روباتی که صنعت غذا و نوشیدنی را در «پساکرونا» متحول می‌کند

روباتی که صنعت غذا و نوشیدنی را در «پساکرونا» متحول می‌کند
روباتی که صنعت غذا و نوشیدنی را در «پساکرونا» متحول می‌کند

 

 «سالی» نیکو و بهاری که پیداست

 شیوع ویروس کرونا، پیامدهای هولناک و دردناکی داشت اما حداقل نوع جدید زندگی را به همه ما نشان داد؛ زندگی با فاصله اجتماعی و دوری اجباری از مردم.

 در این شرایط حرفه‌های مختلف هم سعی کردند با علم‌آموزی و هماهنگ شدن با شرایط روز، خودشان را از خطر ورشکستگی نجات دهند. یکی از زیرشاخه‌های اصلی تجارت مهمی به نام صنعت خرده‌فروشی، غذا و نوشیدنی است که بیش از بقیه حیطه‌های تجاری با محدودیت و ریزش مشتری مواجه شد. با این حال راهکارهایی برای مصون ماندن از مضرات شیوع ویروس کرونا در این صنعت به وجود آمد و مورد استقبال عمومی هم قرار گرفت.

 بر این اساس می‌توان ادعا کرد آینده صنعت غذا فرارسیده و روبات «سالی» نخستین روباتی است که می‌تواند بدون هرگونه دخالت انسانی یک خوراکی خوشمزه درست کند!

حکمرانی روبات‌ها بر جهان شاید آنقدرها هم که فکرش را می‌کنیم از دوران ما دور نباشد. ابتدا تکنولوژی، دوستانی از جنس هوش مصنوعی به ما بخشید که می‌توانستیم آنها را کاملا از طریق گوشی‌هایمان کنترل کنیم. اکنون هم یک نوآوری ارزشمند دیگر پیش‌رویمان گذاشته است؛ روبات «سالی».

این هوش مصنوعیِ کمک‌غذا را یک شرکت کالیفرنیایی به نام «چوباتیکس» ساخته است تا برای دنیای غذا و خوراکی، ایمنی و راحتی به ارمغان آورد. با اینکه کشورهایی مانند ژاپن که به دلیل نوآوری‌هایشان در عرصه تکنولوژی زبانزد هستند، پیشتر چنین خوروبات‌هایی (روبات خورد و خوراک) را عرضه کرده‌اند، اما نخستین بار چنین چیزی را در ایالات‌متحده می‌بینیم.

روبات سالی به جلوگیری از شیوع و انتقال ویروس‌های خطرناکی مانند کووید19 کمک می‌کند و به این ترتیب ایمنی خرید را بیش‌ازپیش بالا می‌برد. اگر سالی، آینده سوپرمارکت‌ها باشد، پس ایمنی قطعا در آینده خدمات غذایی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

 

 آیا روبات‌ها آینده‌ غذاخوری‌های سلف‌سرویس هستند؟ این روبات‌های هوشمند پیشتر در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها معرفی شده بودند.

روبات سالی با کمک به انسان‌ها برای صرف غذا، آشنایی کامل دارد. چندی پیش این روبات سودمند را در محوطه دانشکده‌ها به کار گرفته بودند تا در انتخاب سالم مخلوط میوه به دانشجویان کمک کند و در بیمارستان‌ها نیز کمک می‌کرد تا بیماران و کارکنان پزشکی بتوانند بدون هرگونه تماس انسانی به غذا دسترسی داشته باشند. با این روبات‌ها می‌توانیم از هرگونه تماسی که پیش‌تر برای تهیه غذای تازه لازم بود دوری کرده و فرآیند تهیه را سریع، آسان و ایمن سازیم.

این روبات‌ها می‌توانند تا 22 ماده اولیه غذایی را در خود نگه دارند و البته تنوع غذاهایی که می‌توانند بسازند بیش از آن چیزی است که فکرش را بکنید. منوی طولانی‌ آنها هم جامع و هم سالم‌تر از فست‌فود و هم امن است. مشتری‌ها برای استفاده از این روبات‌های نوآورانه تنها کافی است سفارش‌شان را وارد کنند، ظرف مخصوص هر غذا را بردارند (مثلا کاسه برای پارفیت یا همان مخلوط بستنی و میوه) و آن را زیر «غذاریز» نگه دارند.

بیشتر به یک رمان علمی- تخیلی شباهت دارد اما واقعی است و می‌تواند بهترین راه‌حل برای ایمنی غذایی در جهان امروز نیز باشد. اگرچه نیاز به این روبات‌ها از دانشگاه و بیمارستان آغاز شد اما ریک ویلمرز، مدیرعامل شرکت چوباتیکس، به‌سرعت چشم‌انداز عرضه آن را به‌سوی سوپرمارکت‌ها تغییر داد. تاکنون سه سوپرمارکت برای این کار اعلام آمادگی کرده‌اند و مطمئناً شمار بیشتری از آنها پیروی خواهند کرد. غذاها و خوراکی‌های «سالی» از 5 تا 11 دلار قیمت دارند و همه با مواد اولیه تازه و باکیفیت درست می‌شوند و هیچ تفاوتی با خوراکی‌ها و غذاهای کافه‌ها یا اغذیه‌فروشی‌ها نخواهند داشت. همچنین به‌تازگی سوپرمارکت‌ها تمایل‌شان را به توزیع غذاهایی که بتوان در خانه گرم کرد و خورد نشان داده‌اند. اگر این مزیت هم به روبات افزوده شود می‌تواند آن را به یک فروشگاه کوچک کامل برای سلیقه‌های امروز و غذاهای آینده تبدیل کند.

 

تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد، چوباتیکس قصد ندارد دست از به‌روزرسانی «سالی» بردارد. این شرکت اکنون قصد دارد برای افزایش اقدامات ایمنی اپلیکیشنی بسازد که مشتریان بتوانند با استفاده از آن سفارش‌شان را از طریق گوشی‌های هوشمند ثبت کنند. به این ترتیب و از طریق یک «کیوآرکد» دیگر نیازی نیست افراد بخواهند صفحه تاچ روبات را لمس کنند و احتمال انتقال آلودگی بین افراد کاهش می‌یابد. این اپلیکیشن، فرآیند تهیه غذای روبات را تماما بی‌نیاز از تماس کرده و آن را به بی‌نظیرترین سرویس سفارش غذا در طول تاریخ تبدیل می‌کند. این تکنولوژی بی‌سابقه سبب می‌شود مشتریان بتوانند با غذای تازه‌ای که در یک محفظه کاملا بسته و خنک بسته‌بندی شده است از مغازه خارج شوند و آن را هرجایی خواستند، ببرند. مدرن شدن دقیقا چنین معنایی دارد!

منبع:Imagesretailme.com

 

تگها : خرده فروشی , مراکزخرید , ماهنامه تجارت طلایی , ویروس کرونا , صنعت غذا و نوشیدنی , روبات‌

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان