«دایامد» در مسیر شاهراه شدن در صنعت پوشاک

«دایامد» در مسیر شاهراه شدن در صنعت پوشاک
«دایامد» در مسیر شاهراه شدن در صنعت پوشاک


«دایامد» در مسیر شاهراه شدن در صنعت پوشاک
شرکت دایا‌مد، از نام‌های آشنا در صنعت توزیع و فروش پوشاک لوکس و تنها نماینده رسمی شرکت جورجیو‌آرمانی در ایران است که تمام فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های خود را در محله‌های لوکس و پررفت‌و‌آمد تهران راه‌اندازی کرده است. در ادامه درباره روند کاری این شرکت با محمد میرطاووسی گفت‌وگو کرده‌ایم.

لطفا خودتان را معرفی کرده و پیرامون سابقه فعالیت‌تان توضیحاتی ارائه دهید.
 محمد میر‌طاووسی دارای مدرک دکترای مخابرات از کشور انگلستان هستم و از سال 85 در موضوعات مرتبط با مخابرات فعالیت اقتصادی خود را شروع کردم.
شاید کمی تعجب‌برانگیز به نظر برسد که زمینه کاری و فعالیت من همخوانی چندانی با «دایامد» ندارد. از سال 95 بود که سرمایه‌گذاران و مالکان دایامد تصمیم گرفتند حوزه فعالیت جدیدی را به شرکت هولدینگ خودشان اضافه کنند. تصمیم بر این شد که در جست‌و‌جوی فعالیتی در زمینه ریتیل و خرده‌فروشی باشند، به همراه نگاهی نو به این بازار.
لذا تصمیم بر این شد که تحقیق جامعی در مورد پتانسیل‌هایی که در این زمینه وجود دارد و راهکارهای متفاوت انجام شود تا علاوه‌بر داشتن یک کسب‌وکار متفاوت، برای فعالیت جانبی که در ذهن مالکان و سرمایه‌گذاران شرکت بود، زیر‌ساختی شکل بگیرد. 
 فعالیت شرکت دایامد تقریبا از اواخر سال 94 و اوایل سال 95 به‌صورت جدی آغاز شد و در حقیقت از آن زمان بود که شروع کردیم به گرفتن ارتباط و تماس برقرار کردن با شرکت‌های بزرگ اروپایی (آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلستان) تا بتوانیم زمینه‌ساز حضور و همکاری آنها در ایران باشیم.

درباره حوزه فعالیت شرکت دایامد توضیحاتی ارائه دهید.
نگاه مدیریتی به این کار شباهت چندانی به سایر فعالان این بخش نداشت. نگاه ما بیشتر به سمت ابداع یک تعریف جدید و اجرای بحث خرده‌فروشی و ریتیل در صنعت فشن در ایران بود و اینکه ما جدا از بهره‌گیری از صنعت غرب و مصرف‌کننده بودن از کالاهای غرب، بتوانیم در درازمدت تولید‌کننده باشیم و در کنار تکنولوژی و دانشی که وارد کشور می‌کنیم ایجاد فرهنگ کنیم. در بحث پوشاک هم بتوانیم در داخل کشور در بیشترین حد تاثیرگذاری قرار بگیریم. ضمن آنکه ان‌شاء‌الله بتوانیم در بحث صادرات و حضور در کشورهای همسایه موثر باشیم.

شرکت دایامد عهده‌دار چند نمایندگی از برند اروپایی جورجیو‌آرمانی در ایران است و این فروشگاه‌ها در چه نقاطی از شهر مستقر هستند؟
در حال حاضر شرکت دایامد نماینده رسمی گروه جورجیو آرمانی در ایران است.  دایامد از معدود و شاید تنها شرکت و تنها شریک گروه آرمانی در دنیاست که نمایندگی تمام لاین‌ها و برندهای مختلف آرمانی را در یک کشور برعهده دارد. در حال حاضر یک فروشگاه امپریو‌آرمانی که بزرگ‌ترین فرانچایزاستور امپریوآرمانی در دنیاست، در خیابان گلنار در منطقه الهیه داریم و 2 فروشگاه آرمانی‌اکسچنج در مرکز خرید آواسنتر اقدسیه و همچنین مرکزخرید گالریا در منطقه ولنجک.

چه کالاها و محصولاتی از سوی این برند عرضه می‌شود؟ 
 به‌طور کلی لاین‌های پوشاک آرمانی به 3 دسته تقسیم می‌شوند؛ لاین اول جورجیوآرمانی است که کماکان توسط شخص آقای آرمانی طراحی محصولاتش انجام می‌شود و نظرات دقیق و شخصی ایشان در طراحی این محصولات وجود دارد؛ لاین دوم امپوریوآرمانی است که این لاین هم کماکان بسیاری از محصولاتش توسط آقای آرمانی طراحی می‌شود و نظارت دقیق و جدی‌ای از طرف خود ایشان وجود دارد؛ لاین سوم هم در حقیقت آرمانی است که با دیدگاه کسب سهم از بازار پوشاک جوانان و کلا سبک متفاوت‌تر از 2 لاین اصلی فعالیتش را شروع کرده و هم‌اکنون در سطح جهانی و در این لایه از بازار یکی از محبوب‌ترین برندها به حساب می‌آید.
برند امپریوآرمانی تقریبا تمام نیازهای پوشاک یک نفر را تامین می‌کند؛ از لباس ورزشی گرفته تا پوشاک عروسی و کت‌و‌شلوار دامادی. 
آرمانی‌اکسچنج هم یک قسمت کوچک ورزشی دارد که عرضه‌کننده پوشاک کژوال جوانان است و بخشی از فروشگاه برای نوجوانان و کودکان در نظر گرفته شده است.


چالش‌های پیش روی صنعت پوشاک کشور از نظر شما به‌عنوان یک واردکننده پوشاک اروپایی چیست؟ برای عبور از این بحران‌ها در سال جدید چه تمهیداتی را مدنظر قرار داده‌اید؟
بزرگ‌ترین چالشی که اکنون نه‌تنها صنعت پوشاک بلکه کل کشور را درگیر خود کرده، تحریم‌هایی است که علیه ایران اعمال شده و باعث شده بر واردات کشور هم تاثیر منفی بگذارد و مشکلات اساسی در انتقال پول، واردات و بسیاری مسائل دیگر به وجود بیاید. طی یک سال اخیر نگاه بسیار بدی به موضوع واردات پوشاک وجود داشته است. با این حال برنامه‌ریزی‌های کلی و برنامه‌ای را که برای این موضوع داریم، در جلسات متعددی (که با دوستان عزیز در وزارت صنعت و سایر ارگان‌ها داشتیم) مطرح کرده‌ایم. 
نگاه ما واقعا یک نگاه تک‌بعدی واردات و فروش نیست. البته به‌عنوان یکی از جدیدترین بازیگران این صنعت در ایران و با توجه به شرایط خاص کشور، دیدگاهی که نسبت به این مقوله داریم، خوب دیده نمی‌شود و این بر مشکلات ما افزوده است. در حال حاضر بحث ممنوعیت واردات پوشاک مطرح است. همچنین بحث دیگری وجود دارد که ما مجوزهای قانونی را از تمام ارگان‌هایی که در این زمینه فعال هستند کسب کرده‌ایم، ولی هنوز هم شرایط واردات مهیا نیست. 
تصمیم ما این است که در درازمدت بتوانیم تولیدی با کیفیتی برابر با تولیدات آرمانی در سایر کشورها انجام دهیم زیرا چیزی کمتر از سایر کشورهایی که حالا برندهایی مثل آرمانی در آنجا تولید می‌شوند، نداریم؛ البته به واسطه داشتن کارگران خبره و صنایع خوبی که در زمینه تولید داریم. 
واردات ماشین‌آلات از کشور ایتالیا جزو برنامه‌های ماست و در صورتی که واردات انجام شود سریعا می‌توانیم تولید تحت نظر گروه آرمانی در ایران داشته باشیم که شاید بخش عظیمی از آن هم صادر شود. از طرفی می‌تواند اشتغال بسیار خوبی ایجاد کند. بعد از آن هم بحث صادرات مطرح می‌شود که بعد از انتقال این تکنولوژی به کشور برای بهبود کیفیت می‌توان از آن بهره برد.

استقبال ایرانیان از حضور نماینده شرکت جورجیوآرمانی در ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ ضمن اینکه از نظر شما سهم ایران در بازارهای جهانی در حوزه تولیدات پوشاک چگونه است؟
ما باید بپذیریم که بخشی از جامعه نوع پوشش و پوشاکی که استفاده می‌کند برایش مهم است؛ نه‌تنها از برند آرمانی بلکه از برندهای دیگر اروپایی. این عزیزان در گذشته برای تهیه پوشاک خود مجبور به خارج شدن از کشور و سفر به یکی از کشور‌های همسایه بودند. این موضوع یکی از دغدغه‌های مالکان دایامد شده بود. همین‌طور به علت خروج ارز از کشور و عدم ایجاد درآمد برای دولت، میانگین هزینه پرداختی توسط این عزیزان به مراتب بالاتر از میانگین جهانی‌اش است. 
در حال حاضر ما به‌عنوان نمایندگی قانونی، همزمان با محصولاتی که در دنیا و کالکشنی که همه‌جای دنیا در حال لانچ شدن است، فعالیت می‌کنیم.
تلاش ما این است تا در کنار خروج ارز از کشور کمک کنیم تا شرایط اقتصادی نیز بهبود یابد.

بیشتر مخاطبان شما را چه قشری تشکیل می‌دهند؟
از همه قشری و از همه سنین دارای مخاطب هستیم. به این صورت نبوده که بگوییم یک بخش کوچک جامعه مخاطب ما بوده‌اند. برخی علاقه داشتند تا یکی از آیتم‌های خاص ما را داشته باشند.
 به‌طور کلی تعریف خاصی از قشری به‌عنوان مخاطب نداریم. بسیاری از دوستان و مخاطبانی که با ما همکاری داشته و در حقیقت مشتری ما بوده‌اند، از همه اقشار جامعه هستند.

برنامه‌های سال جدید شرکت دایامد برای دسترسی بهتر طرفداران به برندهای محبوب‌شان در کشور چیست؟
دایامد برنامه‌ریزی طولانی‌ داشت تا بتواند رابطه‌اش را با شرکت آرمانی بهبود ببخشد و به امید خدا کافی‌شاپ آرمانی را در تهران خواهیم داشت و برنامه‌ریزی بلندمدتی را برای همکاری با شرکت آرمانی داریم. علاوه‌بر آن با چندین شرکت مطرح اروپایی هم همکاری‌مان را شروع کرده‌ایم تا بتوانیم زمینه‌های حضور آنها را در بازار ایران فراهم کنیم.
 منتظر هستیم تا به امید خدا شرایط کشور نیز به ثبات برسد و امیدواریم مسائلی که کشور را درگیر کرده است زودتر حل‌و‌فصل شود و شاهد حضور شرکت‌های خارجی همراه با مقررات ویژه‌ای که از طرف دولت و وزارت صنعت تعریف خواهد شد، باشیم.
ضمن آنکه بتوانیم طبق قانون و مقررات سایر برندها را هم وارد ایران کنیم و زمینه‌ساز رقابت سالم با تولیدکنندهای داخلی و همچنین انتقال دانش و تکنولوژی به داخل کشور باشیم؛ چراکه به واسطه آن نه‌تنها خرده‌فروشی در بازار ایران رونق بیشتری می‌گیرد بلکه شاهد آن خواهیم بود که بخش تولیدات هم با ایجاد رقابت صحیح و سالم رشد کند. 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان