زندگی‌نامه بیژن پاکزاد مالک گران‌ترین برند جهان

زندگی‌نامه بیژن پاکزاد مالک گران‌ترین برند جهان
زندگی‌نامه بیژن پاکزاد مالک گران‌ترین برند جهان

 

بیژن پاکزاد از ایرانیان نابغه و بااستعدادی بود که با دنبال کردن ایده‌هایش به شهرت و ثروت بی‌سابقه‌ای دست‌یافت و جوایز و افتخارهای بی‌شماری را کسب کرد.

برند بیژن با فروشگاهی در کالیفرنیای آمریکا از برترین تولیدکنندگان جهان است که تاکنون محصولات متعددی مانند کیف و کفش، انواع لباس، کت‌وشلوار و حتی ماشین تولید کرده است. مالک آن 37 سال ابتدایی‌ زندگی‌اش را در تهران گذراند، درنهایت به آمریکا مهاجرت و فروشگاه اختصاصی خود را تاسیس کرد.

او ۱۵ فروردین سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد. خانواده‌‌اش از ثروتمندان و دغدغه‌مندانی بودند که به تحصیلات و فرهنگ بهای فراوانی می‌دادند. آنها بیژن را به مدرسه‌ای در سوئیس فرستادند، وی پس از اتمام دوره دبیرستانش مدتی در رشته مهندسی شیمی تحصیل کرد، اما کم‌کم متوجه شد علاقه‌ چندانی به آن ندارد. او به مد و لباس توجهی خاص داشت، بنابراین از دانشگاه مهندسی انصراف داد و با این تصمیم مسیر زندگی‌اش کاملا تغییر کرد.

 

 

علاقه به طراحی لباس

بیژن پاکزاد مدتی بعد برای مطالعه در رشته‌ طراحی لباس به ایتالیا رفت و به تحصیل در دانشگاه میلز در شهر سنت‌گال پرداخت. او در سوئیس و ایتالیا با قشرهای مختلف و سلیقه و طرز پوشش آنها آشنا شد و با افراد ثروتمندی- چون شاهزاده ریتر- ارتباط برقرار کرد که بعدها مشتری او شدند. این امر زندگی پاکزاد را به همان راهی کشاند که بعدها باعث موفقیت و شهرتش شد.

 

 بیژن پاکزاد و افتتاح گالری

بیژن در ادامه‌ همین فعالیت‌ها توانست گالری هنری‌اش را در اطراف میلان افتتاح کند. این گالری برای نمایش طراحی‌های مختلف او در حوزه‌ مد و پوشاک در ایتالیا بود. پاکزاد مدام درحال یادگیری و افزایش سطح آگاهی‌اش در این حوزه بود، بنابراین مدتی بعد برای تکمیل دانش طراحی خود به آلمان سفر کرد و در آنجا با اصول کامل طراحی آشنا شد، پس از آن به فکر بازگشت به ایران افتاد.

 

 بیژن پاکزاد و بازگشت به ایران

او پس از بازگشت به ایران، اولین فعالیت کاری‌اش را با افتتاح بوتیکی به نام «پلنگ‌صورتی» در تهران آغاز و سپس بوتیک دیگری به نام «سسیل جی» یا «نیکولا بلازی» افتتاح کرد که معروف‌تر و موفق‌تر از بوتیک پیشین بود.

 

 تصمیم مهاجرت به آمریکا

بیژن پاکزاد پس از چندسال فعالیت در تهران تصمیم گرفت برای همیشه به آمریکا مهاجرت کند. او در سال ۱۳۵۲ به لس‌آنجلس مهاجرت و زندگی شخصی و کاری‌اش را در آنجا پی گرفت.

 

 ایده‌ طراحی لباس مردانه

بیژن در فعالیت‌های ابتدایی خود به جنسیت و سبک خاصی محدود نبود، اما مدتی بعد با مشاهده‌ سبک پوشش مردان ثروتمند به این نتیجه رسید که آنها از اصول مد آگاهی ندارند و لباس‌هایی می‌پوشند که در شأن و جایگاه‌شان نیست. بنابراین برای تحقق این ایده شروع به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری و سرانجام در سال ۱۹۷۶ اولین بوتیک خود را در بورلی‌هیلز لس‌آنجلس افتتاح کرد. این فروشگاه منحصرا به طراحی و فروش لباس‌های مردانه اختصاص داشت و یکی از گرانقیمت‌ترین و شیک‌ترین بوتیک‌های دنیا بود.

 

بیژن پاکزاد و بوتیک بورلی‌هیلز

او از جوانی سلیقه‌‌ای خاص و تجملاتی‌ داشت، به همین دلیل نوآوری‌های بسیاری در طراحی بوتیک خود انجام داد؛ ساختمان آن را به سبک مدیترانه‌ای ساخت و در طراحی‌اش از فرش‌های ایرانی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و لوسترهای ۷۵ هزار دلاری بهره‌گرفت. اکنون این فروشگاه از گرانقیمت‌ترین مکان‌های طراحی‌شده در بورلی‌هیلز است که با دیوارها و تابلوهایی به رنگ زرد و امضای خاص نام بیژن، یاد او را برای علاقه‌مندان لباس و پوشاک جاودان می‌کند.

 فعالیت‌های بیژن

از آنجا که بیژن هنرمندی با علایق خاص و متفاوت بود، علاوه‌بر طراحی لباس در خلق عطر، جواهر، زیورآلات و نیز سفارش ماشین فعالیت‌های چشم‌نوازی داشت.

 طراحی ماشین

در سال ۲۰۱۰ شرکت ماشین‌سازی ‌رولز رویس قراردادی با بیژن پاکزاد بست که طی آن طراحی تعداد محدودی از خودروهای کوپه به او سپرده شد. ارزش هرکدام از این خودروها حدود یک‌میلیون دلار بود، اتومبیل‌هایی که طی این قرارداد تولید شد، به رنگ زرد و با حک نام بیژن عرضه می‌شد. او علاقه‌ بسیاری به ماشین‌های لوکس داشت و اکثر اوقات چند ماشین شخصی‌اش را جلوی بوتیکش پارک می‌کرد؛ بنتلی زرد، فراری زرد، کادیلاک، استون مارتین و ب‌ام‌و نیز داشت که با آنها رفت‌وآمد می‌کرد.

 

عطر

بیژن پاکزاد از سال ۱۹۷۹ تولید عطرهایی خاص در پاریس را آغاز کرد. او مسیر پرفرازونشیبی طی کرد تا عطرهایی با بهترین کیفیت را در برند بیژن تولید کند، برای تحقق این هدف، از چندین کارخانه‌ کریستال‌سازی بازدید کرد تا بهترین شیشه‌ها را انتخاب کند. این عوامل موجب شد وی پس از همکاری در تولید عطر با مایکل جردن، والیبالیست آمریکایی کاندیدای جایزه‌ بنیاد عطر در سال ۱۹۹۹ و برنده‌ جایزه اسکار در سال ۱۹۸۸ شود. برند بیژن هم‌اکنون بیش از ۱۴ رایحه جذاب دارد که بالغ بر چندهزار دلار به فروش می‌رسند.

 رنگ‌های عجیب و خاص‌پسند

برند بیژن در تولید و طراحی لباس‌های مختلف از رنگ‌ها و طراحی‌های تازه و عجیبی استفاده می‌کرد که پیش از آن سابقه نداشت. او باور داشت کت‌وشلوارها باید در رنگ‌های دیگری به‌جز مشکی، خاکستری یا سرمه‌ای تولید شوند. از نظر او تولیدکنندگان لباس عمدا از رنگ‌های تیره استفاده می‌کردند که ایرادهای دوخت و طراحی را پنهان کنند. به همین دلیل بیژن از رنگ‌های روشنی چون زرد، نارنجی، سبز و قرمز استفاده می‌کرد تا زیبایی لباس‌هایش بیشتر دیده شوند.

 

 

 مرگ ناگهانی بیژن پاکزاد

پاکزاد چندین‌سال به فعالیت‌های طراحی و خریدوفروش خود در برند بیژن پرداخت. اما ناگهان در ۱۴ آوریل سال ۲۰۱۱ سکته مغزی کرد و بلافاصله در بیمارستانی در لس‌آنجلس تحت عمل جراحی قرار گرفت. این عمل تاثیری در بهبود وضعیت او نداشت و دو روز بعد در ۱۶ آوریل سال ۲۰۱۱ و در ۷۱ سالگی درگذشت.

 

بیژن پس از بیژن!

پس از درگذشت بیژن پاکزاد، مدیریت برند او به‌عهده فرزندان و همکارش داریوش محبوبی قرار گرفت. ثروت و درآمد این برند در آن زمان حدود 50 میلیون دلار بود. سه فرزند او- که مانند پدرشان به حوزه‌ مد و طراحی لباس علاقه داشتند- به‌خوبی از عهده اداره‌ فعالیت‌های بوتیک و برند برآمدند و مانع شکست و پسرفت دستاوردهای بیژن شدند. در سال ۲۰۰۰ شعبه‌ برند بیژن در نیویورک بسته شد و در سال ۲۰۱۶ کمپانی معروف لویی ویتون فرانسه، ساختمان بوتیک بیژن پاکزاد در بورلی‌هیلز را ۱۲۲ میلیون دلار خریداری کرد. بااین‌حال بیژن هم‌اکنون با مدیریت هنری و طراحی‌های فرزندانش در شعبه‌های دیگری اداره می‌شود و همچنان از لوکس‌ترین و زیباترین لباس‌های مردانه، عطر و جواهرات دنیا برخوردار است.

 

 

جوایز و افتخارات بیژن پاکزاد

 برنده‌ جایزه‌ موفق‌ترین عطر مردانه و زنانه در سال ۱۹۸۸

 دریافت تقدیرنامه از شهردار لس‌آنجلس، تام برادلی، در سال ۱۹۹۳ به‌پاس خدمات او در حوزه‌ کسب‌وکار لس‌آنجلس

 همکاری با ستاره‌ والیبال آمریکایی، مایکل جردن در سال 1997 و ساخت عطر  Jordan Cologne

 کسب عنوان عطر مردانه ستاره سال فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سال ۱۹۹۷

 بهترین کمپین تبلیغاتی مردانه در سال ۱۹۹۷ نامزد جایزه‌ بنیاد عطر در سال ۱۹۹۹

 کسب مدرک دکتری افتخاری در رشته‌ علوم و هنر دانشگاه لیبرتی کالیفرنیا در سال ۲۰۰۷

 همکاری با شرکت ماشین‌سازی بوگاتی در فرانسه در سال ۲۰۰۸ میلادی

 دریافت مدال افتخار از آرنولد شوارتزنگر، فرماندار کالیفرنیا، به‌منظور سپاس از فعالیت‌های او در حوزه‌ مد در سال ۲۰۱۰

 همکاری با کارخانه‌ ماشین‌سازی رولز رویس انگلیس در سال ۲۰۱۱

 نکاتی برای موفقیت در کار از زبان بیژن پاکزاد

1- اهمیت به مشتری

بیژن پاکزاد یکی از دلایل موفقیت خود را در اهمیت به تک‌تک مشتری‌ها می‌دانست. او خود را دکتری می‌دید که تلاش می‌کند با توجه به سن، رنگ پوست، مدل مو و خصوصیات اخلاقی افراد، لباس و عطرهای مخصوص به آنها را طراحی و خواسته‌هایشان را برآورده کند. از نظر پاکزاد، طرز دوخت و رنگ لباس یک بازیگر با سیاستمدار، قاضی یا خواننده متفاوت است و نمی‌شود سبک خاصی از پوشش را به همه‌ اقشار جامعه پیشنهاد کرد.

2- تامین کیفیت

پاکزاد  اکثر لباس‌هایش را از بهترین و گرانقیمت‌ترین پارچه‌های ایتالیایی تامین می‌کرد. او در گفت‌وگویی تاکید کرد: «من قبل از سفارش پارچه، نمونه‌ای از آن را می‌پوشم تا متوجه کیفیتش شوم، سپس سه‌برابر هزینه‌ اصلی را به تولیدکننده می‌پردازم تا حق انحصاری آن را به من واگذار کند و به فرد دیگری نفروشد. این روش را در ساخت عطر نیز به کار می‌برم، چنان‌که ۸۰۰ مدل شیشه‌ عطر را برای فهم بهترین نوع آن امتحان کردم تا ببینم کدام‌یک توجه و رضایت مرا جلب و برآورده می‌کند

 

 

 علاقه‌ بیژن پاکزاد به کار

او دلیل تداوم فعالیت خود را عشق به کار می‌دانست و معتقد بود برای علاقه کار می‌کند، نه پول و درآمد.

توجه به ایده‌ها

«من به این اصل معتقدم که اگر قرار باشد انسان مسیر خاصی را دنبال کند، ایده‌ آن از انرژی‌های زمین و کائنات به ذهنش می‌رسد. راز موفقیت من این بود که به‌دنبال علاقه و ایده‌هایم رفتم و سعی کردم به هدفی که در نظر دارم برسم

 ثروت پدری یا استقلال مادی؟!

بیژن اگرچه در خانواده‌ای ثروتمند و کارآفرین متولد شد، موفقیت و ثروت میلیون‌دلاری‌اش را حاصل فعالیت‌ها و تلاش‌های خود می‌دانست. او با خلاقیت و نوآوری‌هایی به شهرت رسید که در مسیر طراحی انجام داد و توانست میان خود و سایر طراحان مد و لباس مطرح دنیا شکاف بزرگی بیندازد.

اگرچه نمی‌توان از تاثیر خانواده در موفقیت او چشم‌پوشی کرد. درواقع تحصیل بیژن در مدرسه‌ سوئیسی و دانشگاه‌های ایتالیا و آلمان، او را به کشف استعداد حقیقی‌اش رساند و چندین‌گام به پیشرفت و موفقیت نزدیک‌تر کرد.

 توصیه به ریسک‌پذیری و درک ارزش پول

بیژن پاکزاد در توصیه‌ای خطاب به افرادی که قصد ثروتمند شدن و کارآفرینی داشتند، گفته بود: «پیش از هرچیز لازم است ارزش پول را درک و برای حفظ و نگهداری آن تلاش کنید. برای ثروت خود برنامه‌ریزی کنید، با افراد کارآفرین و ثروتمند ارتباط بگیرید و اگر جایی نیاز به ریسک در سرمایه‌گذاری بود، دریغ نکنید. نوآوری و ریسک‌پذیری می‌تواند هر فردی را به موفقیت و ثروت برساند

 

منبع: رسانه اینترنتی دانشگاه کسب‌وکار

تگها : سرمایه گذاری , ماهنامه تجارت طلایی , مد و پوشاک , موفقیت , طراحی پوشاک , بورلی هیلز , بیژن پاکزاد

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان