تسلا، رکوردشکن بزرگ عرصه برندها

تسلا، رکوردشکن بزرگ عرصه برندها
تسلا، رکوردشکن بزرگ عرصه برندها

برخی برندهای بزرگ پس از کسب شهرت لازم خیلی زود تبدیل به یک بنگاه سودآور می‌شوند و این اتفاق اصلا ارتباطی به شاخه فعالیت یک برند خاص ندارد.

 به‌طور مثال در صنعت پولساز خودرو، نام درخشانی مانند تسلا اندکی بعد از به دست آوردن شهرتی جهانی با تولیدات درخشان و انبوه سود زیادی به دست آورد و اکنون به شکل مداوم و مستمر شاهد رکوردشکنی‌اش در عرصه‌های مختلف مانند فروش، تولیدات جدید و... هستیم.

تنها طی 24 ساعت سهام برند تسلا بیش از پنج‌درصد افزایش یافت. پس از آنکه برخی از تحلیلگران بنیادی سهام «وال‌استریت» در گزارشی پیش‌بینی کردند ارزش هر سهم برند تسلا به بالای هزار دلار خواهد رسید، تقاضا برای خرید سهام این خودروساز آمریکایی بالا گرفت تا جایی که با افزایش 5/1درصدی قیمت سهام آن طی ۲۴ ساعت، قیمت هر سهم به بالای ۵۴۸دلار رسید تا به این ترتیب بازدهی سالانه سهام تسلا به رقم خیره‌کننده ۵۵۰درصد برسد. از سال گذشته و به لطف تنوع بخشی گسترده به محصولات تولیدی برند تسلا در کنار افزایش تقاضا برای محصولات این شرکت در جهان به‌ویژه در چین که بزرگ‌ترین بازار مصرفی دنیا محسوب می‌شود، ارزش سهام تسلا با سرعت زیادی رشد کرده و در نتیجه همین رشد سریع هم‌اکنون ایلان ماسک (بنیانگذار این برند) به دومین فرد ثروتمند در جهان تبدیل شده است. او اکنون ۱۲۸میلیارددلار ثروت دارد که حدود 100میلیارددلار بیشتر از سال گذشته است و اکنون تنها جف بزوس بالاتر از او در فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد.

نظرسنجی صورت‌گرفته توسط بانک «گلدمن ساکس» نشان می‌دهد از ۱۸۹ صندوق بزرگ بورسی وال‌استریت، ۱۵۷ صندوق معتقدند سهام تسلا به رکوردشکنی‌های خود ادامه خواهد داد. از زمان عرضه اولیه سهام برند تسلا در سال ۲۰۱۰، ارزش هر سهم این خودروساز بیش از ۱۴۰ برابر افزایش یافته است. همچنین از ابتدای امسال ارزش سهام گروه تسلا حدود ۵۵۰درصد افزایش یافته است. انتظار می‌رود با وجود شیوع کرونا و کاهش تقاضای جهانی، سودآوری این شرکت در چهارمین فصل متوالی مثبت باشد. تسلا قبلا در یکم جولای با پشت سر گذاشتن تویوتا به باارزش‌ترین برند خودروسازی جهان تبدیل شده بود و اکنون شمار زیادی از کسانی که سهام این شرکت را در عرضه اولیه آن خریده بودند، میلیونر شده‌اند. تسلا اعلام کرده با وجود کسادی بازار به خاطر ویروس کرونا، برای پنجمین دوره مالی متوالی سود کرده و رکورد تازه‌ای از فروش ثبت کرده است. درآمد تسلا در سه ماه تابستان هشت‌میلیاردو۷۰۰میلیون‌دلار اعلام شده و فروش آن ۵۴درصد افزایش یافته است. این شرکت در این مدت ۱۴۵هزار و ۳۶ دستگاه ماشین فروخته و همچنان امیدوار است بتواند تا پایان سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو بفروشد. با وجود این آمار امیدوارکننده، تحلیلگران همچنان نسبت به آینده این شرکت تردید دارند.

تسلا اکنون با ارزش‌ترین خودروساز جهان در بازار بورس است؛ این در حالی است که تولیدش نسبت به شرکت‌های دیگر نظیر تویوتا و فولکس‌واگن بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

بخشی از محبوبیت تسلا به خاطر این است که این شرکت زودتر از همه تولید خودروهای الکتریکی را آغاز کرد و اکنون هم در ساخت باتری و هم در تولید نرم‌افزار از دیگران جلوتر است.

تسلا برای حفظ این فاصله برنامه‌های متعددی را آغاز کرده؛ از جمله اینکه کارخانه بزرگی در چین تاسیس کرده و مشغول ساخت کارخانه دیگری در آلمان است. همچنین قرار شده در چند سال آینده مجموعه‌ای از مدل‌های جدید به بازار عرضه کند. با این حال فاصله تسلا با رقیبانش رو به کاهش برآورد می‌شود. خودروسازان دیگر، میلیاردها دلار در ساخت خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با تمام توان درتلاشند تا خود را به تسلا برسانند.

 

 

 فروش فوق‌العاده

 چندی قبل تسلاموتورز اعلام کرد سفارش‌ها برای خریداری جدید‌ترین خودروی برقی سدان این شرکت،‌ یعنی «تسلا ۳» در ۳۶ ساعت اول به بیش از ۲۵۳هزار رسیده‌،‌ این یعنی آغازی سریع‌تر از حد انتظار برای اولین سری از خودرو‌های برقی تسلا با تولید انبوه. براساس گزارش NBC، ايلان ماسك در تویيتر خود اعلام كرد ميانگين قيمت تسلا3، 42هزار دلار است و بر اين اساس تسلا از پيش‌فروش خودروی جديدش 10/6ميليارددلار به دست آورد.

اين افزايش توجه مشتريان به محصول جديد تسلا كه تا حدی ناشي از موج تویيت‌های ماسك درباره تسلا3 بوده‌، ارزش سهام اين شركت را افزايش داد.

قيمت ميانگينی كه ماسك برای اين خودرو اعلام كرد بالاتر از قيمت پايه 35هزاردلاری بود. در عين حال تحليلگران گفته بودند قيمت اين خودرو درصورت افزودن تجهيزات و كارايی‌های جانبی ممكن است به 50 تا 60 هزاردلار هم برسد.

شركت تسلا براي افزايش ظرفيت توليدی خود برای رساندن توليد سالانه به 500 هزار خودرو تا سال 2020، هزينه‌های گزافی را برای توسعه كارخانه‌هایش متحمل شده ‌است. گفته می‌شد امکان دارد تسلا برای تامين سفارش‌های دريافتی تسلا3 با مشكل مواجه شود اما این اتفاق رخ نداد و اکنون این برند مشهور با قدرت یکی پس از دیگری ایده‌هایش را عملی می‌کند.

 

منبع: BUSINESSINSIDER.COM

تگها : بورس , خرده فروشی , آلمان , ماهنامه تجارت طلایی , برند , چین , تسلا , تسلاذ موتورز , خودروساز , خودرو الکتریکی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان