راهکارهای سیکا بستری برای توسعه کسب و کار اینترنتی

راهکارهای سیکا بستری برای توسعه کسب و کار اینترنتی
راهکارهای سیکا بستری برای توسعه کسب و کار اینترنتی

شرکت کسب‌و‌کار سیکا با ارائه محصولات نوآورانه در حوزه هوشمند‌سازی کسب‌و‌کارها، به‌ویژه راه‌اندازی کسب‌و‌کار الکترونیکی (E-Bussines) تاسیس شد و در نظر دارد تا محصولات و خدمات منحصر به فردی را با بهره‌گیری از توان متخصصان خود که از نخبگان این عرصه هستند و همکاری با شرکت‌های همکار که افکار و مقاصد مشترکی در جهت بکارگیری تکنولوژی‌های روز دنیا دارند، عرضه کند. همچنین این شرکت سعی دارد بسته‌ متفاوت و منحصربه‌فردی برای کسب‌و‌کارهای الکترونیکی ایجاد کند و صاحبان کسب‌و‌کار را از مزایای ویژه دنیای هوشمند دیجیتال بهره‌مند سازد. در این شماره با حامد بیک‌زند، مدیرعامل این مجموعه  گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.

لطفا بیوگرافی کوتاهی از خودتان و از سوابق فعالیتان در این حوزه برای مخاطبان ما ارائه دهید؟

من حامد بیک‌زند، یکی از موسسان و مدیرعامل شرکت کسب‌وکار سیکا هستم. تحصیلات بنده کارشناسی نرم‌افزار و کارشناسی‌ارشد مدیریت از دانشگاه علم و صنعت است. بیش از ۲۲سال در بازار محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مشغول به فعالیت هستم و از سال۱۳۹۶ با هدف تولید سامانه‌های یکپارچه فروش اینترنتی و هوشمندسازی کسب‌وکارها، همراه با مهندس علی فخیمی که یکی از نوابغ برنامه‌نویسی کشور است، شرکت سیکا را تاسیس کردیم.

 

دلیل شکل‌گیری شرکت «سیکا» چه بود و به دنبال چه وجه تمایزی میان دیگر شرکت‌های هم‌رده است؟

تمرکز شرکت ما بر تفاوت تجارت الکترونیک (Ecommerce) و کسب‌وکار الکترونیک (E-Business) و راه‌اندازی فروش اینترنتی یکپارچه برای صنعت خره‌فروشی است.

با تغییر شیوه خرید مشتریان و افزایش تمایل به خریدهای اینترنتی، کسب‌وکارها برای داشتن فروش اینترنتی، همزمان با فروش حضوری، تنها اقدام به راه‌اندازی وبسایت فروشگاهی می‌کردند که در عمل فقط این وبسایت، خرید را برای مشتریان آسان می‌کرد اما چالش‌های صاحبان کسب‌وکار افزایش می‌یافت. مجموعه‌های کمی برای رفع این چالش‌ها، علاوه‌بر وبسایت،‌ تمامی بخش‌های کسب‌وکار خود را آنلاین می‌کردند که ایشان نیز متحمل هزینه، ریسک و زمان زیادی می‌شدند.

ما در سیکا با درک نیازهای کسب‌وکار اینترنتی یکپارچه در صنعت خرده‌فروشی، برای اولین‌بار در دنیا، اقدام به تولید پلتفرمی کردیم تا هر مجموعه اعم از فروشگاه‌های تک‌شعبه‌ای، زنجیره‌ای، ‌مجتمع‌های خرید و... بتوانند در مدت‌زمان کوتاه و با هزینه‌ای منطقی، یک کسب‌وکار اینترنتی یکپارچه داشته باشد.

از نظر شما، نفوذ شبکه‌های اجتماعی و گسترش پلتفرم‌های فروش آنلاین برای کسب‌وکار تهدید محسوب می‌شود یا فرصت؟

قطعا فرصت است. بهتر است بگوییم که حضور کسب‌وکارها در این فضا ضروری است. همانطور که ضریب بالای نفوذ شبکه‌های اجتماعی در زمینه کسب‌وکار فرصت ارزشمندی برای رشد سریع است، عدم حضور مناسب نیز در این بستر خسارات فراوانی به کسب‌وکارها وارد می‌سازد. این عملکرد و روش حضور است که شبکه‌های اجتماعی را برای هر کسب‌وکار به فرصت تبدیل خواهد کرد یا تهدید. چراکه مشاغل به‌وسیله این پلتفرمها می‌توانند به‌خوبی طیف مخاطبان خود را گسترش داده، توجهات پیرامون برند خود را به‌طور محسوسی افزایش دهند و با ارائه محتوای مطلوب و مناسب به مخاطبان، انگیزه و تمایلات را نسبت‌به محصولات خود افزایش داده و درنهایت موجب فروش و سودآوری شوند.

امسال چه اقداماتی در راستای توسعه سهم بازار خود انجام داده‌اید؟

تا پیش از این هدف ما راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی برای صاحبان مشاغل خرده‌فروشی با اندازه متوسط تا بزرگ بود اما با تلاش واحد تولید سیکا، در سال جاری سه محصول جذاب را تولید کردیم:

 تولید پلتفرم سیکا۳۶۵ برای راه‌اندازی سریع کسب‌وکار اینترنتی جهت مشاغل کوچک

 تولید پلتفرم کسب‌وکار اینترنتی برای مراکز تجاری

 تولید پلتفرم کسب‌وکار اینترنتی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای

 ورود به بازار بین‌المللی و ارائه خدمات به سایر کشورها

آیا شما و همکارانتان توانسته‌اید به تمام نیازهای فعالان بخش‌های مختلف این صنعت پاسخ دهید؟

پویایی صنعت فروش اینترنتی، باعث می‌شود تا نیازهای فعالان این بخش به‌طور مستمر تغییر کند. ما تلاش کردیم تا در هرلحظه با افزایش امکانات، شرایطی را فراهم کنیم تا صاحبان کسب‌وکارهایی که همراهشان شده‌ایم، با حداقل دغدغه‌های داشتن کسب‌وکار اینترنتی، در این بازار پیشرو باشند؛ ازاین‌رو واحد تحقیق و توسعه سیکا به‌طور روزمره به دنبال شناسایی نیازهای جدید این صنعت و ارائه راهکار برای توسعه سامانه فروش اینترنتی مخاطبان خود است.

در دو سال گذشته بسیار می‌شنویم که گفته می‌شود سهم تجارت الکترونیک در کسب‌وکارها و فعالیت‌های تجاری افزایش یافته، به نظر شما سهم زیرساخت‌های نرم‌افزاری در این جهش چقدر بوده است؟

پس از پاندمی کرونا و همچنین رشد ۴۸درصدی تجارت الکترونیک درسال گذشته در ایران، نوید رونق این بازار را می‌دهد و قطعا رقابت نیز همزمان بیشتر از قبل خواهد شد. زیرساخت نرم‌افزاری فروشگاه‌های اینترنتی اصلی‌ترین نقش را در رضایت مشتریان از تجربه خرید دارد و رضایت مشتریان اصلی‌ترین بخش برای پیروزی در این رقابت است. علاوه براین، زیرساخت مناسب نرم‌افزاری می‌تواند کاهش چشمگیری در هزینه‌ها و سرعت ارائه خدمات داشته باشد که این موارد نیز در موفقیت کسب‌وکارها نقش بسزایی داشته باشد.

 

 

به نظر می‌رسد امروز، تمام شرکت‌های فعال در صنعت خرده‌فروشی به نحوی دیتا و اطلاعات را جمع‌آوری کرده‌اند ولی گرفتن خروجی‌های مناسب و استخراج گزارش‌های تحلیلی که در تصمیم به آنها کمک کند همچنان نقطه ضعف محسوب می‌شود. آیا نرم‌افزار شما توان پاسخگویی به این نیاز را دارد؟

من معتقدم اصلی‌ترین تفاوت بین کسب‌وکارهای سنتی و الکترونیکی این نکته است که کسب‌وکارهای سنتی صرفا با تکیه بر اطلاعات گذشته، امکان بررسی رشد یا نزول خود را دارند اما در کسب‌وکارهای مدرن، علاوه‌بر این مورد، امکان بررسی فرصت‌های ازدست‌رفته و مقایسه با فرصت‌های استفاده‌شده وجود دارد.

 به‌طور مثال یک کسب‌وکار سنتی نمی‌تواند بررسی کند که چه میزان فرصت فروش وجود داشته و میزان فروش چه نسبتی از این فرصت است.

ما سعی کردیم با تحلیلی اطلاعات و رفتار مشتریان در درگاه‌های فروش، اطلاعات جامعی از قبیل میزان تمایل مشتریان به کالاها، میزان فرصت‌های موجود و ... برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی ارائه کنیم.

یکی از نیازهای جدی کلیه کسب‌وکارهای ما با باشگاه مشتریان است، شما در این حوزه چه خدمات قابل ارائه‌ای به فعالان صنعت دادید؟

از آنجا اکثر مخاطبان ما کسب‌وکارهای قدیمی هستند که فعالیت خود را مدت‌های زیادی است ادامه می‌دهند و بسیاری از آنها درحال‌حاضر از سیستم‌های مالی و باشگاه مشتریان برای فروش سنتی خود استفاده می‌کنند، سامانه فروش اینترنتی را به‌گونه‌ای طراحی کردیم تا امکان برقراری ارتباط با این سیستم‌ها را داشته باشد و با حداقل تغییر در شرایط فعلی کسب‌وکارها، امکان راه‌اندازی فروش اینترنتی توأم با فروش سنتی را داشته باشند.

اگر عملکرد شایان توجهی از شرکت «سیکا» وجود دارد که شاید تابه‌حال آنطور که باید به آن توجه نشده بفرمایید.

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عملکرد مجموعه سیکا ایجاد یک کسب‌وکار اینترنتی یکپارچه به‌جای یک وبسایت فروشگاهی ساده برای صاحبان مشاغل است.

وقتی این امکانات در مدت چند روز و با هزینه‌ای مناسب در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌گیرد، جذابیت فراوانی برای علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه فروش اینترنتی خواهد داشت. به‌طور خلاصه هر کسب‌وکاری می‌تواند ظرف چند روز امکانات نرم‌افزاری بزرگ‌ترین فروشگاه‌های دنیا نظیر آمازون را برای خود داشته باشد.

شما در توسعه نرم‌افزار علاوه‌بر رصد ترندها، نیازهای روز بازار و نیازهای اختصاصی هر یک از مشتریان آیا فاکتورهای دیگری را برای توسعه محصول در نظر می‌گیرید؟

موفقیت صاحبان کسب‌وکار اصلی‌ترین هدف ماست. این موفقیت گاه با ایجاد راهکاری برای کاهش هزینه‌های به‌دست می‌آید، گاه با ایجاد تجربه‌ای متفاوت برای خریداران و گاه با رفع چالش‌های فروش اینترنتی و سرعت راه‌اندازی.

 بخش تحقیق و توسعه سیکا با این اهداف دائما به دنبال راهکارهایی است که شرکای تجاری خود را موفق‌تر از قبل ببیند.

تگها : خرده فروشی , نرم افزار , فروش , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , تجارت الکترونیک , شبکه های اجتماعی , توسعه , کسب و کار اینترنتی , سخت افزار , کسب و کار الکترونیکی , کسب و کار سیکا , هوشمند سازی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان