ذهن تقابل‌پذیر

ذهن تقابل‌پذیر
ذهن تقابل‌پذیر

معرفی کتاب

کتاب «ذهن تقابل‌پذیر» نوشته راجر مارتین است که توسط حمیدرضا جعفری به فارسی برگردانده شده است.

«ذهن تقابل‌پذیر» در هشت بخش گزینه‌ها، تعرض و جرقه خلاق، شماره دو نباش، واقعیت، مقاومت و راه‌حل نهایی، رقص در پیچیدگی‌ها، نقشه ذهنی، پروژه ساختن، جهش ذهنی و تجربه اندوخته تقسیم‌بندی شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «اگر همیشه انتخاب را با «یا» انجام می‌دادیم نمی‌توانستیم برنده شویم. همه می‌توانند «یا» به کار ببرند. جهان به همین روش پیش می‌رود. اگر صرفا به بده‌بستان چیزی با چیزی بپردازید در صنعت خود بهترین نخواهید شد. اگر در بازی این یا آن قرار بگیرید، برنده نخواهید بود.»

راجر مارتین در این کتاب که سرشار از بینش و بصیرت است، به ما نشان می‌دهد که رهبران برجسته در تفکر همبند مهارت بسیاری دارند، یعنی می‌توانند دو ایده متناقض را در کنار هم قرار داده و سپس به ایده جدیدی برسند که ترکیبی از هر دو است و نقاط مثبت هر دو ایده را شامل می‌شود.

اکثر تصمیم‌های مدیریتی اینگونه گرفته می‌شود که ابعاد مثبت و منفی گزینه‌های موجود بررسی و سپس یکی از آنها به‌طور کامل حذف می‌شود. متفکران سنتی تنها به جنبه‌های برجسته هر گزینه توجه می‌کنند، مشکلات را به اجزای کوچک‌‌تر تقسیم و جداگانه روی آنها کار می‌کنند و درنهایت تصمیم خود را براساس انتخاب بین بد و بدتر و بهترین گزینه موجود می‌گیرند.

اما رهبرانی که واقعا در کارشان موفقند تلاش می‌کنند تصمیم‌های «یا این یا آن» نگیرند. آنها این کار را باتوجه به ابعادی که در نگاه اول مشخص نیستند، ایجاد ارتباط غیرخطی میان متغیرها و از بالا نگاه کردن به مساله انجام می‌دهند. با این کار آنها می‌توانند تضاد میان ایده‌های متناقض را از بین ببرند و راه‌حلی خلاقانه خلق کنند.

مارتین با اشاره به داستان‌هایی متنوع از رهبرانی مانند ای‌جی‌لافلی از شرکت پروکتراند گمبل (پی‌اند‌جی) و باب یانگ از شرکت نرم‌افزاری ردهت به ما نشان می‌دهد که چگونه متفکران همبند با تن دادن به بده‌بستان‌های خوشایند و انتخاب معمول توانسته‌اند راهکارهایی خلاقانه برای مشکلاتی در ظاهر حل‌نشدنی بیابند.

اما آیا تفکر همبند استعدادی کمیاب است که تنها عده‌ای محدود از آن بهره‌مند شده‌اند؟ به هیچ‌وجه. مارتین معتقد است این موضوع یک عادت فکری است و هریک از ما می‌توانیم آگاهانه در آن پیشرفت کنیم تا جایی که به راه‌حل‌هایی برسیم که در نگاه اول قابل شناسایی نیستند. ما می‌توانیم خودمان را اینگونه عادت دهیم که همواره به دنبال راه‌حل‌هایی خلاقانه باشیم و به انتخاب بهترین گزینه موجود از میان بد و بدتر رضایت ندهیم؛ این کتاب این راه را به ما نشان می‌دهد.

راجر مارتین درس‌هایی عملی را در اختیار ما می‌گذارد تا بده‌بستان‌های عادی کسب‌وکار را به مدل‌های جایگزین بدل کنیم. این کتاب سرشار از بینش‌هایی غنی است که از مصاحبه با رهبران کسب‌وکار حاصل شده است. «ذهن تقابل‌پذیر»

مرجعی بی‌نظیر برای کسانی است که می‌خواهند مهارت‌های خود را بسط داده و مدل ذهنی‌شان را تقویت کنند.

تگها : خرده فروشی , مراکزخرید , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , کتاب

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان