رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی

رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی
رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی

رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی

چند سالی است که نماد الکترونیکی در بین وب سایت‌های کشور، مخصوصاً وب سایت‌هایی که نیاز به تبادلات مالی دارند، مانند فروشگاه‌های اینترنتی، باب شده است. این نماد به اندازه‌ای برای کاربران مهم شده است که حتی روی انتخاب کردن و نکردن یک فروشگاه برای خرید هم تأثیر زیادی گذاشته است. حتی برخی درگاه‌های پرداخت هم تنها به وب سایت‌هایی سرویس می‌دهند که نماد الکترونیکی داشته باشند.

حالا به گزارش دیجیاتو مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان متولی و ارائه دهنده ای نماد، رتبه بندی کسب‌وکارهای اینترنتی را آغاز کرده است. گویا بر اساس رفتار سه ماهه گذشته کسب و کارهای الکترونیکی، تعاملات آن‌ها و نحوه پاسخ‌گویی آن‌ها به شکایت‌ها، امتیاز دهی اولیه به کسب و کارها انجام شده است. این نتایج در حال حاضر تنها برای خود مدیران وب سایت‌ها قابل مشاهده است اما هنوز کاربران عادی به این رده بندی دسترسی ندارند.

به گفته جعفر محمدی، نایب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، گویا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سیستمی برای رتبه‌بندی طراحی کرده است اما در ابتدا باید نتایج این اقدام بررسی شود و اشکالات آن برطرف شود. سپس در مرحله بعد نتایج در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. به گفته محمدی بررسی‌ها شامل مسائل زیر می‌شود:

به عنوان مثال باید بدانند که کسب و کارها چقدر آن را می‌پذیرند و شکایات وارده تا چه‌ اندازه وارد است. در واقع تا زمانی‌که بازخوردی نگرفته‌اند و به نتیجه نرسیده‌اند، انتشار آن در میان عموم مردم می‌تواند تاثیرات مخربی داشته باشد. بنابراین منطقی است تا مراحل آن را کامل انجام دهند و پس از حصول نتیجه قطعی، آن را منتشر کنند. ولی اگر قرار باشد که نتایج همیشه در اختیار صاحبان کسب و کار بماند و مردم به آن‌ها دسترسی نداشته باشند، این کار هیچ فایده‌ای نخواهد داشت چون صاحبان مشاغل اینترنتی خودشان می‌دانند که چه نظارت و عملکردی نسبت به شکایات مشتریان‌شان دارند.

رتبه‌بندی کسب و کارها باید به بخش خصوصی سپرده شود
به اعتقاد جعفر محمدی خود مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نباید مسئولیت رتبه بندی کسب و کارها را به عهده بگیرد زیرا خودش مجوزها را صادر می‌کند. بنابراین اگر بعد از اجرای این طرح، مشکلاتی ایجاد شود، ایرادی به ارزیابی‌ها و رتبه‌بندی‌ها وارد شود و یا حتی یکی از این کسب و کارهایی که رتبه بندی شده‌اند تخلفی را انجام دهند، اعتماد مشتریان از خود ای نماد هم از بین می‌رود. بنابراین محمدی معتقد است که این کار باید به عهده بخش خصوصی گذاشته شود.

ای نماد، پروژه‌ای شکست خورده است
میلاد جهاندار کارشناس حوزه فناوری و فین‌تک معتقد است که پروژه ای نماد، پروژه‌ای شکست خورده است زیرا نظرات عمومی مردم نشان می‌دهد که از عملکرد ضعیف این سازمان شکایت دارند. حالا جهاندار از قرار گرفتن این سازمان در جایگاه کارشناس و بررسی کننده کسب و کارها متعجب است. وی مخالفت خود با این طرحی را چنین اعلام کرده است:
در شرایطی که کشور در تحریم به ‌سر می‌برد و برای تأمین بودجه با مشکلات فراوانی روبروست تعریف و اجرای این پروژه ناراحت کننده است چراکه نتیجه این پروژه تنها برای صاحب کار قابل مشاهده‌ و مشخص نیست خروجی این بررسی در برای چه کسانی خواهد بود و چه تأثیرگذاری خواهد داشت. اجرای این پروژه‌ها تنها اتلاف منابع و بی‌نتیجه است.

چطور امتیاز کسب و کارمان را ببینیم
اگر صاحب کسب و کاری هستید و در سامانه‌ای نماد حساب دارید، برای مشاهده امتیاز خود کافی است به پنل مدیریت حسابتان رفته، روی دکمه "تغییرات امتیاز" کلیک کرده و نتیجه بررسی ای نماد و امتیاز خود را ببینید. ضمناً اگر نظر و پیشنهادی در این خصوص هم دارید، با درج تیکت در سامانه‌ای نماد، می‌توانید نظرات خودتان را مطرح کنید.

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان