درس‌هایی از تجارت الکترونیک و بازاریابی

درس‌هایی از تجارت الکترونیک و بازاریابی
درس‌هایی از تجارت الکترونیک و بازاریابی
درس‌هایی از تجارت الکترونیک و بازاریابی
هنر ضربه زدن در لحظه کلیدی
 
امروزه تجارت و خرده‌فروشی در زندگی مردم عادی هم نقش دارد؛ آن هم نقشی پیچیده و گسترده. 
وقتی در مورد مزایای جانبی تجارت صحبت می‌شود، مبحث اصلی حول محور فروش یا عدم فروش می‌گردد اما در دنیای مجازی و تجارت مجازی، تنها فروش ملاک برتری نیست و عوامل دیگری هم بر پیشرفت صنعت خرده‌فروشی تاثیر می‌گذارد. شما در تجارت الکترونیک به خاطر وجود شاخه‌های فراوان، مسئولیت‌های بیشتری در قبال مشتریان هر بخش دارید و باید به امور مختلف رسیدگی کنید اما بحثی به نام بازاریابی و چگونگی انجام درست این کار حتما باید مدنظرتان باشد.
 
بازاریابی محتوا 
بازاریابی محتوا یکی از بهترین ابزارها برای کسب و کار اینترنتی محسوب می‌شود. در این نوع بازاریابی با توجه به نیاز مخاطب می‌توان محتوایی مناسب تولید کرد. در واقع در این روش محتوای تولیدی شما مثل یک قلاب عمل می‌کند. با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبان می‌توانید آنها را به مشتریان خود تبدیل کنید. ابتدا با محتوای رایگان شما نیازشان برطرف می‌شود و بعد از اعتماد، خواهان محصولات و خدمات پولی شما می‌شوند. 
بازاریابی محتوا زیرمجموعه‌ای از بازاریابی درونگراست. در این نوع بازاریابی دیگر نیازی نیست به دنبال مشتری بگردید و وقت خود را صرف قانع کردن آنها کنید، بلکه مشتری با میل خویش به سمت شما آمده و خواستار محصولات و خدمات شما می‌شود.
 
جادوی شبکه‌های اجتماعی
یکی از به‌روزترین و تاثیرگذارترین ابزارها در تجارت دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی هستند. امروزه اکثر افراد از تلفن همراه‌شان برای رفع نیاز یا گشت‌وگذار در اینترنت استفاده می‌کنند که موجب شده بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانند. در شرایط جاری راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغات بالاترین بازدهی را برای کسب‌وکارهای مختلف پدید آورده است. بسیاری از افراد با کسب‌وکارهایی که حتی سایت هم ندارند، به صورت کاملا رایگان توسط شبکه‌های اجتماعی محبوب در بین مردم، درآمدهای بالایی را کسب می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توان برای بازاریابی دیجیتالی از آن استفاده کرد. پتانسیلی که در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات به چشم می‌خورد، شاید در هیچ‌کدام از رسانه‌ها وجود نداشته باشد.
 
نوع سنتی‌تر
ایمیل‌مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل ابزاری است که اکثر کسب‌وکارهای موفق از آن بهره گرفته‌اند.
در حقیقت بازاریابی با ایمیل موفقیت در هر کسب‌وکار آنلاینی را تضمین می‌کند. با ایمیل‌مارکتینگ می‌توان مخاطبان بیشتری را به مشتریان وفادار تبدیل کرد. ایمیل‌هایی که سایت‌های بزرگ آخر هفته‌ها برای شما ارسال می‌کنند گواه این مساله است. ایمیل‌مارکتینگ برای هر کسب‌وکار با هر بودجه‌ای مناسب است. می‌توان بدون هیچ هزینه‌ای از این روش بازاریابی اینترنتی استفاده کرد و همین مساله موجب شده مورد توجه بسیاری از کسب‌و‌کارهای آنلاین قرار بگیرد. ایمیل‌مارکتینگ مناسب‌ترین ابزار برای رابطه‌سازی است به این معنا که شما فقط از طریق ایمیل پیشنهادهای ویژه خود را به کاربران سایت می‌دهید و آنها دوباره به سایت شما سر می‌زنند. هیچ شبکه اجتماعی محبوبی نمی‌تواند جای ایمیل را بگیرد. با ایمیل‌مارکتینگ می‌توانید فروش‌های بی‌نظیری را در همان لحظات ابتدایی که کاربر تازه با سایت شما آشنا شده است ایجاد کنید یا با ارائه تخفیف، مخاطب را مجاب به خرید کنید.
 
کمک از طریق ویدئو 
اکثر افراد دیدن ویدئو را به خواندن مقالات طولانی ترجیح می‌دهند. ویدئوها تاثیرگذاری خیلی بیشتری روی مخاطبان نسبت به دیگر شیوه‌های محتوایی می‌گذارند. تا چند سال گذشته کمتر کسی علاقه به دیدن ویدئوها داشت، اما امروزه هر فردی به اینترنت پرسرعت دسترسی دارد. در دیجیتال‌مارکتینگ با ساخت ویدئوهای تاثیرگذار تبلیغاتی خیلی راحت‌تر می‌توانید مخاطبان زیادی را به کسب‌وکارتان علاقه‌مند کنید.
 
شکار لحظه‌ها 
بازاریابی لحظه‌ای یکی از بهترین ابزارها برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپاست. این کسب‌وکارها نمی‌توانند هزینه سنگین تبلیغات اینترنتی یا سنتی را بدهند.
در این نوع بازاریابی با کمترین هزینه بیشترین بازدهی دریافت می‌شود. کسب‌وکارهایی که در ابتدای کار خود بوده یا بسیار کوچک هستند، نمی‌توانند در همان ابتدا با رقبایشان مقابله کنند. پس به جای هزینه اضافی باید با یک ایده خوب و با استفاده از استراتژی‌ها و ابزارهای ارزان‌قیمت بیشترین بازدهی را داشته باشند. یکی از اهداف این بازاریابی بها دادن و سرمایه‌گذاری روی مشتریان قدیمی به جای گشتن به دنبال مشتریان جدید است. از مشتریان قدیمی می‌توان برای جذب مشتریان جدید استفاده و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای تبلیغات کرد.
 
*کریستین فاریولی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان