رویای زنده و مستمر تجارت الکترونیک

رویای زنده و مستمر تجارت الکترونیک
رویای زنده و مستمر تجارت الکترونیک

 

همه آنچه برای داد‌و‌ستد آنلاین مورد نیاز است

 در سال‌های پیش‌رو، تجارت الکترونیک مدام جایگاهی استراتژیک‌تر از قبل در صنعت و تجارت به دست خواهد آورد؛ نه‌فقط در زمینه فروش بلکه در ایجاد راهکار برای زندگی بهتر مردم.

 

رشد تجارت آنلاین

به‌طور کلی در تجارت الکترونیک، تجارت میان بنگاه‌ها غالب بوده و حدود ۹۰درصد از کل این گروه از اقتصادها را تشکیل می‌دهد. ارزش کل تجارت الکترونیک برابر با ۳۴درصد از کل تولید ناخالص داخلی این اقتصادها (تجارت میان بنگاه‌ها و تجارت بین شرکت‌ها و مشتریان) بود؛ درحالی که این مقدار در ژاپن و کره‌جنوبی از ۶۰درصد بیشتر شد. همچنین براساس داده‏های غیررسمی برای بازار تجارت میان شرکت‌ها و مشتریان، روسیه در رتبه ۱۲ و هند در رتبه ۱۳ قرار داشت.

انتظار می‌رود درآمد جهانی تجارت الکترونیک تا سال ۲۰۲۱ تقریبا دو برابر شده و به 108/2 میلیارددلار برسد.

 افزایش دسترسی به اینترنت و پذیرش رو به بالای دریافت خدمات دیجیتالی از طریق تجارت آنلاین در قالب پلتفرم و وبسایتهای تجاری از سوی مردم، آیندهای روشن را از توسعه تجارت الکترونیک ترسیم می‌کند.

این در حالی است که عدم وجود آمار و داده‌های شفاف از تجارت الکترونیک به‌عنوان یک معضل برای اکثر کشورهای در حال توسعه مطرح است. بدون وجود آمار و داده‌های شفاف و دقیق، سیاستگذاران این کشورها هنگام تصویب و اجرای سیاست‌های مربوط به تجارت الکترونیک با محدودیت و موانع مواجه می‌شوند.

 میزان درآمد کل تجارت الکترونیک پنج کشور برتر در حوزه اقتصاد دیجیتال به ما برآوردی برای پیش‌بینی‌های آینده می‌دهد. بر این اساس پیش‌بینی شده درآمد کل تجارت الکترونیک کشور چین، به‌عنوان کشور برتر در حوزه تجارت الکترونیک با نرخ رشد مرکب سالانه 17/4درصد (2021-2016) در سال ۲۰۲۱ به مقدار 839/54 میلیارد‌دلار می‌رسد.

آمریکا هم با کسب نرخ رشد مرکب سالانه 5/8درصد و درآمد کل 485/27میلیارددلار در سال ۲۰۲۱، در جایگاه دوم قرار دارد. ضمن آنکه انگلیس، ژاپن و آلمان با نرخ رشد مرکب سالانه به ترتیب 8/2، 8/5، 7/6درصد و کسب درآمد کل به ترتیب 124/51، 111/80 و 81/01 میلیارددلار در سال ۲۰۲۱ در سه جایگاه بعدی دیده می‌شوند.

 

ضرورت رعایت بهداشت

کسب‌‌و‌کارهای الکترونیکی در دوران شیوع ویروس هولناک کرونا  و در شرایطی که شهروندان برای رعایت بیشتر اصول بهداشتی کمتر به بازارهای فیزیکی مراجعه می‌‌کنند، با وجود سختی‌های تأمین کالا در حال خدمت‌‌رسانی به اقشار مختلف جامعه هستند. امکان خرید کالا در فضای مجازی، آسودگی خاطر را برای مصرف‌‌کنندگان به ارمغان آورده است اما در این شرایط، کسب‌‌و‌کارهای الکترونیکی باید با دقت مضاعفی حقوق مصرف‌‌کنندگان را در تامین کالاهای مرتبط با بهداشت فردی رعایت کنند. منظور، کالاهای بهداشتی است که کسب‌و‌کارهای الکترونیکی اجازه عرضه و فروش آن را در فضای مجازی دارند.

شاید این راهکارها به کسب‌‌و‌کارهای الکترونیکی برای فعالیت در شرایط بحرانی مقابله با ویروس کرونا کمک کند؛ کارکنان کسب و کار الکترونیکی مانند آمازون و سایرین بیش از بقیه در معرض خطر قرار دارند چون حتما باید در محیطی ایزوله باشند و حق سفر کاری ندارند.

همچنین  کسب‌و‌کارهایی که به صورت پلتفرم ارائه خدمت می‌کنند، موظف به کنترل قیمت کالاهای بهداشتی عرضه شده برای مقابله با ویروس ‌هستند. این کالاها با توجه به نیاز جامعه نباید با قیمت‌های نامتعارف عرضه شوند.

 با توجه به محدودیت کالاهای بهداشتی مقابله با ویروس در اکثر نقاط دنیا لازم است سقف معینی برای تعداد کالاهای سفارش‌داده شده تعریف شود و امکان ثبت سفارش برای تعداد بالایی از این اقلام وجود نداشته باشد.

 با وجود عدم‌اثبات امکان انتقال ویروس از کالاهای وارداتی و طی زمان مشخصی در انبار کسب و کار یا تأمین‌کننده، لازم است کسب‌ و کارها، محیط نگهداری کالاها و انبار خود را به طرز مناسبی ضدعفونی و گندزدایی کنند.

کسب‌‌و‌کارهایی که در قالب پلتفرم، اقدام به عرضه کالا می‌کنند لازم است نظارت‌‌های ویژه و مستمر در زمینه عدم ارائه کالاهای تقلبی و غیربهداشتی مقابله با ویروس داشته‌ باشند و در صورت مشاهده تخلف، ضمن توقف عرضه کالای تقلبی، برخورد جدی با تأمین‌‌کننده داشته باشند.

کسب‌‌و‌کارهای الکترونیکی لازم است دقت کافی در ارائه کالاهای بهداشتی مقابله با ویروس داشته باشند و از فروش کالاهایی که موجودی ندارند، خودداری کنند.

 با هدف ترویج استفاده از محصولات بهداشتی برای مقابله با ویروس و در نظر گرفتن نیازمندی‌های موجود، توصیه می‌شود در صورت تبلیغ یک محصول بهداشتی، هزینه کمتری برای تبلیغ آن از سفارش‌دهنده تبلیغ در نظر گرفته شود.

 کسب‌‌وکارها، باید در زمان بسته‌بندی و ارسال بسته‌‌های سفارشی به منازل، نکات و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

فراموش نکنیم در شرایط فعلی، کسب‌‌و‌کارهای الکترونیکی مانند سایر گروه‌های جامعه می‌‌توانند با همدلی و حمایت از یکدیگر دوران گذار از این بحران را با آسیب‌های کمتری طی کنند. به طور مثال می‌توان به استفاده از ظرفیت کسب‌و‌کارهایی که در شرایط فعلی دچار مشکل شده‌اند یا ایجاد شرایط استخدام موقت برای نیروهای تعدیل شده کسب‌و‌کارهای دیگر اشاره کرد.

 

 

منبع: Retail people magazine

 

تگها : مراکز خرید , خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , خرید آنلاین , تجارت الکترونیک

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان