تکامل کاپ رسمی جام جهانی فیفا از 1966 تا 2018

تکامل کاپ رسمی جام جهانی فیفا از 1966 تا 2018
تکامل کاپ رسمی جام جهانی فیفا از 1966 تا 2018
تکامل کاپ رسمی جام جهانی فیفا از 1966 تا 2018
 
کاپ جام جهانی فوتبال هیجان‌انگیزترین دستاورد ورزشی است که می‌تواند نصیب یک تیم فوتبال شود. پس طبیعی است که از همان ابتدا می‌خواستند یک شمایل ویژه داشته باشد. اولین کاپ جام جهانی فوتبال به اسم رییس آن زمان فدراسیون فوتبال، ژول ریمه رونمایی شد. این مرد فرانسوی یکی از آدم‌های کلیدی بود که تورنمنت‌های جام جهانی را به راه انداخت و در حقیقت جام جهانی ۲۰۱۸ میراث‌دار ایده اوست. سال ۱۹۲۱ او ایده مسابقات جهانی فوتبال را مطرح کرد که ۹ سال بعد اولین دوره جام جهانی در اروگوئه برگزار شد. کاپ جام جهانی توسط آبل لافلور طراحی شد که روی آن طرح نایکی را کنده کاری کرده بود. نایکی خدای پیروزی در یونان باستان بود که در نشانه‌ها جامی در دست دارد. بعدتر اسم این کاپ را «خدای طلایی» گذاشتند. تحت نظارت ژول ریمه جام جهانی و بازی‌های جام جهانی خیلی سریع رشد پیدا کرد.
 
جنگ جهانی دوم روی همه جهان از جمله مسابقات جام جهانی تاثیر گذاشت. ایتالیا برنده جام جهانی سال ۱۹۳۸ بود اما از آنجایی که آنها به شدت درگیر جنگ بودند نگران کاپ جام جهانی شدند و باراسی نایب رییس فیفا تصمیم گرفت به شیوه مخفیانه کاپ را از بانک بردارد و آن را زیر تخت‌خوابش پنهان کرد تا دست نازی‌ها به آن نرسد.
 
یکی دیگر از اتفاقات تاریخی کاپ جام جهانی دزدیده شدن آن در سال ۱۹۶۶ بود. چهار ماه پیش از آنکه مسابقات جام جهانی در انگلستان برگزار شود کاپ قهرمانی جام جهانی از یک نمایشگاه عمومی در وست‌مینستر به سرقت رفت. نیروی پلیس متحد شد و در جنوب انگلستان جام را یافتند.
 
سال ۱۹۷۰ کاپ اصلی به برزیل منتقل شد. سال ۱۹۷۴ کاپ جدیدی طراحی شد. بین شرکت‌کنندگان در طراحی رقابتی درگرفت و طرح یک مجسمه‌ساز ایتالیایی برنده شد. او بعدها جام یوفا را هم طراحی کرد. این کاپ دو نفر را نشان می‌داد که کره زمین را بالای سرشان برده‌اند. کاپ از پنج کیلوگرم طلای ۱۸ عیار ساخته شده بود. در حال حاضر آن کاپ در موزه فدراسیون فوتبال در زوریخ به نمایش گذاشته شده ولی طراحی کاپ های بعدی از روی همان است. کاپ جام جهانی ۲۰۱۸ هم همان طرح را دارد.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان