تلفیقی از هنر و ایده ایرانی با جواهرات جهانی

تلفیقی از هنر و ایده ایرانی با جواهرات جهانی
تلفیقی از هنر و ایده ایرانی با جواهرات جهانی

تلفیقی از هنر و ایده ایرانی با جواهرات جهانی

گاهی یک قطعه جواهر، گوشواره یا گردنبند به سادگی یک نگاه، جریانی از حس خوب و احساس متفاوت را به شما هدیه می‌کند. پشت این احساس خوب و زیبا، ایده یک هنرمند خلاق پنهان است که تمام احساسات و معانی دلنشین را به طرحی بخشیده که زیور چهره و تن‌پوش شما می‌شود. رشته طراحی طلا و جواهر مدتی است که به‌عنوان یک رشته تخصصی به دانشگاه‌های ایران هم راه پیدا کرده است اما به دلیل ظرافت کاری و پیش‌نیازهایی که می‌طلبد همچون بسیاری دیگر از مشاغل با چالش‌هایی روبه‌رو است. در این میان گروه درسا در اقدامی فوق‌العاده موفق شده تا درخشش نگین‌های سواروسکی را با تلفیق آن با طلا و نقره در کالبد چرم معنایی نوین ببخشد و تیمی زبده را برای خلق طرح‌هایی یگانه و زیبا گردهم آورده است. در ادامه مصاحبه ما با آرزو خسروی، سرپرست طراحی جواهرات درسا را می‌خوانید.

ضمن معرفی کوتاهی از خودتان لطفاً رزومه کوتاهی هم از سوابق کاری‌تان ارائه دهید.

آرزو خسروی‌فارسانی هستم، فارغ‌التحصیل رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد و دانشجوی MBA دانشگاه تهران. 11 سال است در حرفه طراحی جواهر مشغول به فعالیت هستم. حدود پنج سال از همکاری و حضور من در مجموعه درسا می‌گذرد و هم‌اکنون سرپرست بخش طراحی گروه جواهرات درسا هستم.

من در کنار انتخاب گرایش طراحی طلا و جواهر در رشته دانشگاهی، دوره‌های تخصصی مرتبط را نیز گذرانده‌ام. در خصوص خلق سبک و طراحی‌ باید بگویم که مطالعه کتاب‌ها، مقالات گوناگون و رصد بازارهای جهانی، تأثیر بسزایی در افزایش دانش من در این حوزه داشته است.

برای طراحی جواهرات درسا از چه منابع و نمادهایی بهره‌مند می‌شوید؟ همین‌طور در ارتباط با معیارهایی که گروه درسا در ساخت جواهرات به آنها توجه می‌کند، توضیح دهید.

تلاش ما در گروه جواهرات درسا بر این است تا طراحی‌ها به‌روز انجام شود. همان‌طور که می‌دانید جواهرات نیز همانند سایر محصولات فشن از ترندهای مختص به خود تاثیر می‌پذیرند. بررسی ترندهای جهانی جواهر و برند سواروسکی در خلق کانسپت‌های ویژه‌ درسا موثر است که در اکثر آنها از چرم به صورت هوشمندانه استفاده می‌شود.

جواهرات درسا در سه گروه دسته‌بندی می‌شوند:

1. Semi-fine jewelry: ترکیبی از طلای 18 عیار به همراه کریستال‌های سواروسکی، 2. Fashion jewelry: شامل نقره و کریستال‌های سواروسکی و 3. Wearable jewelry .

 همان‌طور که می‌دانید برندها دارای چشم‌اندازی برای طراحی هستند همچنین طراحان علاوه بر در نظر گرفتن ترندهای روز دنیا موظفند مطابق با استراتژی‌های برند طراحی‌های خود را انجام دهند.

درسا با طرح موضوع آینده به دنبال شناخت نیازهای زندگی فردای مخاطب خود است. ما در پی خلق یک سبک زندگی منحصربه‌فرد برای آینده‌ ایران هستیم. برای یافتن این ایده، لازم داریم همیشه چند قدم جلوتر از نیازهای زمان حال باشیم.

خلاصه‌ای از همکاری با برند سواروسکی و بازخوردهای همکاری این برند با درسا ارائه فرمایید.

برند سواروسکی یک برند اصالتا اتریشی است و به‌عنوان برترین تولیدکننده و عرضه‌کننده کریستال‌ در دنیا شناخته شده ‌است. سواروسکی در مسیر توسعه جهانی، کریستال‌های خود را در اختیار طراحان و برندهای بسیاری قرار می‌دهد اما تنها تعداد کمی موفق به دریافت گواهینامه همکاری با سواروسکی می‌شوند. اکنون در خاورمیانه چرم درسا تنها برند در حوزه سبک زندگی است که موفق شده پس از تحقیقات متعدد و ممیزی‌ها، صاحب گواهینامه همکاری با سواروسکی شود. از جمله برندهای مطرح که دارای این گواهینامه هستند می‌توان به Versace، Nike، Samsung، Guess، Jimmie cho و... اشاره کرد.

نکته قابل توجه این است که طراحی جواهرات و ایده‌پردازی‌ها تماما توسط گروه طراحی درسا انجام می‌شود. طراحی‌ها بسیار مورد توجه مدیران برند سواروسکی قرار گرفته است. همچنین همنشینی کریستال‌های سواروسکی با طلا در طرح‌های جواهرات درسا، گامی بزرگ برای نمایش جلوه‌ای جدید از کریستال‌های سواروسکی در جهان بوده ‌است.

در درسا علاوه بر جواهرات در طراحی محصولات چرمی مانند کیف‌ و اکسسوری از کریستال‌های سواروسکی استفاده می‌شود و به‌زودی با ایده‌های جدید و خلاقانه در محصولات خانه درسا و دیگر محصولات چرمی شاهد طرح‌های جدید با کریستال‌های سواروسکی خواهید بود.

در این مسیر چقدر به سلایق زنان ایرانی توجه می‌کنید؟

رویکرد بانوان ایرانی نسبت به زیبایی از گذشته تا به امروز تغییرات قابل توجهی کرده ‌است. امروزه در انتخاب و خرید جواهرات بیشتر از معیارهای فشن پیروی می‌کنند. طلا دیگر فقط جنبه سرمایه ندارد و فاکتورهای زیبایی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. به طور مثال امروزه در طراحی گوشواره نکات بسیاری بررسی‌ می‌شود. علاوه بر مدل‌های مختلف گوشواره، ویژگی‌های ظاهری مصرف‌کننده نیز مهم است. مانند: فرم صورت، رنگ پوست، رنگ مو و... تا بر اساس آن بتوان جواهرات متنوع طراحی کرد. البته پیش‌نیاز همه این موارد توجه به نیاز مشتریان است.

لطفا درخصوص نحوه آموزش پرسنلی که به‌عنوان فروشندگان بخش جواهرات در فروشگاه‌های درسا فعالیت می‌کنند توضیح دهید.

تمامی مباحث مرتبط با جواهرات در مدرسه اندیشه درسا به فروشندگان آموزش داده می‌شود تا با بهترین راهنمایی و مشاوره در هنگام خرید همراه مشتریان باشند.

مباحثی مانند ریخت‌شناسی در جواهرات، فرآیند از ایده‌پردازی تا تولید، استایل جواهرات، نوع پوشش و... در این مدرسه به فروشندگان جواهرات آموزش داده می‌شود.

مباحث فوق به‌زودی در قالب یک کتابچه برای راهنمایی بیشتر مشتریان در خرید جواهر در فروشگاه‌های درسا عرضه می‌شود.

پیشنهاد شما برای علاقه‌مندان به بحث طراحی جواهر چیست؟

رشته طراحی طلا و جواهر مدتی است که در دانشکده هنر و معماری پارس به‌صورت تخصصی ارائه شده است. در دانشگاه تهران نیز فراخوان‌هایی برای برگزاری هفته جواهر داده می‌شود تا علاقه‌مندان به این حوزه کاری بر اساس استانداردهای معین، نمونه کارهای خود را در معرض نمایش بگذارند. من نیز عضو تیم اجرایی این رویداد هستم. هدف این است تا رشته طراحی طلا و جواهر با قدرت هرچه بیشتر در دانشگاه‌های ایران مطرح شود. البته گروه درسا نیز امکان گذراندن دوره‌های کارآموزی با پروژه‌های مرتبط را برای دانشجویان رشته طراحی صنعتی فراهم کرده است.

لطفا در ارتباط با بحث ریخت‌شناسی و توجه به آن در طراحی جواهرات برای مخاطبان ماهنامه تجارت طلایی توضیحاتی ارائه کنید.

مباحث ریخت‌شناسی جواهرات شامل بررسی ساختار و عوامل موثر در انتخاب صحیح جواهرات مطابق با فرم صورت، رنگ مو، رنگ پوست و... است.

در کلکسیون‌های مختلف جواهرات درسا شما مطابق با تمام فرمهای صورت می‌توانید گوشواره مناسب را انتخاب کنید.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان