سیر تحول خرده‌فروشی دوبی و امارات

سیر تحول خرده‌فروشی دوبی و امارات
سیر تحول خرده‌فروشی دوبی و امارات

وقتی در سال1995 خطوط هوایی امارات راه‌اندازی شد، هنوز اولین جشنواره خرید دوبی شکل نگرفته بود.

خرده‌فروشی در آن دوره محدود به بازار انبوه در فضای باز بود؛ درحالی‌که برندها در الغریر (قدیمی‌ترین مرکزخرید خاورمیانه) کسب‌وکار داشتند. بازار سنتی لوکس اگرچه محدود بود اما گسترش یافت و بعدا در خیابان مکتوم، جایی که انبوهی از بوتیک‌های مجلل مستقل افتتاح شد، ظهور یافت. جامعه خرده‌فروشی بسیار کوچک بود و تقریبا همه یکدیگر را به نام می‌شناختند؛ هم مشتریان و هم همکاران. خرید شخصی کلید موفقیت نام داشت و نمایش‌های واقعی شکل می‌گرفت.

 

 

در اوایل دهه90، دو مرکزخرید محبوب به نام

Bur Juman و Deira City Centre افتتاح شد. Bur Juman توسط برندهای معتبر محاصره شد؛ درحالی‌که مرکز شهر دیره بیشتر جزء اصلی بازار انبوه بود. عوامل متعددی در مسیر رشد دوبی دخیل شدند؛ ظهور خطوط هوایی امارات و شروع جشنواره خرید دوبی (1996). درحالی‌که همه عوامل در واقع محرک بودند اما گسترش مرکزخرید دیره در اواخر دهه90، زمینه را برای شهرت دوبی به‌عنوان مقصدی برای خریداران فراهم کرد. هیچ سفری به دوبی بدون سفر به این مرکزخرید کامل نبود. روس‌های ثروتمند در این زمان به بازارهای دوبی هجوم آوردند و به‌همراه آن پول مورد‌نیاز خرده‌فروشان برای گسترش ترکیب برند و حضورشان به دست آمد. برخی از برندهای تاثیرگذار فروشگاه‌های بزرگ بریتانیایی مانند Debenhams & Marks & Spencer’s اولین شرکت‌کنندگان در بزنگاه‌های خرده‌فروشی دوبی بودند. با گذشت زمان، مشتری‌های اماراتی به‌طور مکرر برای تعطیلات به انگلیس سفر می‌کردند و برندهای بریتانیایی را به بازار دوبی شناساندند.

 

 

اولین‌ها

اولین توسعه‌ جدی خرده‌فروشی، ساخت و گشایش چند مرکزخرید مجلل در اواخر سال2003 بود. پس از تکمیل، «برجمان» اولین فروشگاه خرده‌فروش لوکس آمریکایی Saks Fifth Avenue را افتتاح و همراه با آن تعداد زیادی از طراحان برجسته پاریسی و ایتالیایی را در خود جای داد. برجمان در آن زمان با برخی از بهترین مراکزخرید جهان رقابت می‌کرد و به‌زودی به مقصدی برتر برای خریدهای لوکس تبدیل شد. دومین توسعه بزرگ، افتتاح مرکزخرید امارات در اواخر سال2005 بود. «امارات‌مال» اگرچه بسیار موفق بود اما نتوانست سهم بازار را از برجمان بگیرد و این همان چیزی است که باعث رضایت برجمان می‌شد. «امارات‌مال» شاهد ورود فروشنده بریتانیایی لوکس هاروی نیکولز و اولین پیست اسکی سرپوشیده در خاورمیانه بود. سومین و مهم‌ترین توسعه اما دوبی‌مال بود که در اواخر سال‌2008 افتتاح شد. دوبی‌مال در اوج رکود افتتاح شد و اگرچه در آن زمان بزرگ‌ترین مرکز‌خرید جهان نام گرفت اما بسیاری از مردم در‌مورد موفقیتش تردید داشتند.

 

 

زمانی که دوبی‌مال به مدت 6‌ماه معامله می‌کرد، زمینه فراهم شد تا ردای خرید لوکس از برجمان را در اختیار بگیرد و به مقصد برتر خرید در خاورمیانه تبدیل شود. برندهای معروف از دوبی‌مال به‌عنوان سکوی پرتاب خود استفاده کردند. این اساسا میخ بر تابوت مرکز برجمان بود و بازاری که به مشتریان خود افتخار می‌کرد، نتوانست با زمان تکامل یابد و شاهد تغییری در آینده نبود. از نظر تکامل برند، وقتی در اوایل سال2000 بودیم، چشم‌انداز خرده‌فروشی بیشتر اروپامحور به نظر می‌رسید و برخی از خرده‌فروشان این فرصت را داشتند تا برندهای آمریکایی را وارد کنند. با ورود برندهای بزرگ، دوبی‌مال رونق فوق‌العاده‌ای یافت. دوبی اکنون به کعبه آمال خرده‌فروشی خاورمیانه تبدیل شده و با لندن، میلان، پاریس و نیویورک رقابت می‌کند.

منبع:  RLI

تگها : خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برند , دوبی , امارات , مرکزخرید , خرید , برندهای معتبر

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان