درس‌ها و نکاتی از سالی که گذشت برای موفقیت خرده‌فروشی در آینده

درس‌ها و نکاتی از سالی که گذشت برای موفقیت خرده‌فروشی در آینده
درس‌ها و نکاتی از سالی که گذشت برای موفقیت خرده‌فروشی در آینده

صنعت خرده‌فروشی در سال 2022 با مسائل متعددی روبه‌رو بود و به این دلیل رشد پایدار برای بسیاری از برندها دشوار شد. بااین‌حال، در زمانه دگرگونی و اختلال همچنان فرصتی برای خرده‌فروش‌ها فراهم آمده تا از رقبا سبقت بگیرند. برای انجام این کار، خرده‌فروش‌ها باید انتظارات مشتریان را برآورده کنند و فراتر از آن یک تجربه خرید بدون مشکل، سریع و آسان داشته باشند.  Total Retail در گزارش سالانه خودش نکاتی از دنیای خرده‌فروشی در سال 2022 را جمع‌آوری و سعی کرد از این طریق همه جوانب اجرای یک کسب‌وکار خرده‌فروشی موفق از تجربه مشتری گرفته تا بازاریابی، زنجیره تأمین و فناوری را در نظر بگیرد. گرچه ممکن است همه نکات برای کسب‌وکار شما قابل اجرا نباشند ولی مطمئناً به اندازه کافی برای شروع خوب و کاربردی به نظر می‌رسد. تصمیم بگیرید و برنامه سال جدید خود را بسازید و این نکات را در فرآیندهای تجاری خود بگنجانید چراکه قطعاً ارزش زمان و تلاش را دارد! این تحقیق شامل اطلاعاتی است که به کسب‌وکار شما کمک می‌کند میزان فروش و سود خود را به حداکثر برسانید.

 

تجارت B2B

در دنیای بازاریابی، مدل کسب‌وکاریB2B  بسیار رایج است زیرا تقریباً تمامی کسب‌وکارهای نیاز دارند تا این مدل را در فعالیت‌های بازاریابی خود لحاظ کنند. در مقابل مدلB2B ، مدل‌های دیگری قرار گرفته‌اند که حجم معاملات کمتری را به خود اختصاص داده‌اند. به‌طورکلی حجم معاملات مدل B2B (تجارت به تجارت) بیشتر از حجم معاملات B2C و B2G است. دلیل اصلی این است در این مدل به‌طور معمول در یک زنجیره، تأمین مواد خام یا اجزای تشکیل‌دهنده محصول مورد معامله قرار می‌گیرد اما یک مدل B2C فقط برای فروش محصول نهایی انجام می‌‌شود. مثال برند خودروسازی را در نظر بگیرید که مثلاً برای خرید لاستیک‌ها و شیشههای ‌جلوی اتومبیل و انواع شلنگ‌های لاستیکی برای خودرو، مدل B2B  ایجاد می‌‌شود اما فقط محصول نهایی تولیدشده برای فروش به مشتری در یک مدل B2C انجام می‌گیرد.

 

بازاریابی محتوا

بازدهی سرمایه برای بازاریابی محتوا می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز باشد. این بازگشت سرمایه شما را قادر می‌کند تا محتوایی تکمیلی برای بازاریابی در شبکه‌ها‌ی اجتماعی فراهم کنید و با تولید محتوای مطلوب روی وبسایت، به رتبه‌ خوبی در موتورهای جست‌وجو دست یابید و سئوی خود را تقویت کنید. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها باید حجم عظیمی از تلاش‌های سئوی خود را بر تولید مطالب باارزش متمرکز کنند.

 

تجربه مشتری

ایجاد یک تجربه درخشان برای مشتری، امر ساده‌ای نبوده و بدون دنبال کردن یک استراتژی هدفمند، انجام چنین کاری تقریباً غیرممکن است. استراتژی تجربه مشتری عبارت از اتخاذ تصمیمات درست و طرح‌هایی کاربردی است که کلیه لحظات کلیدی مشتری را در طول تعاملات او در برمی‌گیرد.

 

 

مدیریت داده‌ها

فرآیند مدیریت داده شامل ترکیبی از توابع مختلف است. در مجموع هدف این است که داده‌ها در سیستم‌های شرکتی دقیق در دسترس قرار گیرند. بیشتر کارهای موردنیاز ازسوی تیم‌های فناوری اطلاعات و مدیریت داده انجام می‌شود اما کاربران کسب‌وکار معمولاً در برخی از مراحل فرآیند شرکت می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند داده‌ها، نیاز آنها را برآورده می‌کنند.

 

سرویس مشتری

درک این موضوع که سرویس مشتری، پایه و اساس تجربه مشتری است، به شما کمک می‌کند تا از این مقوله به‌عنوان فرصتی برای خوشحال کردن مشتریان و درگیر کردن آنها با روش‌های جدید و جذاب استفاده کنید. ارائه خدمات مطلوب و مناسب به مشتریان، عامل افزایش فروش و کسب درآمد است. مشتریان هم حس خوشایندی را تجربه می‌کنند که با اهداف سازمان کاملاً هماهنگ است. طبق آمارها، درصد زیادی از مشتریان به‌دلیل تجربیات ناخوشایند، رابطه با یک کسب‌وکار را ترک می‌کنند. این به آن معنی است که کسب‌وکارها باید به هر نوع خدمات پشتیبانی به‌عنوان فرصتی برای جذب مشتری، حفظ یا افزایش فروش نگاه کنند.

 

 

تجارت الکترونیک

در تجارت الکترونیک شما این امکان را دارید که دو یا چند محصول را با هم مقایسه کنید و بتوانید براساس معیارهای خود برای خرید محصول موردنظر را از بین سایر محصولات خریداری کنید. به معنای واقعی راحتی در خرید را تجربه می‌کنید و کافی است محصول موردنظر را آنلاین جست‌وجو و نتیجه را مشاهده و خرید کنید. در خرید اینترنتی، شما این امکان را دارید که در صورت مغایرت محصول، خرید خود را پس دهید؛ درصورتی‌که در خرید حضوری این امکان وجود ندارد. شما می‌توانید برای خرید محصول به نظرات کسانی که قبلاً خرید کرده‌اند، مراجعه کنید. بررسی نظرات می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد؛ برای مثال یک مصرف‌کننده نکته منفی از یک محصول را عنوان می‌کند که شاید برای شما هم مهم باشد.

 

جلوگیری از کلاهبرداری

در اختیار گذاشتن ابزارهای مناسب باعث می‌شود کمی در زمینه جلوگیری از کلاهبرداری پویاتر عمل کنیم. اگر این ابزارها در اختیار مردم قرار گیرد، قطعاً می‌توانیم از وقوع جرم پیشگیری کنیم. ارائه اطلاعات به کسب‌وکارها تجاوز به حریم خصوصی است اما نیازی به دریافت اطلاعات همه کاربران حس نمی‌شود، بلکه نیاز داریم فقط شماره‌های فعال لیستی از کاربران که از نظر ما برای دادوستد وارد نشده‌اند، دریافت کنیم.

 

 

کارت هدیه

کارت‌های هدیه در هر صنعتی قابل‌استفاده هستند. بسیاری از شرکت‌های کوچک خدمات‌گرا به‌ندرت کارت هدیه اهدا می‌کنند و اعتقاد دارند افراد نیازی به استفاده از کارت‌های هدیه ندارند یا برای خدمات آنها نیازی به کارت هدیه نیست. کارت هدیه در همه صنعت‌ها قابل استفاده است.

 

رهبری

بحران کرونا مارا به سمتی برد که گاهی به‌سختی می‌توانیم احساس آرامش کنیم اما در این میان مدیرانی وجود دارند که به‌دلیل نوع تجربه‌ای که داشته‌ و آموزش‌هایی که دیده‌اند، می‌توانند خود را با هر شرایطی وفق بدهند. رهبران باید بتوانند خود را با دردسرهای پیش‌بینی‌نشده وفق دهند و این یکی از مهم‌ترین مهارت‌های رهبری است. مهارت‌های رهبری بسیار پیچیده‌اند و اکنون بیش از هر زمان دیگری موردتوجه و بااهمیت هستند.

 

فروش زنده

فروش زنده به‌عنوان یک تکنیک بازاریابی فوق‌العاده در مشاغل مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد و برندها برای فروش محصولات خود، رویدادهایی را به‌صورت مجازی ایجاد و برگزار می‌کنند. این شیوه بازاریابی برای مشاغل مختلف کوچک و بزرگ به‌شکلی طوفانی اثرگذار است. پس شما هم اگر کسب‌وکاری را به‌صورت آنلاین در اینستاگرام مدیریت می‌کنید، نباید اجازه دهید برندتان از این راهکار اثربخش عقب بماند. فروش زنده به‌عنوان راهی عالی برای عمیق کردن روابط تجاری شما و مشتریان‌تان محسوب می‌شود که می‌توانید به کمک شیوه‌های مختلف، مانند قدرت اینفلوئنسرها از آن برای افزایش نرخ تبدیل تجارت خود استفاده کنید.

 

برنامه وفاداری مشتری

اصطلاح برنامه وفاداری مشتری بسیار کلی است و هر نوع تلاش برای وفادار کردن مشتریان را شامل می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت باشگاه مشتریان، یک نوع برنامه‌ وفاداری مشتری محسوب می‌شود. ویژگی باشگاه مشتریان در این است که به کارهای ساده مثل تخفیف برای خرید یا شارژ کردن کارت محدود نمی‌شود و واقعاً می‌کوشد رابطه‌ای عمیق، عاطفی و دوطرفه میان مشتری و کسب‌وکار برقرار کند.

 

 

بازاریابی

اولین ویژگی بازاریابی جدید، بازارگرایی و نیاز مشتریان است. کارکنان و مدیران باید گرایش به بازار را به‌عنوان یک فرهنگ و بینش بپذیرند تا بتوانند سازمان را با شرایط روز همگام کنند. بازارشناسی اقدامی مؤثر و لازم برای گردآوری، ضبط و ثبت اطلاعات مربوط‌به همه اجزای تشکیل‌دهنده نظام بازار و همه عواملی است که بر نظام بازار تأثیر می‌گذارند.

 

متاورس

دنیای عظیم متاورس یا واقعیت مجازی، بسیار فراگیرتر و قدرتمند خواهد بود. اگر یک برند بزرگ اهمیت این موضوع را درک می‌کرد در آینده از هر دولتی قدرتمندتر می‌شد و کنترل همه‌چیز را به دست می‌گرفت. درحال‌حاضر نشانه‌هایی از یک فرصت عظیم وجود دارد.

 

تلفن همراه

آمارهای تجارت الکترونیک با استفاده از تلفن‌همراه به قدری شگفت‌آور است که به تغییر در نحوه کسب‌وکار شما منجر خواهد شد. خرید از طریق گوشی‌همراه بسیار گسترده و متداول است. اگر شما تاکنون اقدام به ساخت اپلیکیشن نکرده‌اید، متأسفانه درحال عقب ماندن از قافله تکنولوژی خواهید بود. امروزه، تمامی فعالیت‌ها به تلفن‌همراه ختم می‌شود؛ البته تنها بهینه‌سازی وبسایت برای تلفن‌همراه یا جست‌وجو از طریق آن مدنظر نیست، بلکه تمامی فعالیت‌هایی که از طریق تلفن‌همراه انجام می‌شود، از شروع جست‌وجوی کالا تا خرید از سایت در این مجموعه قرار می‌گیرد.

 

 

 پرداخت‌ها

درگاه پرداخت، کانال ارتباطی میان فروشندگان و خریداران است؛ بنابراین عملکرد ساده و روان آن می‌تواند نقشی حیاتی در تکمیل خریدهای غیرحضوری داشته باشد. آمارها نشان می‌دهند، علت ناتمام ماندن بسیاری از خریدهای اینترنتی، ناشی از عملکرد پیچیده و نادرست درگاه پرداخت فروشگاه‌ها بوده است. با این وصف، واضح است که استفاده از درگاه پرداخت استاندارد با ایجاد تجربه کاربری مطلوب، علاوه‌بر تضمین موفقیت پرداخت و تکمیل فرآیند خرید، می‌تواند عامل مؤثری برای رشد و توسعه کسب‌وکارهای مختلف به‌شمار آید.

 

بازاریابی چندکاناله

اگر شما بخواهید تنها از یک کانال ارتباطی برای جذب مخاطب استفاده کنید، قطعاً یک پیام متغیر و متناسب با نیاز لحظه‌ای مخاطب خود ارسال می‌کنید و دید خود را همسو با مخاطبان خود تغییر می‌دهید اما در بازاریابی چندکاناله شما یک دیدگاه کلان خواهید داشت و پیام سازمانی خود را به‌صورت منسجم و هدفمند براساس اهداف سازمانی خود به مخاطبان در کانال‌های مختلف ارسال و آنها را جذب می‌کنید. از طرفی، همان‌طور که شما به‌عنوان مخاطبان یک کسب‌وکار از چندین کانال ارتباطی استفاده می‌کنید، صاحب یک کسب‌وکار هم برای ارتباط مؤثر باید از چند کانال ارتباطی بهره ببرند.

 

 

قیمت‌گذاری

زمانی‌که استراتژی مناسبی را برای تعیین قیمت محصولات یا خدمات خود پیش می‌گیرید، با جلب اعتماد مشتری و دستیابی به اهداف تجاری، موقعیت خود را در بازار تثبیت می‌کنید. برای درک بهتر اهمیت استراتژی‌های قیمت‌گذاری، بهتر است پیامی را که استراتژی‌های قوی در مقایسه با استراتژی‌های ضعیف‌تر به مشتری منتقل می‌کنند با یکدیگر مقایسه کنید!

 

انطباق با حریم خصوصی

برندها و مصرف‌کنندگان درمورد حریم خصوصی مطالبات بسیار متفاوتی دارند. برندها معمولاً در زمینه داده‌های تراکنش به حریم خصوصی احتیاج دارند. مثلاً نام محصول، مقدار، قیمت، آدرس، اطلاعات مالی شخصی شناسایی‌شده و سایر مسائل. شرکت‌کنندگان در شبکه معمولاً مشخص هستند. باوجوداین، بسته به کارکردهایی که دارند، ممکن است به داده‌های خاصی در سیستم دسترسی داشته باشند که برای سایر شرکت‌کنندگان مسدود یا محدود شده است.

 

 

برگشت محصول

برای اینکه در روند بازگشت و مرجوعی کالا مشتریان خود را یکی‌یکی از دست ندهید، باید این شرایط را برای مشتری ایجاد کنید که بتواند در چنین زمانی پول خود را به‌راحتی پس بگیرد. در چنین حالتی، آنها با اطمینان بیشتری از شما خرید خواهند کرد و حتی بیشتر از مبالغ قبلی این کار را انجام می‌دهند. درحالی‌که فرآیند مرجوعی کالا ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد اما درنهایت مسئله‌ای پیچیده است که هم ممکن است به رضایت مشتری و هم به اعتبار و قدرت شرکت شما ضربه وارد کند.

 

شبکه رسانه‌ای خرده‌فروشی

مهم‌ترین مزیت رسانه خرده‌فروشی برای خرده‌فروشان، ایجاد جریان درآمد جدید است. تبلیغات یک تجارت بزرگ است و یک شبکه رسانه خرده‌فروشی خرده‌فروشان را قادر می‌کند تا از این موضوع استفاده کنند. حاشیه سود کالاهای بسته‌بندی‌شده مصر‌ف‌کننده در چند سال گذشته بسیار افت کرده است. درآمد حاصل از رسانه‌های خرده‌فروشی، رستگاری برای خرده‌فروشانی بوده که قصد دارند سود خود را افزایش دهند. خرده‌فروشانی که از رسانه‌های خرده‌فروشی استفاده می‌کنند به لطف ظهور تجارت الکترونیکی به مجریان جدید رسانه‌ها تبدیل شده‌اند. این موضوع دنیای جدیدی از امکاناتی را فراهم کرده که طبق آن می‌توانند درآمدزایی کنند.

 

نقش سئو

تفاوت بین سئو و سم این است که بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو، بخشی از بازاریابی موتورهای جست‌وجوست که به‌طور گسترد‌ه‌ای شناخته شده‌اند. هر دوی این فرآیندها به افزایش دیده شدن ازسوی موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنند. سئو درمورد بهینه‌سازی وبسایت شماست؛ برای اینکه رتبه بهتری در نتایج سرچ بگیرید؛ درحالی‌که سم فراتر از سئو حرکت می‌کند و این شامل سایر روش‌هایی میشود که مثل تبلیغات PPC، بازدیدکننده بیشتری را برای شما به دست می‌آورد.

 

حمل‌ونقل

رشد عظیم تجارت الکترونیک به ایجاد چندین گزینه «شیپینگ» منجر شده که برای ساختارهای مختلف تجارت طراحی شده است. تفاوت دلیوری و شیپینگ هم مشخص است. بیشتر اوقات، تعداد زیادی از بخش‌ها در فرآیند شیپینگ بین‌المللی درگیر هستند. اگر کالای شما حجیم است و باید در یک کانتینر حمل شود، موظف‌اید با یک خط کشتیرانی، شرکت حمل‌و‌نقل کالا و کارگزاران ترخیص کالا از گمرک کار کنید. در موردی که به کالاهای خود نیاز فوری دارید یا شاید کالاهای فاسدشدنی هستند، ممکن است لازم باشد با یک شرکت حمل‌و‌نقل که خدمات حمل‌و‌نقل هوایی را ارائه می‌کند، مشورت کنید. شرکت‌های حمل‌ونقل کلیه پیچیدگی‌ها را برای صاحب کالا با رسیدگی به این اسناد ضروری برطرف می‌کند.

 

پیام کوتاه

تحقیقات نشان داده ارسال SMS مناسب در زمان درست به مشتری تأثیر بسزایی در افزایش رضایت مشتریان دارد. مشتری با دریافت SMS خوشامدگویی در هنگام ثبت‌نام در فروشگاه شما از همان ابتدا احساس ارتباط نزدیک‌تری با شما برقرار خواهد کرد. همچنین با دریافت SMS در هنگام ثبت سفارش یا تغییر وضعیت‌های سفارش خود اعتماد بیشتری به تجارت آنلاین شما هدیه می‌دهد.

 

بازاریابی اجتماعی

بازاریابی اجتماعی فرآیندی منظم و با برنامه‌ریزی است و مراحل آن به این صورت هستند؛ تعیین چشم‌انداز، توسعه کمپین، آزمودن کمپین قبل از اجرا، اجرا و بازخورد. یادتان باشد درهرحال این روش هم یکی از روش‌های بازاریابی است و هدف آن صرفاً ایجاد تغییر و تحولات در رفتارهای اجتماعی مشتریان و مخاطبان خود نیست.

 

 

عملیات فروشگاهی

فضای داخلی فروشگاه یا برند شما باید به‌گونه‌ای حساب‌شده و درست طراحی شود که مشتری خواستار بازگشت دوباره به آن مکان باشد. مانند کافه‌ها که هرازچندگاهی پاتوق افراد مختلف می‌شوند. تعاملات مثبت، تجربه یک اتفاق یا دیدن، موردتوجه قرارگرفتن و هم‌صحبتی با افراد را می‌توان ازجمله عواملی دانست که مخاطب را به خرده‌فروشی‌ها یا فروشگاه‌ها بازمی‌گرداند.

 

زنجیره تأمین

 تا زمانی که نتوانیم کاری را که انجام می‌دهیم، توصیف کنیم و موفقیت خود را به سهامداران نشان دهیم، نمی‌توانیم مورد شناسایی و حمایت قرار گیریم. با تعریف زنجیره تأمین به‌عنوان کارکردها و فعالیت‌هایی که از ابتدای تهیه مواد خام و سایر اجزا به تولید کالا یا خدمات ختم می‌شود، می‌توانیم ترسیم کنیم چگونه کالاها به دست مصرف‌کنندگان ما خواهند رسید.

 

پایداری

یک برند پیشرو آنچه را در دنیای امروز مهم است به مشتریان معرفی می‌کند و بر رفتار خرید تأثیر می‌گذارد. همچنین به‌دلیل پیشنهادات متمایز خود، رابطه‌ای قوی با مشتریان ایجاد می‌کند که منجر به خرید مکرر می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، یک برند از دو طریق ایجاد ارزش می‌کند؛ ایجاد تقاضا، کاهش ریسک و تضمین درآمدهای آتی برای کسب‌وکار. یک برنامه پایداری که با جایگاه برند در ذهن مشتری سازگار باشد، باعث ایجاد ارزش بیشتری برای برند می‌شود.

 

 

تکنولوژی

بسیاری از محققان و برنده فعال در حوزه تجارت الکترونیک به این نتیجه رسیده‌اند که باارزش‌ترین دارایی یک مجموعه در جهت بهبود فرآیند بازاریابی، مجهز شدن به تکنولوژی‌های روز است. با وجود این، پذیرش تکنولوژی در دل برندها و محیط آنلاین یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه سیستم‌های اطلاعاتی و برند است که قبلاً کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت اما امروزه اوضاع متفاوت به نظر می‌رسد و تکنولوژی به بخش جدایی‌ناپذیری از ماهیت یک برند تبدیل شده است.

 

منبع: TOTAL RETAIL

 

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , زنجیره تامین , تجارت الکترونیک , بازاریابی , سئو , بازاریابی محتوا , بازاریابی اومنی چنل , متاورس , B2B , B2C , مدیریت داده , B2G

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان