carrefour پس از خروج از بحرین و اردن فعالیت خود را در کویت متوقف کرد

carrefour پس از خروج از بحرین و اردن فعالیت خود را در کویت متوقف کرد
carrefour پس از خروج از بحرین و اردن فعالیت خود را در کویت متوقف کرد

مدیریت «Carrefour» اعلام کرد فعالیت‌های این مجموعه در کویت از روز سه‌شنبه، ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۵، به طور کامل متوقف می‌شود. به گزارش روزنامه القبس، این تصمیم در حالی اتخاذ شد که تنها چند روز پیش نیز شعبه‌های «Carrefour» در بحرین به صورت ناگهانی پایان فعالیت خود را در این کشور اعلام کرده بودند؛ پایانی بر حضوری طولانی‌مدت در بازار بحرین.

بر اساس بیانیه رسمی منتشرشده در پلتفرم‌های دیجیتال Carrefour و خطاب به مشتریان، توقف فعالیت‌ها از همین لحظه اجرایی است. در این اطلاعیه همچنین از حمایت و اعتماد مشتریان طی سال‌های گذشته قدردانی شده است.

خرده‌فروشی فرانسوی Carrefour تعطیلی فروشگاه‌های کویت را تنها دو روز پس از خروج از بحرین و در ادامه تعطیلی فروشگاه‌های این برند در عمان (ژانویه ۲۰۲۵) و اردن (نوامبر ۲۰۲۴) اعلام کرده است.

شرکت ماجدالفطیم، که از سال ۱۹۹۵ دارنده حق انحصاری بهره‌برداری از Carrefour در خاورمیانه است، تاکنون توضیح مستقیمی درباره علت این تعطیلی‌ها ارائه نکرده است. با این حال، همزمانی این تصمیم‌ها با معرفی برند جدید این مجموعه با نام هایپر مکس (HyperMax) نشان می‌دهد که این شرکت در حال جایگزین‌کردن تدریجی Carrefour با برند اختصاصی خود است.

 

 

در بحرین، Carrefour در ۱۴ سپتامبر تعطیل شد و هایپر مکس تنها یک روز بعد آغاز به کار کرد. تاکنون شش شعبه از هایپر مکس در بحرین افتتاح شده که علاوه بر فروشگاه‌های فیزیکی، دارای بستر تجارت الکترونیک نیز هست و بیش از ۱۶۰۰ نفر را به کار گرفته است. این زنجیره همچنین با بیش از ۲۵۰ کشاورز، تولیدکننده و کسب‌وکار کوچک محلی همکاری دارد و اهداف خود را با استراتژی توسعه «ویژن ۲۰۳۰ بحرین» هماهنگ کرده است. روند مشابهی در اردن و عمان نیز مشاهده شد.

Carrefour طی نزدیک به سه دهه حضوری پررنگ در منطقه داشت و به عنوان یکی از نام‌های شناخته‌شده در بازار خرده‌فروشی خلیج فارس مطرح بود. با این حال، تغییر استراتژی ماجدالفطیم و حرکت از مدل فرانشایز جهانی به سوی برند بومی، نشانه‌ای از تلاش این شرکت برای کنترل بیشتر بر راهبردهای خرده‌فروشی و تمایز در بازار به شمار می‌رود.

ماجدالفطیم همچنان بیش از ۳۹۰ فروشگاه Carrefour را در ۱۲ کشور خاورمیانه، آفریقا و آسیا اداره می‌کند. طبق توافق اخیر، امتیاز بهره‌برداری از Carrefour در این مناطق تا سال ۲۰۲۶ تمدید شده و در چارچوب برنامه ۲۰۲۶ «Carrefour»، گسترش به ۱۰ بازار جدید به‌ویژه در آفریقا، خاورمیانه و آسیا در دستور کار قرار دارد.

 

 

با این حال، خروج پیاپی Carrefour از کویت، بحرین، عمان و اردن به معنای تغییر چهره صنعت خرده‌فروشی در منطقه است؛ جایی که یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای بین‌المللی جای خود را به یک نام تازه‌تأسیس منطقه‌ای می‌دهد. آینده وفاداری مشتریان و میزان موفقیت هایپر مکس در بازتولید تجربه و جایگاه Carrefour در میان مصرف‌کنندگان، پرسشی است که تنها گذر زمان پاسخ آن را روشن خواهد کرد.

اکنون این پرسش مطرح است که آیا روند تعطیلی شعبCarrefour به سایر کشورهای منطقه، از جمله قطر، نیز کشیده خواهد شد یا خیر؟

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب

 

 

 

 

طراحی سایت: مهریاسان