به مناسبت پنجاه سالگی استارباکس

به مناسبت پنجاه سالگی استارباکس
به مناسبت پنجاه سالگی استارباکس

نیم‌قرن لذت

 

استارباکس در حالی نیم قرنی شدن خودش را جشن گرفت که سال 1971 میلادی در سیاتل تاسیس شد.

 

حالا پس از گذشت 5 دهه، نام استارباکس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در هر کجا و هر زمان تداعی‌گر یک نوشیدنی پرطرفدار یا همان قهوه محبوب و دوست‌داشتنی است.

این دستاورد مهم لایق جشن و مهمانی بوده و استارباکس در تلاش است تا آخرین گام‌ها را در مسیر راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی به مناسبت فرا رسیدن پنجاهمین سالگرد تاسیس خود بردارد. استارباکس با همکاری مشتریان و شرکای خود به ساخت آینده‌ای بهتر برای مردم و کره‌ زمین می‌اندیشد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. با وجود این که جنبش‌های دوستدار محیط‌زیست در این جشن و کمپین چند‌ماهه مورد توجه قرار می‌گیرند، استارباکس به دنبال رشد و توسعه اقدامات زیست‌محیطی خود از جمله اجرای طرحی دقیق برای عمل به تعهدات برند است. «استارباکس» در ادامه اهداف مشخصی را برای سال 2030 در نظر گرفته که شامل دستیابی به قهوه سبز بدون انتشار کربن و صرفه‌جویی 50 درصدی در مصرف آب حین پروسه فناوری قهوه سبز می‌شود.علاوه‌براین، استارباکس تصمیم گرفته تا روی نیرو‌ها و منابع انسانی خود سرمایه‌گذاری کند؛ یک نوع برنامه دانشگاهی و همچنین متعهد به برابری نژادی که ارزیابی حقوق مدنی و آموزش دیدگاهی تازه با محوریت ضد‌تعصب را در بر می‌گیرد. در ادامه آماده‌سازی شرایط برای اجرای برنامه رهایی از گرسنگی نشان می‌دهد که این برند در یک دهه آینده حدود 145 میلیون دلار برای این کار سرمایه‌گذاری خواهد کرد و در نهایت 33 میلیون و 700 هزار وعده غذایی از طریق برنامه «FoodShare» با گرسنگان به اشتراک گذاشته خواهد شد. در راستای برگزاری جشن تولد پنجاه سالگی، استارباکس، آرشیوی از یک سری لحظات سمبلیک را گرد آورده که در آن‌ها برند استارباکس حضوری پر رنگ و درخشان دارد.

 

 

تاریخ باشکوه

شرکت استارباکس در سال ۱۹۷۱ توسط جری بالدوین، زو سیگل و گوردون بوکر تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در ساختمان «استارباکس سنتر» در شهر سیاتل، ایالت واشنگتن مستقر است. نخستین کافی‌شاپ با نام استارباکس در ۳۱ مارس ۱۹۷۱ در شهر سیاتل با همکاری سه دوست؛ یک معلم زبان انگلیسی به نام جری بالدوین، یک معلم تاریخ به نام زو سیگل و نویسنده‌ای به نام گوردون بوکر که در دانشگاه سان‌فرانسیسکو با هم آشنا شده بودند، کار خود را آغاز کرد. مشوق این سه نفر در راه‌اندازی مکان جدید که در آن دانه قهوه و تجهیزات مختلف مرتبط با آن به فروش می‌رسید، شخصی به نام آلفرد پیت بود. او چگونگی بو دادن قهوه را به آن‌ها آموزش داد. این فروشگاه واقع در محله «پایک پلیس» کماکان به فعالیتش مشغول است. در سال ۱۹۸۲ مؤسس اصلی این شرکت، هاوارد شولتز با پیشنهاد فروش اسپرسو و قهوه به جمع شرکا پیوست. در آن زمان، بیش‌تر مردم معتقد بودند قهوه باید تنها در منازل افراد تهیه شود؛ بنابراین پیشنهاد شولتز از جانب سه‌ شریک دیگر پذیرفته نشد. از نظر آن‌ها؛ ورود به عرصه فروش نوشیدنی باعث انحراف مسیر و مانع از رسیدن به هدف مورد نظرشان می‌شد.

 

 

در سال ۱۹۸۵، شولتز به تنهایی یک سری کافی‌شاپ زنجیره‌ای را تحت نام «ایل جورناله» تأسیس کرد. در سال ۱۹۸۷ مالکان استارباکس، حق امتیاز فروشگاه‌های خود را به شولتز واگذار کردند. شولتز به سرعت این دو مجموعه را با هم ادغام کرد و به گسترش کافی‌شاپ استارباکس در کشورهای مختلف مشغول شد. نخستین کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای استارباکس در همان سال در شهرهای شیکاگو در آمریکا و ونکوور در کانادا تأسیس شدند. در سال ۱۹۹۶ نخستین کافی‌شاپ استارباکس در خارج از آمریکای‌شمالی در شهر توکیو در ژاپن راه اندازی شد. در سال ۱۹۹۸ فروشگاه‌های این برند در کشور بریتانیا هم با استقبال فراوان روبه‌رو شد .در ماه آوریل سال ۲۰۰۳، کافی‌شاپ‌های استارباکس به عنوان بهترین عرضه‌کننده قهوه در سیاتل و واشنگتن انتخاب شد و شمار شعبه‌های آن در سراسر جهان به شمار 6 هزار و 400 رسید. از مجموع 20 هزار و 737شعبه استارباکس در سال ۲۰۱۴، شمار 12 هزار و 937  شعبه در ایالات متحده، هزار و 273  شعبه در کانادا و ۹۷۱ شعبه در ژاپن و بقیه شعب در کشورهای دیگر، مانند مکزیک، چین، بریتانیا، استرالیا، ایرلند، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی، ترکیه، اسپانیا، اتریش، اندونزی، یونان، شیلی، پرو، نیوزیلند، مالزی، لبنان و امارات متحده عربی قرار دارند. علاوه بر انواع قهوه دم‌کردنی و اسپرسو در کافی‌شاپ‌های استارباکس، چای، انواع نوشیدنی‌های داخل بطری، شیرینی، ساندویچ‌های آماده و گونه‌ای میلک‌شیک قهوه اختصاصی استارباکس با نام «فراپوچینو» هم سرو می‌شود .در فروشگاه‌هایی واقع در شهرهای سیاتل، شیکاگو و چند شهر دیگر، صبحانه شامل تخم‌مرغ، همبرگر، پنیر، شیرینی کره‌ای (مافین)، ساندویچ و اسفناج نیز به مشتریان ارائه می‌شود. ثابت بودن قیمت‌ها در فروشگاه‌های استارباکس یکی از قوانین این شرکت است. در دسامبر سال ۲۰۱۲، فعالان مدنی بریتانیا در اعتراض به خودداری استارباکس از پرداخت مالیات در این کشور در مقابل شعبات این قهوه‌خانه در مناطق مختلف این کشور تجمع کردند.

 

 

استارباکس که صدها شعبه در نقاط مختلف بریتانیا دارد، متهم شد  با توسل به شیوه‌های مختلف، از پرداخت مالیات در این کشور خودداری کرده‌ است. در ژانویه ۲۰۱۷ پس از فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در ارتباط با ممنوعیت‌های مهاجرتی بر ورود مهاجران از 7 کشور عمدتا مسلمان به آمریکا، استارباکس متعهد شد در پنج ماه ، 10 هزار پناهجو را در سطح جهان استخدام کند. استخدام این نیروها نخست از آمریکا آغاز شده و بر افرادی تمرکز می‌کند که یا در خدمت یا در همکاری با نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا بوده‌اند. هاوارد شولتز در یک نامه سرگشاده به کارکنان شرکت گفت که دستور دونالد ترامپ موجب سردرگمی، شگفتی و تضاد می‌شود. در آوریل ۲۰۱۸، پس از گزارش‌هایی مبنی بر رفتار نژادپرستانه با برخی مشتریان سیاه‌پوست از سوی کارکنان این برند در یکی از شعبه‌های آن در فیلادلفیا، پنسیلوانیا، استارباکس ضمن عذرخواهی و برکناری مدیر شعبه، اعلام کرد همه شعبه‌هایش در آمریکا در ۲۹ می ۲۰۱۸ برای یک روز تعطیل می‌شوند تا حدود ۱۷۵هزار نفر از کارکنان و مدیران ۸هزار فروشگاه این شرکت درباره جلوگیری از پیش‌داوری‌های نژادی و رفتار با مشتریان آموزش ببینند.

 

منبع: REUTERS

 

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , استارباکس , تولد 50 سالگی , 50 سالگی , نیم قرنی شدن , استارباکس سنتر , شرکت استارباکس

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان