای هیأت‌مدیره شرکت‌های هندی را هم اعضای جوان‌تر تشکیل می‌دهند. در اجلاس استارتاپی 2022 که چندی پیش در دهلی برگزار شد، به حضور و مشارکت گسترده کارآفرینان جوان از صنایع مختلف اشاره شد. این اجلاس فرصتی را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند تا علاوه‌‌بر اینکه از تجربه‌های یکدیگر استفاده می‌کنند، دسترسی به منابع مالی و تجاری برای آنها فراهم شده و تبادل‌نظر هم اتفاق می‌افتد. هند از تمام ظرفیت‌های خود برای تبدیل‌شدن به اکوسیستم استارتاپی جهان بهره می‌برد.

 

 

در‌حال‌حاضر، هند بعد از آمریکا و چین سومین اکوسیستم استارتاپی دنیاست که 56 بخش مختلف را در سراسر کشور پوشش می‌دهد. درحال‌حاضر، این 2 کشور بیشترین تعداد شرکت‌های استارتاپی بزرگ با ارزش بیش از یک‌میلیارد دلار را در اختیار دارند و هند در سال 2021 توانست انگلیس را که تا سال قبل رتبه سوم اکوسیستم‌های استارتاپی را در اختیار داشت، پشت سر بگذارد. طبق آخرین گزارش‌ها، تا اواسط ژانویه 2022، شمار استارتاپ‌های بزرگ هند 83 شرکت بود که ارزش کلی آنها به 277.77 میلیارد دلار می‌رسد. بیشتر این شرکت‌های بزرگ در حوزه خدماتی مشغول به فعالیت هستند که باتوجه‌به رقم 3 هزار و 470 میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی هند در سال 2022، سهم آنها از تولید ناخالص بیش از 50 درصد اعلام شده است. سرمایه‌گذاری‌های بازار خصوصی مانند سرمایه‌گذاری‌های بازار دولتی باعث رشد هند از سال 2020 شده است.

تا جولای 2022، هند 105 استارتاپ بزرگ را با ارزش کلی 3 38.50 میلیارد دلار در خود جای داده است. از سال 2016، صنعت استارتاپی در این کشور با افزایش 15 برابری بودجه‌های اختصاص‌یافته به این حوزه و افزایش 9 برابری سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده است که در تبدیل شدن هند به برندی معتبر در اکوسیستم استارتاپی دنیا نقش مؤثری ایفا می‌کند. وزیر بازرگانی و صنعت هند به‌تازگی اعلام کرده این کشور با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته قرار است به‌زودی به مقصد اول استارتاپ‌های دنیا تبدیل شود. تنها بیش از 65 هزار استارتاپ در هند در حوزه‌های مختلفی چون هوش‌مصنوعی، اینترنت اشیا، رباتیک، فناوری نانو و تجزیه و تحلیل فعالیت می‌کنند. امروزه استارتاپ‌ها و در کل اکوسیستم فناوری، موتورهای رشد هر کشوری به‌شمار می‌آیند؛ از این‌رو، دولت هند برای قرار گرفتن در چنین فضایی، از اوایل ژانویه 2016 با هدف تبدیل شدن به قوی‌ترین فضای استارتاپی دنیا راهکارهایی را در دستورکار قرار داد. رشد و پیشرفت فرهنگ استارتاپی در هند یا هر کشور دیگری رشد اقتصادی، حمایت از کارآفرینان و ایجاد فرصت‌های اشتغال در مقیاس‌های وسیع‌تری را فراهم می‌کند.

 

 

از آنجایی که دولت هند برای توسعه هر‌چه بیشتر استارتاپ‌ها در این کشور طرح‌های مختلفی را ارائه کرده، سازمان علم‌و‌فناوری هند یک برنامه حمایتی با عنوان «ابتکار ملی توسعه و مهار نوآوری» را در سال 2016 برای پرورش ایده‌ها و نوآوری‌های مرتبط با فناوری و دانش‌بنیان‌ها اجرایی و در استارتاپ‌های موفق اعمال کرد. برنامه‌های مختلف در افزایش چشمگیر تعداد استارتاپ‌ها در هند نقش بسزایی داشته‌اند. گروه بیوتکنولوژی از طریق شورای معاونت پژوهشی صنعت بیوتکنولوژی نسبت‌به حمایت و پرورش استارتاپ‌ها در حوزه بیوتکنولوژی اقدام می‌کند. طرح‌های اصلی، شامل طرح BioNEST (شامل تقویت‌کننده‌های زیستی پرورش‌دهنده کارآفرینی برای فناوری‌های مقیاس‌پذیر) و طرح BIG (گرنت تقویت بیوتکنولوژی) هستند. ازجمله راهکارها برای توسعه استارتاپ‌های هندی در حوزه کشاورزی و ارتقای نوآوری و کشاورزی می‌توان به ارائه حمایت‌های مالی و پرورش اکوسیستم تقویت گروه‌های کشاورزی و رفاه کشاورزان اشاره کرد. این طرح تحت‌عنوان برنامه توسعه نوآوری و کارآفرینی حوزه کشاورزی راه‌اندازی شده است. استارتاپ‌هایی که طبق این برنامه راه‌اندازی شده‌اند در پروژه‌های مختلفی در حوزه‌های کشاورزی، فناوری غذایی و ارزش افزوده، هوش‌مصنوعی، اینترنت اشیا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری بلاکچین و کشاورزی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منبع: TIMES OF INDIA

تگها : خرده فروشی , استارتاپ , هند , کارآفرینی , ایده , هوش مصنوعی , فناوری , اکوسیستم , نوآوری , بزرگ ترین اقتصاد , صنعت استارتاپ , بیوتکنولوژی , استارتاپ هند , هندوستان

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان