جمعه سیاه آنلاین

جمعه سیاه آنلاین
جمعه سیاه آنلاین

بلک‌فرایدی برای نخستین‌بار نه از مراکز خرید، بلکه از دل فروشگاه‌های اینترنتی وارد ایران شد.
تا امروز نیز اصلی‌ترین اجراکنندگان بلک‌فرایدی در ایران آنلاین‌شاپ‌ها و فین‌تک‌ها هستند؛ بازیگران اقتصادی که هم توان مدیریت حجم بالای تراکنش را دارند و هم ابزارهای مالی متنوع‌تری ارائه می‌دهند.
در سال‌های گذشته به‌دلیل استقبال گسترده از «بلک‌فرایدی»، پهنای باند اینترنت در ایران با چالش‌هایی مواجه شده و حتی برخی از وب‌سایت‌ها دچار اختلال یا قطعی شده‌اند.
در سال ۱۴۰۲، فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم فروش آنلاین ایران، در روز «جمعه سیاه» به یکی از پرفروش‌ترین دوره‌های خود دست یافت. این فروشگاه توانست در این روز چهار میلیون و ۹۶۷ هزار کالا بفروشد و ۹۷۵ هزار سفارش ثبت کند و این توجه همچنان رو به افزایش است.

 

 

جمعه ی سیاه یا هفته سیاه؟ بلک‌فرایدی در فین‌تک‌ها از یک هفته قبل

سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تب بلک‌فرایدی در ایران، به‌خصوص در فین‌تک‌ها ، پلتفرم‌های پرداخت و آنلاین‌شاپ‌ها حدود یک هفته زودتر آغاز می‌شود. پلتفرم‌هایی که کیف پول، پرداخت اقساطی یا BNPL ارائه می‌کنند، کمپین‌های فروش راه می‌اندازند تا هم کاربران جدید جذب کنند و هم فروشندگان را برای بلک‌فرایدی آماده نگه دارند.
چون این روز در ایران پشتوانه‌ی فرهنگی ندارد، اجرای موفق آن نیازمند بستر مناسب اقتصادیست: طراحی تخفیف واقعی و نه صرفاً تبلیغاتی، همچنین ارائه مدل‌های پرداخت آسان‌تر برای تقویت انگیزه خرید.

 

 

BNPL ؛ اقساط جذاب‌تر از تخفیف!

در بازار ایران که قدرت خرید مردم تحت فشار است، سرویس‌های اقساطی و BNPL در بلک‌فرایدی نقشی تعیین‌کننده دارند. حتی اگر تخفیف‌ها محدود باشد، مدل پرداخت «الان بخر، بعداً پرداخت کن» به‌تنهایی انگیزه‌ی کافی برای خرید ایجاد می‌کند.
BNPL موجب می‌شود:
سبد خرید بزرگ‌تر شود
نرخ رهاشدن سبد کاهش یابد
مشتری با هر سطح درآمدی شانس خرید داشته باشد
برندها فروش کالاهای گران‌تر را تجربه کنند
به همین دلیل، فین‌تک‌ها و BNPLها امروز موتور اصلی بلک‌فرایدی در ایران هستند؛ بازیگرانی که می‌توانند این روز را از یک رویداد وارداتی به یک فرصت جدی فروش تبدیل کنند.

در نهایت تجربه سالهای اخیر نشان داده BNPL ها مهمترین موتور محرک بلک فرایدی در ایران هستند؛ ترکیب پرداخت چندمرحله‌ای و تخفیف هرچند کم، باعث شده بسیاری از کاربران به سراغ خریدهایی بروند که در حالت عادی ممکن بود  نادیده بگیرند. 
سرویس‌های اعتباری منعطف به برندها کمک میکنند که حتی با تخفیف کم بتوانند یک بلک فرایدی پررونق داشته باشند.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب

 

 

 

 

طراحی سایت: مهریاسان