سرمایه‌گذاری نوین در مراکزخرید مدرن

سرمایه‌گذاری نوین در مراکزخرید مدرن
سرمایه‌گذاری نوین در مراکزخرید مدرن

ممکن است نقل‌قول اشتباهی را که در ابتدا به مارک تواین نسبت داده شده، تشخیص دهید اما به‌هرحال جمله کاملا مناسبی به نظر می‌رسد چون بسیاری مرگ فروشگاه‌های سنتی خرده‌فروشی را حتی قبل از حمله ازسوی کووید19 پیش‌بینی کرده بودند.

 شکی نیست که در طول دو سال همه‌گیری کرونا، اوضاع مراکزخرید عجیب و منفی بود؛ به‌ویژه برای خرده‌فروشی فیزیکی. چالش مداوم تجارت الکترونیک، تجارت را برای خرده‌فروشان و صاحبان مراکزخرید دشوارتر کرده؛ بدون اینکه راهبردهایی برای مقابله و بازپس‌گیری سهم بازار وجود داشته باشد. چه چیزی باعث می‌شود یک مرکز‌خرید ازسوی خریداران دوباره دنبال شود؟

تحقیقات اخیر تجزیه و تحلیل داده ایالات‌متحده نشان می‌دهد بازدیدکنندگان و زمان حضور مشتریان در طول دوره کووید در مراکزخرید ایالات‌متحده کاهش یافت. افزایش چشمگیر خرید آنلاین بر مراکزخرید تاثیر بیشتری گذاشته و به 386میلیارد دلار رسیده است. بااین‌حال مراکزخریدی که برای تغییر کاربری فضا و افزودن اوقات فراغت بیشتر سرمایه‌گذاری کرده‌ و بخش غذا و نوشیدنی را بهبود بخشیده‌اند، بازدیدکنندگان بیش‌تری داشتند؛ البته این استراتژی برای هر مرکزخریدی موثر نیست، زیرا خرده‌فروشی نسبت‌به جمعیت‌شناسی بسیار حساس است و حوزه‌های زمانی مختلفی را شامل می‌شود. مصرف‌کنندگان حتی بیشتر از دوران کرونا به‌صورت آنلاین خرید می‌کنند؛ در نتیجه بسیاری از خرده‌فروشان سیستم «کلیک اند کالکت» را راه‌اندازی کرده‌اند. این برنامه به وفاداری بیشتر مشتری کمک می‌کند و مراکزخرید آمریکا شاهد افزایش 22درصدی بازدیدهای وفادارانه بین فوریه و ژوئن امسال بودند؛ درحالی‌که بازدیدهای ماهانه کلی در آوریل 5.5درصد افزایش داشت. این مراکزخرید فروش‌هایی را رقم می‌زنند که می‌توانستند به شکل دیگری هم انجام شوند.

 

 

 یک سال پیش، Metaverse Sellهای جسورانه‌ای برای خرید وجود داشت. یک قطعه 6هزار فوت مربعی مجازی در خیابان مد Decentraland به قیمت 2.4میلیون دلار فروخته شد. این خرده‌فروشی قرار بود لباس‌های دیجیتال را به قیمت رکورد 2.4میلیون دلار بفروشد.

شکست صرافی ارزهای دیجیتال FTX اعتماد به دارایی‌های مجازی ازجمله متاورس را کاهش داده اما بدون شک این یک پدیده موقتی خواهد بود. بازارهای خاورمیانه با «دموگرافیک» متفاوت است. بازارهای غربی به دلایل متعددی، متفاوت نشان می‌دهند. به‌دلیل دمای بالای هوا در اکثر فصول سال در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، خرید برای بیشتر توریست‌ها، جذاب‌ترین بخش سفر به این کشورهاست، چون آنها ناگهان از فضای گرم داخل به سیستم خنک‌کننده فوق‎‌العاده خوب در مراکز خرید کشورهایی مانند امارات، قطر، عربستان و... هدایت می‌شوند! بنابراین، مرکزخرید مکانی برای قدم زدن است. معاشرت کنید و از گرما فرار کنید!

گستره جمعیتی وسیعی از حداقل قدرت خرج کردن تا ثروت بسیار زیاد وجود دارد؛ با نیازهایی که از کالاهای اصلی تا کالاهای فوق‌العاده لوکس و طراحان خوب گسترده است. با‌این‌حال، بخش زیادی هم توانایی سفر را دارند و ممکن است خریدهای لوکس در خارج از کشور انجام دهند. جمعیت‌شناسی زیربنای تقاضای خرده‌فروشی است اما با تعدادی از عوامل پیچیده مختل می‌شود.

 

 

  عوامل فعال

 برخی از مکان‌ها دارای عرضه بیش‌ازحد فضای خرده‌فروشی سازمان‌یافته هستند که به کاهش اجاره‌ها منجر شده است. سایرین کمبود عرضه دارند یا با مراکزخرید بی‌کیفیت و قدیمی ارائه می‌شوند؛ بنابراین راه‌حل برای هر مکان متفاوت است اما باید با درک کامل جمعیت‌شناسی اطراف، الزامات آنها و اینکه مراکزخرید تا چه حد برای برآورده کردن این نیازها اقدام می‌کنند، طرح‌ریزی تجاری انجام شود. همچنین عوامل دیگری هم در نظر گرفته شده است؛ رقابت، تجارت الکترونیک، دسترسی و عرضه بیش‌ازحد. عرضه بیش‌ازحد یک مشکل بزرگ در تعدادی از مراکزخرید در خاورمیانه است؛ مراکزخریدی که با افزودن بخش تفریحی و غذا و نوشیدنی، امکانات خودشان را بهبود می‌بخشند. تخفیف‌ها مشتریان را جذب می‌کند و سرمایه‌گذاری در زمان‌ اقامت را افزایش می‌دهد.

انتخاب دقیق مستاجران مراکز، کمک به ایجاد شبکه چندکاناله تجاری و تبدیل فضاهای خالی بزرگ به پارک‌های تفریحی، بازدیدکنندگان وفادار را افزایش می‌دهد. سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال و خرید همه‌کانالی برای خروج از تجارت الکترونیک صرف و ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار ضروری است.

تگها : خرده فروشی , مراکزخرید , فروش , سرمایه گذاری , کسب و کار , تجارت , ماهنامه تجارت طلایی , تجارت الکترونیک , وفاداری مشتریان

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان