خرده‌فروشی رو به پیشرفت عراق ترکیبی از سنت و مدرنیته

خرده‌فروشی رو به پیشرفت عراق ترکیبی از سنت و مدرنیته
خرده‌فروشی رو به پیشرفت عراق ترکیبی از سنت و مدرنیته

کشورمان ایران همواره در تمام حوزه‌های اجتماعی و علمی توانسته افراد موفق بسیاری را به جهان معرفی کند، بسیاری از این افراد هم اکنون در اقصی نقاط جهان مشغول به فعالیت در بسیاری از سازمان‌های شاخص هستند؛ ماهنامه تجارت طلایی در جهت معرفی ایرانیان فعال در برندهای خرده‌فروشی خارج از کشور به سراغ افراد موفق در سازمان‌های مرتبط با صنعت خرده‌فروشی رفته تا تجربیات این افراد را در اختیار فعالان این حوزه در ایران بگذارد. در این گفت‌وگو قصد داریم تجربیات «منصور گنجی» را که در حال حاضر مدیر فناوری اطلاعات فروشگاه کارفور عراق هستند با شما به اشتراک بگذاریم.

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و از تحصیلات و سوابق کاری‌تان برای ما بگویید.
منصور گنجی هستم متولد ۱۳۵۷ شیراز، لیسانس عمران از دانشگاه علم و صنعت و بعد از وقفه ‏ای کوتاه، مدرک کارشناسی‌ارشد مدیریت فناوری اطلاعات را هم گرفتم.
فعالیت حرفه ‏ای من از سال ۲۰۰۰ در عسلویه در شرکت‏ های HYUNDAI، RWTUV و TOTAL شروع شد. بعد از آن در سال ۲۰۰۸ در تهران دفتر مرکزی کارفور ایران (هایپراستار) مشغول‌به ‏کار شدم.
با افتتاح شعبه‏ های پارک ارم تهران، خلیج‌فارس شیراز و سیتی‌سنتر اصفهان، در سال ۲۰۱۴ به کردستان عراق، شهر اربیل به‏ عنوان مدیرکل فناوری اطلاعات و چرخه ‏های اداری به‌منظور افتتاح شعبه‏ های سلیمانیه و دهوک منتقل شدم که تا الان ۴ هایپرمارکت و ۵ سوپرمارکت در کردستان عراق افتتاح شده و امسال شعبه کرکوک و اواخر سال با افتتاح شعبه در بغداد، فعالیت خود را سرعت می‏ بخشیم. 

همیشه وقتی صحبت از مهاجرت است کشورهای آمریکا، کانادا، کشورهای اروپایی و ... مدنظر هستند، وقتی تصمیم گرفتید به یک مهاجرت حرفه‌ای اقدام کنید، چه حسی از رفتن به عراق داشتید؟
سال ۲۰۱۴، همه از حجم بالای ساخت‌وساز در اربیل صحبت می‏ کردند که مشهور به دوبی ۲ بود ولی دو ماه بعد از ورود من، در ماه می، حمله داعش اتفاق افتاد که به دنبال آن همه‌چیز متوقف شد و تقریباً همه سرمایه‏ گذاران خارجی عراق را ترک کردند.  زیرساخت‌ها هنوز قدیمی است ولی ترکیبی از سنت و مدرنیته در شهر موج می‏زند. مردمان کرد بسیار خونگرم و باصفا هستند که این امر تحمل سختی‏ ها را آسان می‏ کند. 

شرایط کسب‌وکار در کشورهای همسایه ایران به‌ویژه در کشور عراق چطور است؟
عراق شرایط استثنایی دارد، کردستان عراق ایالت خودمختار در دل دولت مرکزی عراق است که باعث ایجاد پیچیدگی ‏هایی می‏ شود، شرکت‏ های ترکیه‏ ای بیشتر از بقیه در آنجا فعالیت دارند. در جنوب عراق هنوز توسعه خاصی صورت نگرفته ولی کردستان عراق سرعت بیشتری دارد که بعد از کرونا دوباره فعالیت‏ ها شروع شده است.

 

 

نظر شما در رابطه با جذابیت دیجیتال مارکتینگ در کشورهای همسایه به‌ویژه مارکت عراق به چه صورت است؟
با اینکه عراق از نظر زیرساخت عقب‌مانده است ولی از لحاظ تکنولوژی ارتباطی، پیشرفت زیادی دارد که تقریباً همه پلتفرم‏ های ارتباط اجتماعی به‌ویژه وایبر مورد استفاده گسترده‏ای است. اخیراً ماشین ‏هایی درحال حرکت در سطح شهر می‏بینم (LED Truck Advertising) که محصولات شرکت‏ های مختلف را ازسوی صفحه ‏های نمایش بزرگ در دو طرف و پشت خودرو در خیابان‌ها تبلیغ می‏ کنند.

برای موضوع دیجیتال مارکتینگ در کشورهای همسایه به‌ویژه کشور عراق و کشور ایران در حوزه صنعت ریتیل و مراکزخرید پیش‌بینی شما چیست؟
صنعت خرده‌فروشی با مارکتینگ و مدیریت ارتباط مشتریان رابطه تنگاتنگی دارد. با توجه به اینکه روش ‏های جدید دیجیتال مارکتینگ نقش بسزایی در ارتباط بین این دو دارد و همچنین به‌عنوان کاتالیزور، به‌منظور بهره ‏وری بیشتر، لازم است سیستم ‏های هوش تجاری به‏ همراه آنالیز دیتای مشتریان طراحی شود. 

در مسیری که تاکنون پیموده‌اید، چه عواملی باعث رشد شما در حرفه‌تان شده است؟
تجربه فعالیت در شرکت‏ های بزرگ بین‏ المللی که حتی باعث شد از ادامه تحصیل بعد از لیسانس موقتاً منصرف شوم؛ البته سخت‏ کوشی و حس کنجکاوی برای درک تمام جوانب کاری، حتی اگر در حیطه شغلی نباشد و تلاش مستمر برای بهینه‌سازی و ساده‌سازی روال با هدف پیشگیری از بروز مشکلات جدید. 

آیا همچنان قصد ادامه فعالیت در خارج از کشور را دارید یا به بازگشت به ایران و انتقال تجربیات بین‌المللی که کسب کرده‌اید به جوانان ایرانی و سازمان‌ها هم فکر می‌کنید؟
قطعاً به ‏دلیل شرایط کنونی ایران و آینده فرزندم که زبان اولش انگلیسی شده، قصد بازگشت ندارم ولی مشتاقم از طریق روش‏ های جدید مثل دورکاری یا دیجیتال با ایران ارتباط داشته باشم.

 

 

شما که درحال‌حاضر خارج از صنعت خرده‌فروشی ایران فعالیت می‌کنید، اوضاع این صنعت را در ایران چطور ارزیابی می‌کنید، آیا توصیه‌ای برای بهبود دارید؟
خرده‏ فروشی باید از سیستم ‏های جدید مدیریت آنلاین از ابتدای چرخه تهیه و توزیع کالا تا مقصد نهایی فروش و خدمات به مشتریان به‌صورت یکپارچه استفاده کند. همه فکر می‏ کنند فروشگاه ‏های زنجیره‏ ای پول پارو می‏ کنند، درحالی‌که اکثر مواقع برآیند درآمد و هزینه منفی است و این شرکت‏ ها به‌دلیل Cash Flow و حجم بالای تراکنش‏ های ورودی-خروجی قادر به ادامه حیات هستند.

شرایط کسب‌وکار در کشور عراق چطور است؟

عراق جمعیتی حدود ۴۲ میلیون نفر دارد که عمدتاً جوان هستند ولی بعد از سقوط صدام هنوز دولت قوی که بتواند کشور را به پیشرفت برساند، تشکیل نشده است.
اقتصاد این کشور مبتنی‌بر نفت است که فکر می‏ کنم ۵۰ درصد آن به آمریکا می‏ رسد تا هزینه‏ های آنها در جنگ سال ۲۰۰۳ تسویه شود.
بعد از جنگ تحمیلی، هرچند ایران با دو دوره سازندگی، خرابی‏ ها و کشور را به پیش برد اما در عراق به‌ویژه جنوب عراق هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است، برای همین پتانسیل زیادی برای کسب‌وکار در همه زمینه‏ ها وجود دارد.
امیدوارم مدیریت سیاسی عراق هرچه زودتر دست به اقدامات عملی برای ایجاد زیرساخت‌ها و پیشرفت زندگی مردم عراق بزند. 
همیشه به دوستانم می‌گویم وقتی وارد عراق می‏شوم انگار به چند دهه قبل در دوران بچگی برمی‏ گردم، زندگی با موتور برق، کپسول گاز و ... ولی پر از ماشین‏ های مدل بالا.
تقریباً شمال عراق در دست شرکت‏ های ترکیه ‏ای است و شرکت‏ های ایرانی سهم کمی دارند.

اگر موضوع قابل‌ذکر دیگری باقی مانده است، بفرمایید.
سفر و خارج شدن از منطقه امن و تجربه‏ های جدید باعث رشد و تعالی فردی می‏ شود که البته هیچ‌وقت بدون مشکلات و دردسر نیست.

تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , افتتاحیه , کســب وکار , سوپرمارکت , هایپرمارکت‌ , کارفور

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان