رونق تولیدات داخل زیر چتر حمایت فروشگاه‌های زنجیره‌ای

رونق تولیدات داخل زیر چتر حمایت فروشگاه‌های زنجیره‌ای
رونق تولیدات داخل زیر چتر حمایت فروشگاه‌های زنجیره‌ای

رونق تولیدات داخل زیر چتر حمایت فروشگاه‌های زنجیره‌ای
چند سالی است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ردیف اولویت‌های مردم برای تامین مایحتاج روزانه و ضروری قرار گرفته‌اند؛ فروشگاه‌هایی که با هدف حذف واسطه‌گران و دسترسی هرچه راحت‌تر مردم به کالاهای مصرفی‌شان البته با مناسب‌ترین قیمت فعالیت کرده و سابقه حضورشان در ایران به دوران پیش از انقلاب برمی‌گردد.
از سال 74 بود که زمینه‌های جدید برای فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعیین شد. اما تغییراتی طی چند سال اخیر در سبک زندگی مردم ایجاد شد و شرایطی را به‌وجود آورد تا تصمیم بگیرند در نحوه تامین مایحتاج روزانه‌شان نیز تغییراتی ایجاد کنند. از این روز خریدهای عمده برای چندماه در نهایت جای خود را به خریدهایی با قیمت معقول و پایین‌تر از قیمت تعیین شده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای داد. فروشگاه¬هایی که گرچه چندین سال از فعالیت‌شان در کشور می‌گذرد و تعداد رقبایشان نسبت به قبل افزایش یافته، به لطف برگزاری قرعه‌کشی‌های متعدد و جذابی که رغبت مردم را برای خرید افزایش می‌دهد، رونق خوبی را شاهد هستند.
از طرفی شعب این فروشگاه‌های زنجیره‌ای با عناوین گوناگونی که در سراسر کشور به خود اختصاص داده‌اند، در کنار تنوع بسیاری که در اکثر اقلام موجود در قفسه‌های بزرگ‌شان خودنمایی می‌کند، با سرعتی شگفت‌‌انگیز رو به افزایش است، تا جایی که اکنون تعدد این‌ قبیل فروشگاه‌ها می‌تواند از جمله شاخصه‌های رشد اقتصادی کشورها به‌شمار رود.


نقش پررنگ فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حمایت از تولید داخل
رشد روزافزون و افزایش تمایل مردم برای خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حالی موجبات نارضایتی سایر اصناف همچون سوپرمارکت‌ها را به همراه داشته است که نقش بسزای خود را در توسعه اشتغال و حمایت از تولیدات داخلی هم به اثبات رسانده است. به‌گونه‌ای که امروز در هرکدام از این فروشگاه‌ها قفسه‌های متعددی وجود دارد که در مقابل هرکدام نیز فردی برای معرفی محصول و ویژگی‌های مرتبط با آن حضور دارد.
 با این حال همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، آنچه فرصت قدرت‌نمایی را برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای فراهم کرده است، عرضه محصولات و اقلام پایین‌تر از قیمت در نظر گرفته شده در واحد‌های صنفی است، زیرا فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌واسطه نحوه خریدشان از کارخانجات تولیدی، تخفیف‌های قابل توجهی را هم روی اجناس اعمال می‌کنند که به‌تنهایی عامل جذب خریداران به سمت این فروشگاه‌ها خواهد بود؛ با توجه به آنکه شرایط اقتصادی که طی یک سال اخیر بر کشور حاکم شده، قدرت خرید مردم را تا حد چشمگیری کاهش داده است. 

 جدا از موارد عنوان‌شده، خریدهایی که در حجم وسیع توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای و از کارخانجات تولیدی فعال در کشور صورت می‌گیرد، رونق را هم به این واحدها هدیه می‌کند. ضمن آنکه چند ماه پیش رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام کرده بود: «فروشگاه‌های زنجیره‌ای تاکنون نقش بسزایی در حمایت از تولید داخلی ایفا کرده‌اند و بالطبع در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد از محصولات عرضه‌شده در این مراکز ایرانی هستند، حصول شعار حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی به نحو شایسته‌تری محقق خواهد شد.»
این تعدد و گوناگونی برندها در میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نوعی رنگ و بوی رقابت را هم به مشام مشتریان می‌رساند. این درحالی‌ است که باید بدانیم فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیش از آنکه رقیب یکدیگر باشند، مکمل هم هستند. علاوه‌بر آن مسئولیت‌های اجتماعی مدنظر جامعه از شرکت‌های بزرگ و زنجیره‌ای، گام بلندی در جهت ارتقای جایگاه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جامعه است.


فروشگاه‌های زنجیره‌ای بازوی اجرایی شبکه توزیع
نخستین روزهای سال جاری بود که محمود بنانژاد، عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران با تأکید بر نقش مؤثر اصناف در امور اقتصادی کشور اعلام کرد: «در چند ماه اخیر به جرأت می‌توان گفت که واحد‌های صنفی خدماتی و خدمات فنی در بخش توزیع کالا‌های تنظیم بازار و توزیع کالا به صورت شبکه‌ای، در قالب فروشگاه‌های کوچک یا زنجیره‌ای، نقش بازوی اجرایی سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط را در شبکه‌ توزیع ایفا کرده‌اند.»
 او با اشاره به فعالیت ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی در حوزه تولید، صنایع خرد، کوچک و متوسط گفت: «واحد‌های صنفی از نظر مدیریتی و هزینه‌ای مقرون به‌صرفه‌اند، زیرا با سرمایه‌ای اندک راه‌اندازی شده‌اند و با توجه به تعداد کارگران اندک تغییر کاربری آنها آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است.»


عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران ضمن تأکید بر تقویت کارگاه‌های تولیدی افزود: «در صورت افزایش نسبت واحد‌های تولیدی به توزیعی شاهد بالا رفتن میزان تولید ناخالص ملی و اشتغال خواهیم بود.»
درنهایت پرواضح است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اقتصاد به‌خصوص بازار خرده‌فروشی کشور نقش بسیار مثبت و پررنگی را ایفا کرده و تاثیرگذار هستند. امید به آنکه روند توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با هدف سهولت دسترسی مردم به انواع کالا و خدمات و همچنین حفظ و ایجاد ثبات و آرامش در بازار تداوم یابد. البته در صورتی که با وجود این فراوانی کالا در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای موضوعاتی همچون تغییرات مداوم نرخ کالا از سوی تولیدکنندگان، به‌عنوان یکی از چالش‌های پیش روی فروشگاه‌های زنجیره‌ای حل و فصل شود.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان