رقابت 2 برند برتر غذایی شدت گرفته است

رقابت 2 برند برتر غذایی شدت گرفته است
رقابت 2 برند برتر غذایی شدت گرفته است

جنگ خوشمزه

درست مانند هر صنعتی در زمینه غذایی هم برندهای بزرگ رقابت و در واقع جنگ بزرگی با هم دارند و عجیب نیست که در این عرصه، دو برند برتر را درگیر یک کشمکش بزرگ و رقابتی جذاب ببینیم.

به نظر می‌رسد ورود دیرهنگام کی‌اف‌سی و مک‌دونالد به جنگ ساندویچ مرغ برای هر دو فست‌فود زنجیره‌ای بسیار خوش‌یمن بوده است. مدیران شرکت رستوران‌های بین‌المللی «یام برندز» به تحلیلگران گفتند میزان فروش ساندویچ مرغ جدید کی‌اف‌سی در مقایسه با نسخه‌های پیشین آن به بیش از دوبرابر افزایش یافته است.

 دیوید گیبس، مدیرعامل «یام برندز» اظهار داشت آمار و ارقام اولیه نشان می‌دهند مشتریان برای خرید ساندویچ جدید کی‌اف‌سی که در اواخر فوریه در سراسر رستوران‌های زنجیره‌ای آمریکا عرضه شد، بیشتر به رستوران‌های این برند بازمی‌گردند و ساندویچ‌ها مورد استقبال مردم واقع شده است. گیبس گفته در واقع همان‌طور که وارد سه ماهه دوم شده‌ایم، تقاضا برای ساندویچ جدید بسیار زیاد افزایش یافت. با توجه به افزایش ‌عرضه مرغ داخلی، هدف اصلی «یام»، همگام شدن با این جهش تقاضا بود. به همین ترتیب، ساندویچ مرغ کریسپی (ترد) شرکت مک‌دونالد که در اواخر فوریه به بازار آمد با استقبال مشتریان این غول فست‌فود مواجه شد.

طبق نظرسنجی سه ماهه موسسه Kalinowski Equity Research از طریق اپراتورهای تلفن‌همراه، مک‌دونالد به طور متوسط ۲۶۲ ساندویچ مرغ در روز می‌فروشد. از طرفی فروش روزانه محصول جدید این برند در روزهای ابتدایی عرضه در هریک از رستوران‌های «پاپایز» که زنجیره رستوران‌های فست‌فود مرغ سوخاری است، حدود هزار ساندویچ تخمین زده شد اما یک‌سوم شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند طعم و مزه ساندویچ مک‌دونالد فراتر از انتظار آنهاست. مک‌دونالد هنگام اعلام گزارش درآمد سه ماهه اول خودش، جزئیات بیشتری در مورد عملکرد خود درخصوص فروش این ساندویچ‌های جدید به اشتراک گذاشت. نسخه‌های کی‌اف‌سی و مک‌دونالد از نظر ترکیبات مشابه نسخه‌های پاپایز و Chick-fil-A هستند. همه آنها از یک مدل نان و ترشی در این ساندویچ استفاده می‌کنند. تفاوت اصلی در روش سوخاری کردن و سرخ‌کردن است که بر بافت و عطر و طعم محصول نهایی تاثیر می‌گذارد. با این حال موفقیت ساندویچ مرغ ترد شرکت مک‌دونالد ممکن است روی شرایط سخت عرضه مرغ تاثیرگذار باشد.

 

 

 به گفته پیتر گالبو، تحلیلگر اوراق بهادار بانک مرکزی آمریکا، مکدونالد ۳۰درصد سهم بازار در بخش فست‌فود را در اختیار خودش دارد و سابقه تاثیرگذاری بر قیمت کالاها را در کارنامه می‌بیند. تامین مرغ موردنیاز مشکل فزاینده‌ای برای بقیه صنایع است زیرا زنجیره‌های بیشتری از رستوران‌ها، ساندویچ مرغ را به فهرست خودشان اضافه خواهند کرد و این موضوع، کار را برای صنایع مرتبط مشکل می‌کند. رستوران‌های زنجیره‌‌ای معمولا از پرندگان با ابعاد کوچک‌تر استفاده می‌کنند که عرضه آنها کمتر است؛ اگرچه تولیدکنندگان گوشت برای تامین تقاضای جدید در این بخش، سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده‌اند. از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین سازمان‌های حمایت از حقوق حیوانات از سال ۲۰۰۱ میلادی کمپین بزرگی را در سراسر جهان علیه رستوران‌های زنجیره‌ای کی‌اف‌سی در اعتراض به قتل سالانه بیش از ۷۵۰ میلیون مرغ آغاز کرد و رفتار کی‌اف‌سی را «ضدبشری و غیراخلاقی» نامید.

شرکت «پاپایز» که متعلق به آربی‌آی (شرکت صنایع غذایی و رستوران‌های زنجیره‌ای کانادایی) است، پس از اینکه ساندویچهایش تنها چند هفته پس از اولین فروش در سال ۲۰۱۹ با استقبال فراوان مواجه شد، چند ماه به دلیل قرنطینه، عرضه مرغ را متوقف کرد. بعد از این استقبال، سهام «یام برندز» در معاملات کمتر از یک‌درصد افزایش داشت زیرا موارد جدید گنجانده شده در فهرست این رستوران مانند ساندویچ مرغ کی‌اف‌سی به رشد فروش سه ماهه اول کمک شایانی کرد. البته سهام مک‌دونالد اندکی با کاهش مواجه شد.

 

 

جنگ قدیمی

 در این بین، جنگ مک‌دونالد و کی‌اف‌سی اصلا تازگی ندارد. مک‌دونالد چندی قبل برای جلب نظر مشتریان در بازارهای مختلف به رونمایی از ساندویچ سوخاری ویژه مرغش پرداخت. این غذای جدید با هدف تاثیرگذاری هرچه بیشتر روی مشتریان طبخ شد. بسیاری از رستوران‌ها در طول یک سال گذشته شرایط مالی بسیار دشواری را سپری کرده‌اند. این موضوع برای مک‌دونالد با ورود کی‌اف‌سی به بازارهای تحت سیطره کسب‌و‌کار خودش همراه شد. رونمایی کی‌اف‌سی از ساندویچ ویژه مرغ در طول سال‌های اخیر برای مدیران ارشد مک دونالد تهدید بزرگی محسوب می‌شود.

اکنون مک‌دونالد دیگر فهرست انحصاری و ویژه‌ای برای عرضه به مشتریان در بازارهای مختلف ندارد. اگر مدیران ارشد این برند واکنش مناسبی اقدام نداشتند، خیلی زود برخی از بازارهای مهم خودشان را به کی‌اف‌سی واگذار می‌کردند. رقابت بین کی‌اف‌سی و مک‌دونالد دونالد موضوع تازهای نیست، با این حال رونمایی از فهرست تازه هر دو برند با فاصله زمانی اندک، بیانگر دور تازهای از رقابت این دو غول دنیای فست‌فود است.

 مک‌دونالد بزرگ‌ترین زنجیره فست‌فود در جهان است که بیش از 35هزار شعبه در بیش از 119 کشور جهان دارد. تقریبا هر روز 68میلیون مشتری از مک‌دونالد خرید می‌کنند که بیش از کل جمعیت انگلیس است. محصول معروف مک‌دونالد، همبرگر است که هر ثانیه 75 قطعه از این اغذیه خوشمزه مک‌دونالد در دنیا به فروش می‌رسد. دیگر محصولات اصلی این رستوران زنجیره‌ای مشهور دنیا، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، دسرها، نوشابه و ساندویچ مرغ هستند. از طرفی، کی‌اف‌سی دومین رستوران بزرگ از لحاظ دارا بودن شعبه در جهان است که در سال 1930 در کنتاکی توسط سرهنگ «هارلند سندرز» تأسیس شد. از تصویر او به‌عنوان لوگوی برند و همچنین در تبلیغات استفاده می‌شود. امروزه آنها 18هزار و 875 شعبه در بیش از 118 کشور دارند. تقریبا هشت میلیون مشتری روزانه از شعب کی‌اف‌سی در آمریکا خرید می‌کنند. دستور پخت مرغ‌های ارائه شده توسط کی‌اف‌سی همچنان ناشناخته است زیرا مرغ‌ها در شهر «لوئیزویل» در ایالت کنتاکی نگهداری می‌شوند و در دسترس نیستند. شعب کی‌اف‌سی برای اطمینان از طراوت و شادابی محصولاتش، مرغ فروخته نشده را ظرف 90 دقیقه دور می‌اندازد. محصولات اصلی کی‌اف‌سی شامل مرغ سوخاری، فینگرفود و همبرگر مرغ می‌شود.

 

منبع: CNBC

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان