خرده‌فروشی نوین، آینه‌ای روبه‌ جهان تکنولوژیک

خرده‌فروشی نوین، آینه‌ای روبه‌ جهان تکنولوژیک
خرده‌فروشی نوین، آینه‌ای روبه‌ جهان تکنولوژیک

ما در زمانی زندگی می‌کنیم که می‌توان آن را به فصل جدید «بلک میرر» تشبیه کرد.

لازم است اذعان کنیم زندگی نسل بعدی، عصر دنیای دیجیتال است؛ جایی که تمام فعالیت‌های ورودی و خروجی به‌عنوان مجموعه داده نشان داده می‌شود. این مجموعه داده‌ها شامل خریدها، صورت‌حساب‌ها و احتمالا چیزی فراتر از تصور ما درحال‌حاضر می‌شود. Generative AI، نه‌تنها می‌تواند احساسات چهره، بلکه احساسات و افکار ما را هم تشخیص دهد؛‌ بنابراین، چه ارتباطی بین این مجموعه داده‌ها و خرده‌فروشی وجود دارد؟ این مجموعه داده‌ها را می‌توان تجزیه و تحلیل کرد و اطلاعات را می‌توان به مدل‌های یادگیری ماشینی وارد کرد. با استخراج این مجموعه داده‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند هزینه‌های زنجیره تامین خود را پیش‌بینی و خطرات یا فرصت‌های بالقوه را شناسایی کنند؛ بنابراین، برای خرده‌فروشان بسیار مهم است از قدرت تجزیه و تحلیل داده‌ها برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده کنند و از رقبا در این عصر دیجیتال جلوتر بمانند.

مشاغلی که رویکردهای مبتنی بر هوش مصنوعی را برای پیش‌بینی تقاضا اتخاذ می‌کنند، می‌توانند انتظار افزایش 50درصدی دقت را در مقایسه با سایر روش‌های سنتی داشته باشند. با استخراج داده‌های بازار، الگوهای رفتار مصرف‌کننده و تجزیه و تحلیل رقبا، سیستم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی به خرده‌فروشان کمک می‌کنند تا هزینه‌های زنجیره تامین خود را پیش‌بینی و خطرات یا فرصت‌های بالقوه را شناسایی کنند.

 

 

خرده‌فروشان همچنین درحال بررسی راه‌هایی برای گنجاندن هوش مصنوعی در فروشگاه‌های خود هستند. فناوری بینایی کامپیوتری می‌تواند هوشی تقریبا واقعی را به ارمغان بیاورد که خرده‌فروشان را قادر می‌سازد تا حجم ترافیک و رفتارهای خرید مشتریان را در فروشگاه‌ها نظارت کنند. این اطلاعات را می‌توان برای تصمیمات تجاری بهتر مانند قرار دادن موجودی، بهبود چیدمان فروشگاه، تنظیم سطوح کارکنان براساس خواسته‌های مشتری استفاده کرد.

بسیاری از خرده‌فروشان قصد دارند به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی ادامه دهند. استفاده از ربات‌های چت برای خدمات مشتری ازسوی بسیاری از شرکت‌ها مفید بوده، زیرا پشتیبانی انسانی را آزاد و درعین‌حال کمک‌های فوری و بدون زمان انتظار در ساعات اوج روز یا شب ارائه می‌کند. علاوه‌بر این، هوش مصنوعی همچنین می‌تواند داده‌های ارزشمندی را از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی استخراج کند که ممکن است تصمیمات استراتژی بازاریابی یا تجزیه و تحلیل احساسات را ارائه کند. آینده پیش‌بینی تقاضا در پیاده‌سازی تحلیل‌های پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی نهفته است، زیرا این سیستم‌ها نتایج کارآمدتری نسبت‌به عملیات قدیمی ارائه می‌کنند.

دیجیتالی شدن در عصر هوش مصنوعی فراتر از اعداد است. این دگرگونی همچنین به دیجیتالی کردن انبارها، مکانیسم‌های تحویل و حتی معرفی فروشگاه‌های خارج از حلقه هم گسترش می‌یابد. یک مثال قابل‌توجه، ایکیاست که فناوری پهپاد را برای مشاهده فروشگاه‌ها و مدیریت موجودی در شب پیاده‌سازی کرده است. با کمک هوش مصنوعی، خرده‌فروشان نه‌تنها می‌توانند خریدها را پیش‌بینی کنند و توصیه‌های کالایی را ارائه کنند، بلکه سطح موجودی کالا را پیگیری کرده و محصولاتی را که موجود نیستند، آسیب‌دیده یا منقضی شده‌اند، شناسایی کنند. با استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت موجودی، خرده‌فروشان می‌توانند از پیش‌بینی تقاضای بهبودیافته بهره ببرند و به آنها اجازه می‌دهد تا بینش‌هایی را از بازار، داده‌های مصرف‌کننده و رقبا با دقت بیشتری استخراج کنند. این به نوبه خود منجر به فرآیندهای تدارکات کارآمدتر برای موجودی در صورت تقاضا می‌شود که درنهایت کاهش هدررفت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را در پی دارد. خرده‌فروشانی که به طرز ماهرانه‌ای این استراتژی‌ها را اتخاذ می‌کنند، می‌توانند وفاداری مشتری را از طریق تجارب خرید شخصی‌سازی‌شده به دست آورند.

 

 

استفاده از سبدهای خرید هوشمند به خرده‌فروشان این فرصت را می‌دهد تا بینشی درمورد ویژگی‌های مصرف‌کنندگان به دست آورند. این به خرده‌فروشان اجازه می‌دهد تا تصمیمات بهتری اتخاذ کنند که مطابق ترجیحات مشتریان باشد. اکثر شما از قبل می‌دانید چگونه الگوریتم هدف‌گیری فیس‌بوک، اینستاگرام و گوگل کار می‌کند. مراقب باشید زیرا هوش مصنوعی افکار شما را تشخیص می‌دهد و پیشنهادات فردی را مستقیما برای پیام‌رسان‌ها، عینک‌های مجازی یا … ذهن شما ایجاد می‌کند.

در نتیجه، تمام داده‌های شما را شامل می‌شود: آنچه دوست دارید، آنچه شما را هیجان زده می‌کند، نیازها، آرزوها و ترس‌های شما! براساس این دانش، دستیار مجازی، یک فرصت محصول پیچیده را به شما پیشنهاد می‌کند.

تصور کنید هوش مصنوعی می‌دانست که به ریاضیات و شطرنج و همچنین «ون گوگ» و پاریس علاقه دارید و همه اینها می‌تواند با کمک هوش مصنوعی ادغام شود. می‌توانید همه اینها را با یک کلیک با ابزارهای AR و VR در واقعیت جاسازی کنید.

و بله، اتاق‌های اتصالات هوشمند و فناوری‌های آزمایش مجازی، آینده خرده‌فروشی هستند. اتاق‌های تزیین مجازی به‌طور فزاینده‌ای در میان خرده‌فروشان محبوب می‌شوند و شرکت‌هایی مانند  Macy's، Ulta و Nike این فناوری را آزمایش می‌کنند. این اتاق‌های اتصال هوشمند شامل یک آینه لمسی تعاملی است که به یک خواننده RFID و یک حسگر حرکت متصل است؛ به این ترتیب، مشتریان می‌توانند به‌طور مجازی لباس‌ها یا آرایش‌های مختلف را قبل از خرید امتحان کنند.

آمازون درحال‌توسعه قابلیت‌های خود برای توسعه فناوری آزمایش مجازی در داخل است. هدف این است که به مشتریان اجازه دهیم تا خود را در حال پوشیدن انواع لباس از طریق تصاویر تولیدشده با رایانه تجسم کنند؛ نه اینکه آنها را به‌صورت فیزیکی در فروشگاه امتحان کنند. علاوه‌براین، ایکیا تجربه طراحی دیجیتال مبتنی‌بر هوش مصنوعی خود را راه‌اندازی کرده است. این ویژگی به مشتریان امکان می‌دهد که قبل از خرید، فضای زندگی خود را طراحی و تجسم کنند.

 

 

مثال دیگری از اینکه چگونه واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) به روش‌های محبوبی برای خرده‌فروشان در تعامل با مصرف‌کنندگان تبدیل شده‌اند، از طریق اپلیکیشن IKEA Place IKEA است. برنامه مورد‌اشاره به مشتریان این امکان را می‌دهد که قبل از خرید مبلمان خانه خود را تجسم کنند.

آینده هوش مصنوعی در صنعت خرده‌فروشی هوشمند، انقلابی در نحوه خرید، فروش، مدیریت و ایجاد واقعیت جدید است. ما یک قدم تا باز کردن در فاصله داریم تا چهره به چهره با ایده‌های عمیق درونی خود روبه‌رو شویم. یک موجود مجازی وحشی عجیب و غریب، شخصیت منحصر‌به‌فرد ما را نشان خواهد داد و همه آن چیزهای احمقانه ما را مجبور خواهند کرد خرده‌فروشی قدیمی را بشکنیم و آن را با چیز جدیدی جایگزین کنیم؛ انعطاف‌پذیر در برابر گزینه‌های جدید. هر که آگاه باشد از زمانش جلوتر است.

منبع: Startuphub.ai

تگها : خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , هوش مصنوعی , فناوری , تکنولوژیک , رقابت , خرده فروشی نوین , عصر دیجیتال

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان