زیرساخت علمی و آکادمیک در حوزه پوشاک وجود ندارد

زیرساخت علمی و آکادمیک در حوزه پوشاک وجود ندارد
زیرساخت علمی و آکادمیک در حوزه پوشاک وجود ندارد

 

برند کانی‌راش از جمله برندهای تازه‌‌وارد صنعت پوشاک است که در زمینه تولید پوشاک مردانه متمرکز است و آغاز فعالیت آن به حدود هفت سال پیش بازمی‌گردد. از آنجاکه تنوع محصولات در کانی‌راش روندی صعودی را طی می‌کند قرار بر این است تا به‌زودی کیف و اکسسوری نیز وارد سبد کالایی محصولاتش شود. در راستای آشنایی بیشتر با روند کاری این برند با علی بهرام‌پور هم‌بنیانگذار و عضو هیأت‌مدیره برند کانی‌راش و حسین حاج‌حسینی مدیرعامل و هم‌بنیانگذار برند کانی‌راش به گفت‌وگو نشستیم که شرح کامل آن در ادامه آمده است.

لطفا خودتان را معرفی کرده و رزومه کوتاهی از سوابق کاری‌تان ارائه دهید.

علی بهرام‌پور: علی بهرام‌پور هستم متولد سال 1358.

حسین حاج‌حسینی: حسین حاج‌حسینی هستم، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار برند کانی‌راش. ما فعالیت خود در حوزه پوشاک مردانه را از سال 1381 به صورت فروش عمده در فروشگاهی به نام «امارات» آغاز کردیم و به فاصله یک سال بعد در سال 82 وارد عرصه تولید پوشاک مردانه شدیم.

بهرام‌پور: در سال 84 فروشگاهی با نام کنسل را در خیابان جمهوری افتتاح کردیم که منجر به ثبت این نام تجاری شد؛ فکر می‌کنم توضیح مختصری درباره این نام تجاری جالب باشد. کنسل از ترکیب دو کلمه انگلیسی Can و Sell تشکیل شده که انتخابش از این مفهوم پیدا شد که «می‌فروشه» یا «می‌تونه بفروشه».

حاج‌حسینی: در نهایت سال 91 فعالیت ما با «کانی‌راش» شروع شد که تولید و فروش عمده را دنبال می‌کرد.

  • : 91/1/1. تا مدت‌ها نام کانی‌راش با محصولات عمده و به‌خصوص تی‌شرت‌های باکیفیت شناخته شد تا اینکه از سال 96 به تدریج فکر حضور در بازار خرده‌فروشی در ذهن ما شکل گرفت و فعالیت‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای برند شدن و خرده‌فروشی شروع شد.

حاج‌حسینی: نیمه دوم سال 97 اولین شعبه ما در بام‌لند راه‌اندازی شد و با فاصله کمتر از سه ماه در دپارتمان‌استور روشا حضور پیدا کردیم، فروردین 98 شعبه کانی‌راش در مرکز تجاری اکسین آمل افتتاح شد که با استقبال خوبی هم روبه‌رو بود، در مرداد ماه همان سال در مرکز تجاری سانا شعبه چهارم کانی‌راش افتتاح شد و به‌زودی در اواسط اسفند ماه شعبه پنجم کانی‌راش در پانورامای کلارآباد.

  • : همزمان با برنامه‌ریزی برای افتتاح شعب جدید موضوع نمایندگی‌ها و بررسی درخواست از شهرهای دیگر روی میز قرار گرفت که در نتیجه آن در حال حاضر دو مورد از درخواست‌دهندگان یکی در مشهد و دیگری در خرم‌آباد از صلاحیت کافی برخوردار بودند و همزمان با شعبه پانوراما در «آرمیتاژ» مشهد و «بعثت» خرم‌آباد در حال بازگشایی است.

ورود شما به عرصه خرده‌فروشی چطور شکل گرفت؟

حاج‌حسینی: با توجه به مشکلات اقتصادی که برای کل جامعه ایران در سال‌های اخیر اتفاق افتاده در بخش عمده‌فروشی هم خواسته یا ناخواسته با برخی بدحسابی‌ها روبه‌رو می‌شدیم که ادامه همکاری با این عاملان فروش و مشتری‌های عمده را برای ما سخت کرده بود. در واقع ما در عمده‌فروشی «شب واجب‌الحج بودیم و صبح واجب‌الزکات».

بهرام‌پور: یکی دیگر از مشکلات ما با عاملان فروش نوع پرزنت بد محصولات کانی‌راش بود، محصولاتی که ما بیشترین زمان و انرژی‌مان را برای هرچه باکیفیت‌ترشدن‌شان صرف می‌کردیم، قربانی روش‌های بد و غیراصولی فروش شده بودند. حتی درخواست‌های مکرری از عاملان فروش داشتیم مبنی‌بر حذف لیبل ساخت ایران و هر نماد مرتبط با فرهنگ و هنر خودمان صرفا برای اینکه ایشان بتوانند به‌عنوان محصول خارجی و عمدتا ترک بفروشند، در واقع وقتی چنین بازخوردی از کیفیت محصولات می‌گرفتیم که قابلیت فروش به جای برند خارجی را دارد به این فکر افتادیم که همین کیفیت را با نام و برند خودمان به مشتری و مستقیم ارائه بدهیم.

کانی‌راش دربرگیرنده چه سبد کالایی است؟ (تنوع محصول)

محصولات کانی‌راش همان‌طور که احتمالا در جریان هستید شامل پوشاک مردانه به سبک کژوال و خیابانی است که تمامی اقلام را از تی‌شرت و گرمکن ورزشی تا شلوار جین و کتان و کفش را شامل می‌شود. این سبد کالا با شناسایی تامین‌کنندگان جدید و با سطح کیفی بالا روز به روز رو به افزایش و تنوع است و به‌زودی انواع کیف و اکسسوری هم به سبد کالای ما اضافه خواهد شد.

قشر هدف برند شما چه سطحی از جامعه هستند؟ (از نظر سنی، جنسیتی و توان مالی)

در حال حاضر مخاطبان ما بیشتر آقایان هستند و البته نباید استقبال بعضی خانم‌ها را از محصولات‌مان نادیده بگیریم ولی هدفی که برای این برند و محصولاتش در نظر گرفته‌ایم آقایان جوان یعنی عمدتا حدود سنی 18 تا 40 سال است.

از نظر توان مالی نگاه ما بیشتر به قشر B و B+ بوده.

چالش‌های پیش روی صنعت پوشاک برای برندهای ایرانی از نظر شما کدامند؟

حاج‌حسینی: همانطور که گفتم عمده مشکل روز ایران پایین بودن نقدینگی در بین مردم است که خیلی مستقیم روی فروش و در نتیجه کل صنعت پوشاک اثرگذار بوده، با این وجود حمایت نکردن از تولیدکنندگان پوشاک با هزینه‌ بالای مالیات و ارزش افزوده و بیمه و وام‌های با بهره بالا به این وضعیت نامناسب فعالان حوزه پوشاک دامن زده است.

بهرام‌پور: از همه مهم‌تر که البته سرمنشاء تقریبا مشترکی با چالشی دارد که آقای حاجی حسینی گفتند، نبود مواد اولیه است. ما نه تولید‌کننده داخلی خوب و باکیفیتی داریم و نه واردات درست. تامین‌کننده‌ها در این صنعت تعداد کمی دارند و در واقع تعداد تامین‌کنندگان استاندارد به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

حاج‌حسینی: دقیقا. برای مثال اکسسوری لباس باکیفیتی که ما به دنبالش هستیم تقریبا نایاب شده.

بهرام‌پور: نبود زیرساخت علمی و آکادمیک هم در حوزه پوشاک از تولید تا مارکتینگ چالش مهمی است. چون به نظر من صنعت پوشاک علم و دانش مختص خودش را می‌طلبد. البته جدیدا در حوزه خرده‌فروشی دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود ولی تا فارغ‌التحصیل شدن و تجربه کاری کسب کردن این افراد زمان زیادی لازم است.

با توجه به نقش پررنگ طراحی در صنعت پوشاک لطفا بفرمایید که پروسه طراحی محصولات برند کانی‌راش بر چه اساسی و چگونه است؟

بهرام‌پور: کانی‌راش جزو معدود برندهایی بود که واحد طراحی را به صورت مستقل راه‌اندازی کرد و از بدو شروع تولید اصرار بر این داشت که با برند کاملا مستقل و طراحی خود محصولات را تولید و به بازار عرضه کند و در این مسیر تمام تلاش خودمان را کرده‌ایم که در دام کپی‌کاری از برندهای خارجی و طراحی‌های آنها نیفتیم.

این رویکرد من را بر این داشت که حتما آموزش‌های مرتبط با طراحی را در دوره‌های آزاد دانشگاه تهران بگذرانم، چون در ابتدای کار واحد طراحی در کانی‌راش شکل نگرفته بود و مجبور بودم خودم کار طراحی را شروع کنم. علاوه‌بر آن چون لباس‌‌های کانی‌راش از نظر گرافیکی هم باید طراحی می‌شد، طراحی گرافیکی با نرم‌افزار را هم یاد گرفتم چراکه شاید گرافیک لباس‌ها در کانی‌راش جزو مهم‌ترین بخش‌های کار طراحی باشد.

تا پیش از آغاز فعالیت‌های خرده‌فروشی طراحی‌ها در کانی‌راش به صورت آیتمی انجام می‌شد که حضور در فروشگاه این لزوم را در بخش طراحی ایجاد کرد که با رویکرد کالکشنی طراحی صورت پذیرد. این رویکرد در واقع از نیاز مشتری و تمایل به ایجاد تمایز در کانی‌راش نسبت به برندهای دیگر بود که نگاهی به طراحی محصولات به صورت مجزا از مجموعه داشتند.

اینکه پشت طراحی‌های یک برند داستانی نهفته باشد هویتی به طراحی‌ها و لباس‌ها می‌دهد که با هویت و ذات برند مرتبط و وابسته است، همین رویکرد کالکشنی به طراحی در فروش هم منجر به موفقیت بیشتری خواهد شد. از طرفی این اصرار بر تمرکز بر طراحی به علاقه یکی از بنیانگذاران کانی‌راش (یعنی خود من) پهلو زده، پس بخشی از هویت کمپانی و برند را نیز می‌سازد.

در طراحی‌های کانی‌راش بدون تمایل و انحراف طرح‌ها به لباس‌های سنتی، از موتیف‌ها و درون‌مایه‌های ایرانی و بومی استفاده کرده‌ایم، شاید بتوان گفت طراحی‌ها کاملا ظاهری مدرن و جهانی دارند ولی ریشه در تاریخ و هنر ایرانی. در اصل به دلیل تمایل و تلاش برند کانی‌راش به متمایز شدن، طراحی یکی از فاکتورهای کلیدی و اثرگذار در کنار کیفیت متریال، دوخت و برش است و می‌توانم بگویم به دلیل پشتوانه تولیدی، کانی‌راش تاکید و تمرکز روی محصول دارد که حتما به تدریج بدون کاستن از توجه به طراحی و کیفیت در محصول به سمت طراحی خدمات و بازاریابی و ارتباط با مشتری هم خواهیم رفت.

با توجه به خروج برندهای خارجی از کشور دیدگاه شما برای باز شدن عرصه فعالیت برای برندهای ایرانی چیست؟

حاج‌حسینی: مسلما خروج برندهای خارجی از کشور باعث خالی شدن مراکز تجاری و پذیرش برندها و تولیدکنندگان داخلی شده است، در غیر این‌صورت تا حدودی صاحبان و بهره‌وران مجتمع‌های تجاری ترجیح می‌دادند که تابلوی برندهای باسابقه خارجی سردر فروشگاه‌هایشان باشد.

از طرفی تعداد کمی تولیدکننده داخلی بودند که می‌توانستند جایگزین این برندها شوند که از طرفی باز به نفع برندها و تولید‌کننده‌های قوی در این عرصه است و من فکر می‌کنم کانی‌راش شانس این را داشت که یکی از آن تولید‌کننده‌های خوب باشد.

بهرام‌پور: هرچند حضور برندهای قانونی خارجی باعث پیشرفت برندهای داخلی هم می‌شود چون در این مدت شاهد توسعه ناموزون برندهای ایرانی بدون زیرساخت درست و اصولی بودیم و این موضوع به جایگاه برند ایرانی در چشم مصرف‌کننده و مشتری بیشتر آسیب خواهد زد. از طرفی حضور برندهای خارجی منجر به پرورش نیروهای انسانی خوبی شد که با حذف برندهای خارجی از عرصه پوشاک، برندهای ایرانی امکان جذب و استفاده از این نیروها را به دست آوردند.

 

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , برند , برند کانی راش

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان