رویاهای مشترک، مسیرهای متفاوت

رویاهای مشترک، مسیرهای متفاوت
رویاهای مشترک، مسیرهای متفاوت

داستان جالب 2 ثروتمند بزرگ

 

هرچند کرونا به کسب و کارهای اقتصادی و دنیای خرده‌فروشی ضربه زده اما به شکل عجیبی به ثروت کارآفرینان ثروتمند دنیا افزوده است.

  به طور مثال «ایلان ماسک»، مدیر ارشد تسلا چندی پیش رسما لقب ثروتمندترین فرد جهان را از آن خود کرد و جای «جف بزوس» را گرفت. این جهش به دنبال افزایش ارزش سهام تسلا در ۱۰روز قبل صورت گرفت. افزایش ثروت ماسک طی یک سال گذشته سرعت بی‌سابقه‌ای داشته و هنوز هیچ کارآفرینی نتوانسته با چنین سرعتی به این حجم از ثروت دست یابد.

 

جنگ بزرگ

طبق تخمین‌های بلومبرگ و فوربس، ثروت ماسک حالا بیش از ۱۹۰ میلیارد دلار است. فاصله ثروت او با بزوس چندان زیاد نیست. طی چند هفته اخیر، رقابت میان این 2 بر سر جایگاه «ثروتمندترین انسان روی کره زمین» بسیار تنگاتنگ بوده و طبق تخمین فوربس، ماسک توانسته یک بار در روز پنج‌شنبه هفتم ژانویه و یک بار در روز سه‌شنبه دوازدهم در جایگاه اول قرار بگیرد. اما او می‌داند که این رقابت ادامه دارد و هر‌لحظه ممکن است جایگاهش را از دست بدهد.

جف بزوس، رئیس آمازون که 3 سال بدون هیچ  دردسری عنوان ثروتمندترین فرد جهان را یدک می‌کشید، حالا جایش را به کسی داده که 7 ماه پیش ثروتش، یک‌چهارم ثروت او بود. ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت خودروهای الکتریکی تسلا، چندی پیش رسما به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شده. افزایش ۱۵۰ میلیارد دلاری ثروت او در طول فقط ۱۲ ماه، باعث شده ثروتش حالا به رقم ۱۹۴ میلیارد دلار برسد، یعنی ۱۱ میلیارد دلار بیشتر از بزوس.

ماسک می‌داند رقابت با کارمند خونسردی که کارش را با یک کتابفروشی آنلاین شروع کرد و مردی با رویای ماشین‌های الکتریکی، هنوز تمام نشده و ادامه دارد. این 2 در انظار عمومی دو  چهره کاملا متفاوت دارند اما وجوه اشتراکشان کم نیست. هر دو در کودکی استعداد زیادی داشتند و عاشق فیلم‌های علمی تخیلی بودند. هر دو دست به تاسیس شرکت‌های هوافضا زده‌اند.

 

 

 اعداد جادویی

سال 2020 برای هر دو  رئیس، سال شکستن رکوردها بوده؛ ۲۰ جولای سال قبل، بزوس ۱۳ میلیارد دلار به ثروتش اضافه کرد که به باور خیلی‌ها، بیشترین پولی است که یک نفر توانسته در یک روز به دست بیاورد. در حالی که بسیاری معتقدند چهاربرابر شدن ثروت ماسک در 7  ماه، سریع‌ترین ثروت‌اندوزی در طول تاریخ است. بزوس، کارمندی که کارش را با وام شروع کرد، امپراتوری‌‌اش را در سال ۱۹۹۴ و پس از اینکه از رشد وب خبردار شد، آغاز کرد. ابتدا در گاراژش در سیاتل یک کتابفروشی آنلاین به نام «کادابرا» راه انداخت و پس از مدتی اسمش را به آمازون، بزرگ‌ترین رودخانه جهان تغییر داد. ماه می گذشته، ارزش این شرکت برای اولین بار از مرز یک تریلیون دلار گذشت. او مالک ۶. ۱۰ درصد آمازون است. صعود ماسک به قله میلیاردرها کمی پر پیچ و خم‌ و پیچیده‌تر بوده؛ او در ۲۴ سالگی از آفریقای جنوبی به ایالات متحده نقل مکان کرد و سال ۱۹۹۵  همراه برادرش یک شرکت تکنولوژی به اسم «2Zip» راه‌اندازی کرد.

4 سال بعد، آنها (2Zip) را ۳۰۰ میلیون دلار فروختند و 2 سال بعد او، شرکت PayPal را ۵. ۱ میلیارد دلار فروخت. همان سال، ماسک شرکت هوافضای «اسپایس ایکس» را تاسیس کرد. سال ۲۰۰۴ به عنوان طراح محصول وارد شرکت تسلا شد و در سال ۲۰۰۸ به جایگاه مدیر ارشد رسید.

او هرگز از تسلا حقوقی دریافت نکرده. ماسک مالک ۲۰ درصد از سهام این برندی است که سال گذشته از تویوتا سبقت گرفت تا نام ارزشمندترین شرکت خودروسازی جهان را به خود اختصاص دهد.

 

 

دنیای متفاوت بزوس

جف بزوس عاشق وسایل شیک و گران است. مثلا خانه‌ای بسیار بزرگ در خیابان پنجم نیویورک دارد و سال گذشته، گران‌ترین خانه لس‌آنجلس را که سابقا متعلق به «دیوید گفن»، بنیانگذار شرکت «دریم ورکز» بوده به مبلغ ۱۶۵ میلیون دلار خرید.  او مبالغ زیادی را هم صرف کمپین‌های خیرخواهانه کرده؛ از جمله حمایت حقوق مهاجران و مبارزه با کارتن‌خوابی. البته  فعالیت‌های بشردوستانه او در قیاس با سایر همتایانش، چندان قابل توجه نیست. کمک ۶۹۰ هزار دلاری بزوس برای اطفای حریق در استرالیا از نظر خیلی‌ها ناچیز و نشان‌ دهنده خساست او بود.

 ماسک که مالک چند خانه گران‌قیمت است، سال گذشته در توییتی اعلام کرد قصد دارد همه دارایی‌های فیزیکی خود را بفروشد و روی فعالیت‌های بشر دوستانه و فرستادن انسان به مریخ تمرکز کند.

 

او گفته که نیمی از ثروت خود را صرف حل مشکلات روی کره زمین خواهد کرد و نیم دیگر آن را برای ساخت شهری در مریخ خرج خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند  حیات ادامه خواهد داشت.

 

 نبرد در آسمان‌ها

بزوس شرکت هوافضای خود، «بلو اوریجین» را زودتر از ماسک در سال ۲۰۰۰ تاسیس کرد. رویای او این است که میلیون‌ها انسان بتوانند از طریق شاتل‌هایی با قیمت مناسب، به فضا بروند. قیمت بلیت برای هر مسافر، ۲۰۰ هزار دلار است؛ خیلی کم‌تر از مبلغی که ماسک تخمین زده. رویای فضایی ماسک اما حول محور مریخ است؛ مدیرتسلا شرکت فضانوردی خود را در سال ۲۰۰۲ تاسیس کرد و از آن روز به بعد، نبرد میلیاردرها تا فضا هم کشیده شده. این دو بر سر هر چیزی جنگیده‌اند؛ مثلا اندازه موشک، که بزوس برنده شده و استفاده انحصاری از سکوی پرتاب ناسا که ماسک برنده شد.

 

 

 آغاز رویاها

بزوس در سال ۱۹۶۴ در نیومکزیکو به دنیا آمد. ۱۷ ماهه بود که والدینش از هم جدا شدند. همسر جدید مادرش که یک مهاجر کوبایی بود، مایک بزوس نام داشت و جف چهار ساله و خواهر و برادرش را به فرزندی قبول کرد.

۷ سال بعد در سال ۱۹۷۱، ماسک در پرتوریای آفریقاجنوبی به دنیا آمد. پدرش مهندس، خلبان و ملوان و بسیار ثروتمند بود و مادرش، کارشناس تغذیه و مدل. والدین او وقتی ۹ ساله بود از هم جدا شدند. او هم یک خواهر و یک برادر دارد. پدرش فردی بی بند و بار بود. ایلان، پدرش را یک «شیطان» می‌نامد و با او ارتباطی ندارد.

هردو ازهمان ابتدا نشانه‌هایی از استعداد درخشان را از خود بروز دادند. می‌گویند بزوس وقتی تازه راه افتاده بود، قطعات تخت خوابش را با یک پیچ‌گوشتی جدا کرد و یک زنگ خطر الکتریکی ساخت تا خواهر و برادرش وارد اتاقش نشوند. او در دانشگاه پرینستون، علوم کامپیوتر خواند.

ماسک هم وقتی ۹ ساله بود، تمام دانشنامه‌های بریتانیکا را خوانده بود و در ۱۲ سالگی، کدنویسی یاد گرفت. یک ویدئو گیم ساخت و آن را ۵۰۰ دلار فروخت اما چنان  ساکت بود که والدینش فکر می‌کردند ناشنواست. در مدرسه به شدت مورد زورگیری و آزار و اذیت قرار گرفت. حتی یک بار به همین دلیل روانه بیمارستان شده بود. در دانشگاه پنسیلوانیا اقتصاد و فیزیک خواند و مدتی بعد در استنفورد، دوره فیزیک را شروع کرد که پس از 2 سال انصراف داد.

 

منبع: BLOOMBERG.COM

تگها : خرده فروشی , صنعت خرده فروشی , کارآفرینان برتر , ماهنامه تجارت طلایی , کرونا ویروس , کرونا , خودروسازی , کارآفرین , بزوس , ثروتمند , مریخ , حیات در مریخ , شرکت هوا و فضا

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان