رشد و شکوفایی از فروشگاه ارم تهران تا کارفور تاشکند

رشد و شکوفایی از فروشگاه ارم تهران تا کارفور تاشکند
رشد و شکوفایی از فروشگاه ارم تهران تا کارفور تاشکند

کشورمان ایران همواره در تمام حوزه‌های اجتماعی و علمی توانسته افراد موفق بسیاری را به جهان معرفی کند، بسیاری از این افراد هم اکنون در اقصی نقاط جهان مشغول به فعالیت در بسیاری از سازمان‌های شاخص هستند؛ ماهنامه تجارت طلایی در جهت معرفی ایرانیان فعال در برندهای خرده‌فروشی خارج از کشور به سراغ افراد موفق در سازمان‌های مرتبط با صنعت خرده‌فروشی رفته تا تجربیات این افراد را در اختیار فعالان این حوزه در ایران بگذارد در این گفت‌وگو قصد داریم تجربیات «علیرضا نصیری» که در حال حاضر مدیر فروشگاه کارفور تاشکند هستند را با شما به اشتراک بگذاریم.

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و از تحصیلات و سوابق کاری‌تان برای ما بگویید.

علیرضا نصیری هستم، معروف به فرزین. تحصیلات خودم را با مدرک کاردانی حسابداری، درحالی‌که دانشجوی کارشناسی بودم، خاتمه دادم، چراکه وقتی وارد کمپانی کارفور شدم، تصویر ذهنی من به‌طور کل دچار تغییر شد. آنجا فقط محل‌کارم نبود، بلکه دانشگاهی برای بیزینس خرده‌فروشی بود و من تصمیم گرفتم تمام انرژی‌ام را روی کارم متمرکز کنم. از اوایل سال ۱۳۹۱ کارم را در این کمپانی آغاز کردم و پس از ۴ سال مدیر بخش لوازم‌خانگی سنگین فروشگاه ارم شدم. پس از آن افتخار حضور در تیم تأسیس شعبه ایران‌مال را هم داشتم. یک سال بعد مدیر بخش غذایی و غیر غذایی در فروشگاه تیراژه شدم. تقریباً از دو سال پیش به‌عنوان رئیس دپارتمان موادغذایی و غیر غذایی کارم را در تاشکند آغاز کردم و حدود یک سال است که به‌عنوان مدیر فروشگاه منصوب شده‌ام.

معمولاً وقتی صحبت از مهاجرت است کشورهای آمریکا، کانادا، کشورهای اروپایی و... مدنظر هستند، وقتی تصمیم گرفتید به یک مهاجرت حرفه‌ای اقدام کنید چه حسی از رفتن به ازبکستان داشتید؟

 حقیقتاً ازبکستان کشور مدرنی نیست اما روبه‌پیشرفت قدم برداشته و در صنعت توریسم خوب عمل کرده است که همین امر باعث افزایش جمعیت و به تبع روند روبه‌رشد تقاضا را به دنبال خواهد داشت. به‌هرحال مهاجرت به ازبکستان برای من تجربه بزرگی بود، چراکه با سیستم اقتصادی و استایل تجارت در آسیای میانه آشنا شدم.

 

 

شرایط کسب‌وکار در کشورهای همسایه ایران به‌ویژه کشور ازبکستان چطور است؟

 در مورد کشور ازبکستان باید بگویم که اقتصاد آنها روبه‌پیشرفت است و بزرگ‌ترین صادرکننده پنبه به جهان هستند. همچنین با متوسط رشد تولید ناخالص ملی ۵ درصد در حال حرکت به جلو هستند. آنها در بخش تولیدات صنعتی هم پیشرفت چشمگیر ۰۱ درصدی را داشته‌اند. بزرگ‌ترین شرکای تجاری آنها هم به‌ترتیب کشورهای چین، روسیه و قزاقستان هستند.

نظر شما در‌ رابطه‌با جذابیت دیجیتال‌مارکتینگ در کشورهای همسایه به‌ویژه مارکت ازبکستان به چه صورت است؟

دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ای است که می‌تواند بسیار رشد چشمگیری داشته باشد، به‌ویژه در ازبکستان؛ چراکه دسترسی مردم به اینترنت آزاد بسیار راحت و بدون مشکل است و پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب، اینستاگرام، تیک‌تاک و به‌‌ویژه تلگرام می‌توانند نقش بسیار مهمی در رشد این حوزه داشته باشند.

برای موضوع دیجیتال مارکتینگ در کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای ازبکستان و ایران در حوزه صنعت ریتیل و مراکزخرید چه پیش‌بینی دارید؟

 چشم‌انداز خوبی در انتظار دیجیتال مارکتینگ در ازبکستان وجود دارد، چراکه بسیاری از روش‌ها هنوز در این کشور پیاده‌سازی نشده‌اند ولی افراد جامعه علاقه خود را نسبت‌به بازار دیجیتال و روش‌های جدید بازاریابی نشان می‌دهند. یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگی که در ازبکستان جای پیشرفت دارد تبلیغات کلیکی است که بسیاری از وب‌سایت‌ها و بیزینس‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند و کسب‌وکار خود را گسترش بدهند. در 2 سال اخیر، بازار تجارت الکترونیک رونق پیدا کرده اما همچنان مردم کشور ازبکستان خرید سنتی را به خرید آنلاین ترجیح می‌دهند؛ پس برای بیشتر جا افتادن فرهنگ خریدوفروش آنلاین باید زمان بیشتری سپری شود تا این فرهنگ بین مردم جایگاه خود را پیدا کند.

در مسیری که تاکنون پیموده‌اید، چه عواملی باعث رشد شما در حرفه‌تان شده است؟

 به نظر خودم، اول از همه لطف خدا و پشتکار بسیار، نگاه روبه‌جلو، حمایت و همراهی همسرم و در آخر وفق دادن خودم با تمامی شرایط پیش‌آمده.

 

 

آیا همچنان قصد ادامه فعالیت در خارج از کشور را دارید یا به بازگشت به ایران و انتقال تجربیات بین‌المللی که کسب کرده‌اید به جوانان ایرانی و سازمان‌ها هم فکر می‌کنید؟

در‌حال‌حاضر و با‌توجه‌به متغیرهایی که روی چشم‌اندازهای فردی تأثیرگذار هستند، امکان تصمیم‌گیری بدون محدودیت وجود ندارد. اما درنهایت تمام اندیشه و وجودم لبریز از عشق به کشور عزیزم ایران بوده و به‌دست‌آوردن تجارب این‌چنینی دست‌یافتنی نیست جز با ترک دیار.

شما که درحال‌حاضر خارج از صنعت خرده‌فروشی ایران فعالیت می‌کنید، اوضاع این صنعت را در ایران چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا توصیه‌ای برای بهبود دارید؟

 صنعت خرده‌فروشی در ایران جایگاه خود را پیدا کرده و فضا، فضایی رقابتی است. اما به نظر من، موضوع اصلی نه‌تنها در صنعت خرده‌فروشی، بلکه در کل سیستم تجاری کشورمان، نحوه معامله است. همان‌طور که شاهد رشد و پیشرفت سریع تجارت الکترونیک در دنیا هستیم، ما هم باید زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت تجارت الکترونیک را گسترش دهیم و سعی کنیم از تجارت سنتی به‌سمت تجارت مدرن حرکت کنیم.

اگر موضوع قابل‌ذکر دیگری باقی‌مانده بفرمایید.

در ادامه می‌خواستم تشکر ویژه‌ای داشته باشم از مدیر و دوست خوبم آقای محمدرضا جلیلوند که از ابتدای مسیر با حمایت و انتقال تجربیاتش به من نقش بسیار مهمی در پیشرفت من داشته‌ است.

تگها : اقتصاد , مراکز خرید , خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برند , تجارت الکترونیک , دیجیتال مارکتینگ , تبلیغات , فروشگاه‌ کارفور , کارفور , مارکتینگ , صنعت ریتیل , مارکت , تولیدات صنعتی , صنعت توریسم

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان