خانواده الرستمانی و دختری به اسم حنا با بیمارستانی در هرمزگان

خانواده الرستمانی و دختری به اسم حنا با بیمارستانی در هرمزگان
خانواده الرستمانی و دختری به اسم حنا با بیمارستانی در هرمزگان

نشریه معتبر فوربس فهرست ۱۰۰ تاجران زن خاورمیانه را منتشر کرد و در صدر آن یک زن اصالتا ایرانی قرار گرفته است.

خانم حنا عبدالواحد الرستمانی، زنی با تابعیت امارات عربی متحده که پدربزرگش از اهالی شهر دشتی شهرستان گاوبندی(پارسیان) در استان هرمزگان بوده است.

اوایل قرن بیستم، حاج حسن محمد الرستمانی، یکی از اهالی استان هرمزگان، با پدر و مادر خود به دلایلی ازجمله اینکه در ایران، روزگارشان از نظر اقتصادی به سختی می‌گذشته به دوبی می‌روند. دوبی در آن زمان هنوز دوبی امروزی نشده بوده. آن‌ها در منطقه الشندغه ساکن می‌شوند.

حسن تصمیم گرفت مثل دیگران وارد تجارت مروارید شود و شروع به تجارت با هندوستان کرد. همچنین ازدواج کرد و صاحب چند فرزند شد ازجمله عبدالواحد و عبدالله.

پیدایش مروارید مصنوعی در دهه ۵۰ میلادی، کار تجار فعال در این حوزه را به شدت کساد کرد به طوری که عبدالله و عبدالواحد مجبور شدند از تجارت دست بکشند و وارد کارمندی شوند. عبدالله به اداره آب و برق دوبی رفت و عبدالواحد در شورای شهر مشغول به کار شد.

آن‌ها تصمیم گرفتند تجارتی شروع کنند و کار خود را با اجاره یک کیوسک چوبی در منطقه «بر دوبی» در سال ۱۹۵۴ آغاز کردند و در آنجا یک مغازه با نام الاهلی برای واردات و توزیع و فروش روزنامه و کتاب زدند. کارشان گرفت. در سال ۱۹۶۰ شعبه‌ای در منطقه دیره افتتاح کردند، بعد در اواسط دهه شصت به شارجه رفتند و دفتری در آنجا تاسیس کردند.

اما آنچه باعث شد آن تجارت به سرمایه‌ای میلیارد دلاری تبدیل شود، فروش خودرو بود. آن‌ها در سال ۱۹۶۹ میلادی، نمایندگی نیسان در دوبی را گرفتند و کار خود را با فروش ۱۷ خودروی نیسان در سال آغاز کردند.

 

 

و حالا آن ۱۷ خودرو در سال به جایی رسیده که یک شرکت بزرگ به نام گروه الرستمانی، 17/7 درصد از شرکت بیمه دوبی، ۶/۶ درصد از بانک تجاری دوبی، 10/1درصد از بانک ملی ام‌القوین و ۱۴ شرکت در حوزه‌های مختلف از خودرو گرفته تا هتلداری و خرده فروشی دارد، ۴ هزار نفر برای آن کار می‌کنند، شریک تجاری غول‌هایی چون سوزوکی، رنو، نیسان، توماس کوک و کاسترول است، بر اساس فهرست سال ۲۰۲۲ فوربس، یکی از سی کسب‌وکار بزرگ خانوادگی در خاورمیانه است و براساس اطلاعات سال ۲۰۲۱ سایت عربین بیزینس، نزدیک به ۲ و نیم میلیارد دلار ثروت برای خانواده الرستمانی به بار آورده است.

جایی از این مسیر، حاج عبدالواحد الرستمانی که در آبان سال ۱۳۹۵ درگذشت؛ مسیر خود را از برادرش کمی جدا کرد و بیزینس‌های مستقلی راه انداخت. نام او از سال ۲۰۰۷ با گروهی به نام خودش یعنی عبدالواحد الرستمانی گره خورده که در قلب آن یک شرکت خودرویی عربی است و تنها توزیع‌کننده خودروهای نیسان، اینفینیتی و رنو و قطعات یدکی آنو‌ها در دبی و بخشی از امارات است. او همچنین شرکت‌های دیگری در حوزه لوازم منزل، ترخیص کالا از گمرک و حمل‌ونقل کالا و کانتینر و نیز صنایع ساختمانی هم تاسیس کرده است.

دختران این عبدالواحد، تقریبا همگی از زنان سرآمد این روزهای امارات هستند. مثلا خانم آمنه که دکترای مهندسی برق از دانشگاه جرج تاون گرفته، بیش از همه در شرکت TECOM نقش داشته است. شرکتی که مادر پروژه‌های بزرگی مثل مدیا سیتی دوبی است که حالا مقر شرکت تلگرام در آنجا قرار دارد.

خانم حنا کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات از دانشگاه جورج واشنگتن دارد و کار بانکی خود را در موسسه ویزا کارت آغاز کرده و سال ۲۰۲۱ با تجربه ۲۳ سال سابقه کاری در بخش بانکی، به عنوان اولین زنی که در امارات مدیرعامل یک بانک می‌شود؛ مدیرعامل فرست بانک ابوظبی، بزرگ‌ترین بانک امارات می‌شود.

فرست بانک که در سال ۲۰۱۷ و با ادغام دو بانک فرست خلیج و بانک ملی ابوظبی تشکیل شده بر اساس لیست نشریه بنکر، در فهرست ۱۰۰ بانک برتر جهان هم قرار دارد و در حال حاضر در پنج قاره جهان دفتر و فعالیت مالی و تجاری دارد. این بانک به گفته فوربس در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۳، سود 4/3میلیارد دلاری را ثبت و اعلام کرده می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۱۳۵میلیارد دلار تامین مالی و سرمایه‌گذاری داشته باشد.

خانم الرستمانی در سال ۲۰۲۳ در فهرست قدرتمندترین زنان جهان نیز در جایگاه کلی ۶۳ و در جایگاه ۱۴‌ در صنعت مالی و بانکی قرار داشت.

خانواده الرستمانی در سال ۱۳۸۱، با سرمایه ۵ میلیارد تومانی یک بیمارستان به نام رستمانی در زادگاه پدری تاسیس می‌کنند. این خانواده هنوز هم از این بیمارستان حمایت می‌کنند و در فروردین سال ۱۴۰۱، ساختمان بخش جدید ام آر آی این بیمارستان با حمایت مالی آنان ساخته و افتتاح شده است.

منبع: پایگاه خبری مثبت نیوز
تگها : اقتصاد , خرده فروشی , سرمایه گذاری , کسب و کار , تجارت , ماهنامه تجارت طلایی , حمل و نقل

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان