خرده‌فروشی در گیرودار خرید و فروش استارتاپ‌ها

خرده‌فروشی در گیرودار خرید و فروش استارتاپ‌ها
خرده‌فروشی در گیرودار خرید و فروش استارتاپ‌ها

دغدغه‌هایی که به سال 2024 نفوذ می‌کنند

اتفاقات سال2023 ثابت کرد در میان فشارهای اقتصادی، استارتاپ‌ها بیشتری مایل به فروش سهام بودند.

تعدادی از برندهای برجسته تجارت الکترونیک به‌طور غیرمنتظره‌ای از دور خارج شدند. بسیاری از آنها قیمتی بسیار کمتر از ارزیابی‌های قبلی داشتند. دسترسی به منابع مالی سرمایه‌گذاران نسبت‌‌به سال‌های گذشته کمتر شده است. در سال2023، برندهای مستقل فقط 130میلیون دلار در تجارت الکترونیک و استارتاپ‌ها محصولات مصرفی سرمایه‌گذاری کردند و این، کاهش 97درصدی نسبت‌به سال2021 را نشان می‌دهد؛ وقتی بیش از 5میلیارد دلار سرمایه خطرپذیر به این نوع برندها اختصاص یافت؛ به این ترتیب، برندهایی که بیش از یک سال سوددهی منظم نداشتند، باید در روند خودشان تجدیدنظر کنند.

 

 

این فقط استارتاپ‌ها نبودند که با تخفیف شدید فروخته می‌شدند؛ برای مثال، Bed Bath & Beyond  در ماه آوریل اعلام ورشکستگی کرد و دارایی‌های خود را به فروش رساند. خرده‌فروش آنلاین Overstock در مناقصه ماه آگوست برای دارایی‌ها و داده‌های Bed Bath با مبلغ 21.5میلیون دلار برنده شد. به‌طور مشابه، شرکت تحویل سریع Gorillas، پس از جذب بیش از یک‌میلیارد دلار از زمان راه‌اندازی در سال‌2020، ازسوی شرکت ترکیه‌ای Getir در معامله‌ای به ارزش 1.2میلیارد دلار خریداری شد.

کرتی کالینام، استاد و مدیر اجرایی موسسه مدیریت خرده‌فروشی در دانشکده بازرگانی لیوی گفت فروش‌های اخیر بازتابی از دردسرهای کنونی است که تجارت الکترونیک با آن مواجه است. کالینام گفت: «چند سال پیش، پدیده مشابهی را در شرکت‌های تجارت الکترونیک خالص دیدم و معروف‌ترین نمونه آن خریدJet.com  بود. والمارت این پلتفرم خرید را در سال2016 به مبلغ 3.3میلیارد دلار خریداری و  در سال2020 آن را تعطیل کرد.»

 

 

سال2023،  دو عامل، تاثیر زیادی بر بازار داشته است؛ عدم توافق خریداران و فروشندگان بر سر قیمت‌ها و در دسترس بودن منابع مالی برای گسترش امور تجاری.

بااین‌حال، در این نیمه دوم شاهد افزایش معاملات جانبی خرید در «دیتاسایت» بودیم. این پلتفرم که سالانه حدود 14000معامله جدید را تسهیل می‌کند، شاهد افزایش 37درصدی معاملات بین ژانویه تا اکتبر 2023 در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته بود. این یک نشانه صعودی است و خریداران از بهبود شرایط بازار و کاهش انتظارات فروشنده برای پیگیری خریدها استفاده می‌کنند.

به گفته کالینام، برای کسب‌وکارهای کوچک در مراحل اولیه سرمایه‌گذاری، فشار سرمایه‌گذار احتمالا بر تصمیمات بنیانگذارانشان تاثیر می‌گذارد. مقیاس‌سازی یک برند در خرده‌فروشی فیزیکی و افزایش هزینه‌های بازاریابی، احتمالا ورشکستگی زودهنگام یا در بهترین حالت، خروج از بازار خرده‌فروشی را در پی خواهد داشت. در بسیاری از موارد، یک استارتاپ‌ جوان معمولا کوچک‌تر از آن است که بتواند به‌تنهایی بازسازی شود؛ به‌خصوص اگر هنوز سودآور نبوده و با حفظ مشتری مشکل داشته باشد.

 

 

از سوی دیگر، فروش سهام راه بسیار خوبی برای شرکت‌های بزرگ قدیمی است تا سبد سهام خود را نسبتا ارزان ارائه کنند. برخی برندها به‌دلیل مقیاس‌پذیری و این واقعیت که بازارهای بزرگی را مورد توجه قرار می‌دهند، همچنان علاقه‌مند به تعاملات قوی هستند. به نظر نمی‌رسد روند فروش استارتاپ‌ها در سال‌2024 متوقف شود. بسیاری از برندها بودجه را به پایان رسانده‌‌اند و گزینه‌های کمی برای جذب مشتری دارند. آنها در یک چرخه معیوب هستند و در این شرایط کمبود بودجه به‌معنای فقدان رشد است. در بسیاری از موارد امکان دارد ورشکسته شوند و فروش با تخفیف، تنها گزینه مناسب و بهترین گزینه برای آنها محسوب می‌شود.

منبع: Modernretail.co

تگها : اقتصاد , خرده فروشی , استارتاپ , سرمایه گذاری , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , تجارت الکترونیک , خرده فروشی آنلاین

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان