تغییر، همکاری و ارتباط، رمز بقای برندهای آسیب‌دیده

تغییر، همکاری و ارتباط، رمز بقای برندهای آسیب‌دیده
تغییر، همکاری و ارتباط، رمز بقای برندهای آسیب‌دیده

 

تغییرات، همکاری و ارتباط، 3 عامل مهم و کلیدی در راه بهبود هر چه سریع‌تر برندهای آسیب‌دیده از کروناست.

«سعید داهر» مدیر گروه «آزادیا» (شرکت فعال در امور برندها) با اعلام این راهکارها به عنوان علاج قطعی برندهای آسیب‌دیده، اظهار داشت: «تصور می‌کنم تئوری تنازع بقا که از سوی چارلز داروین مطرح شده بود، این روزها در مورد وضعیت برندها صادق است. ویروس کرونا ضربه بزرگی به روال کاری برندها زده و در این شرایط کار کردن اصلا آسان نیست اما  همه  ما دست اندرکاران عرصه خرده‌فروشی سعی می‌کنیم با پیدا کردن بهترین راهکارها و استراتژی‌ها برای تغییر، این بحران را به سلامت پشت سر بگذاریم.»

خیلی از برندها میلیون‌ها دلار برای بازاریابی خرج می‌کنند تا به مشتریان خود بگویند که چقدر به آنها و زندگی‌شان، به محیط‌زیست و به کیفیت اهمیت می‌دهند. اما چه تعداد از این برندها واقعا دغدغه‌مند هستند؟

 به‌عنوان مشتری، قطعا دوست داریم برندها به ما اهمیت بدهند. مثلا تحقیقات نشان می‌دهد برای خیلی از مشتریان، وقتی می‌خواهند یک برند را انتخاب کنند، مسوولیت اجتماعی اولویت است؛  به‌طوری که ۴۲ درصد افرادی که از آنها نظرسنجی شده، گفته‌اند حمایت یک برند از اهداف زیست محیطی، اجتماعی یا سیاسی، نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های خرید آنها دارد.

یک نظرسنجی دیگر نشان داده دو سوم مصرف‌کنندگان گفته‌اند داشتن ارزش‌های مشترک با یک برند، نقش مهمی در وفاداری آنها به آن برند دارد، به‌طوری‌که اگر قیمت و کیفیت خدمات و محصولات دو برند یکسان باشد، ۸۹ درصد مشتریان به آن برندی روی می‌آورند که اهداف مثبت دنبال می‌کند.

اما حالا که مسوولیت اجتماعی شرکتی نقش تاثیرگذاری در تصمیم‌گیری‌های خرید و وفاداری مشتریان دارد، تشخیص اینکه این مسوولیت اجتماعی واقعا یک انتخاب اخلاقی است یا یک استراتژی برندسازی صرفا ظاهری، کار سختی است.

در دوران بحران کرونا، دنیا با مساله‌ای مواجه شده که حداقل یک نسل مانند آن را ندیده بود. در این شرایط، برندها هم چهره‌های واقعی خودشان را به نمایش گذاشته‌اند. مثلا بانک‌های استرالیایی وسپاک و NAB به مشتریان خود امکان دادند بازپرداخت وام‌های مسکن و کسب‌وکار خود را تا چند ماه به تعویق بیندازند. شبکه لینکداین برنامه‌های «یادگیری الکترونیک» رایگان برای افرادی که در قرنطینه خانگی گیر افتاده‌اند، راه‌اندازی کرد. و شرکت برندهای لوکس LVMH، 2 کارخانه‌ لوازم آرایشی خود را تغییر کاربری داد و به تولید ضد عفونی‌کننده دست روی آورد.

اما اینها موارد استثنا هستند. خیلی از شرکت‌ها اقداماتی برای حفاظت کارکنان خود انجام دادند اما هیچ کاری برای مشتریان خود نکردند. رفتار برخی از آنها به‌گونه‌ای است که انگار قرار نیست هیچ وقت دوباره با مشتریان خود روبه‌رو شوند. کارشناسان بازاریابی توصیه می‌کنند برندها باید به مشتریان نشان دهند  چگونه برای رفاه آنها تلاش می‌کنند؛ حتی اگر این کار مستلزم آن باشد که در عادت‌ها و تاکتیک‌های تصمیم‌گیری کسب‌وکار خود تجدید نظر کنند.

در شرایط کرونا، فقط سوپرمارکت‌ها، پخش غذا و موسسات بهداشتی نیستند که می‌توانند تفاوت‌های بزرگ ایجاد کنند، بلکه کلیه رهبران کسب‌وکارها باید از خودشان بپرسند شرکت آنها چه منابعی در اختیار دارد و آیا می‌تواند منابع را برای خدمت به جامعه به کار بگیرند؟ مثلا برخی باشگاه‌های ورزشی سالن‌های تعطیل شده خود را به‌صورت رایگان، برای بستری کردن بیماران در اختیار گذاشتند و حالا نوبت برخی از برترین برندهاست!

منبع: Retailme.com

 

تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , برند , ویروس کرونا , محیط زیست , مشتری مداری

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان