صنعت نمایشگاه از رکود خارج شد

صنعت نمایشگاه از رکود خارج شد
صنعت نمایشگاه از رکود خارج شد

به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی نیوز،پس از یک وقفه چند ماهه بار دیگر چرخ‌های صنعت نمایشگاهی ایران به راه می‌افتد و فعالیت خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز می‌کند. فعالیت این صنعت فراگیر که پس از شیوع کرونا در کشور متوقف شده بود، قرار است از ۱۲ تیرماه بر اساس تقویم نمایشگاهی به جریان بیفتد. بر این اساس با طی شدن مراحل اداری، نخستین نمایشگاه تخصصی امسال با عنوان «در و پنجره» گشایش خواهد یافت.

البته پیش از اینکه نمایشگاه‌ها به‌طور رسمی در سراسر کشور به راه بیفتد، در روزهای اخیر نمایشگاهی با محتوای مربوط به کرونا برپا شده بود در این رابطه نمایشگاه تخصصی جهش تولید و دستاوردهای مقابله با کرونا از ۲۴ تا ۲۶ خرداد ۹۹ برگزار شد، هر چند مطابق ضوابط مربوطه امکان بازدید عموم مردم از آن وجود نداشت. در این نمایشگاه تخصصی محصولات و کالاهای مرتبط با پیشگیری و مبارزه با کرونا به معرض نمایش درآمد و با حضور ۱۵۰ شرکت داخلی و در دو گروه کالایی «مواد شوینده، بهداشتی و سلولزی» و «ماشین‌آلات وابسته و همچنین گروه کالایی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی» در حوزه مبارزه با ویروس کرونا برگزار شد. 

در ادامه این مسیر مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با اشاره به پرپایی موفق نمایشگاه جهش تولید و دستاوردهای مقابله با کرونا اعلام کرده است که از ۱۲ تیر همه نمایشگاه‌ها براساس تقویم نمایشگاهی برگزار خواهد شد. بهمن حسین‌زاده‌ تصریح کرد: با توجه به تجهیز نمایشگاه بین‌المللی ایران به دستگاه‌های ضدعفونی و تجهیزات مقابله با بیماری کرونا، قرار است از تاریخ یادشده همه نمایشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. در واقع پس از برگزاری موفق نمایشگاه جهش تولید، تقاضا برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و الزام بازدید برای متخصصان افزایش یافته است. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران اعلام کرد: در جلسه کمیته امنیتی - اجتماعی ستاد مقابله با کرونا برگزاری سایر نمایشگاه‌های تخصصی بدون بازدید عموم مصوب شده است.

این مقام مسوول اظهار ‌کرد: تجربه موفق برگزاری نمایشگاه جهش تولید نشان داد، نمایشگاه‌های تخصصی با رعایت چهار پروتکل بهداشتی (پروتکل مراکز نمایشگاهی، غرفه‌سازی، مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان) و الزام ممنوعیت بازدید برای عموم، قابل برگزاری است، بدون اینکه به سلامت اجتماعی آسیبی وارد شود.  وی اضافه‌کرد: صنعت نمایشگاهی به‌عنوان لکوموتیو معرفی دستاوردها و تولیدات صنعتی نقش بسزایی در توسعه صادرات و بازاریابی‌های جدید دارد، بنابراین نمی‌توان این صنعت مهم در کشور را تعطیل کرد، بلکه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید همه نمایشگاه‌ها را برگزار کرد. همچنین تمهیداتی اندیشیده شده که به موجب آن امکان بازدید مجازی از طریق کانال ایران کالا و شبکه‌های مجازی برای مردم عادی نیز فراهم باشد. همزمان با خبر اعلام برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی،‌ دیروز مراسم گشایش هشتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن کرمان در نمایشگاه بین‌المللی جنوب شرق استان کرمان برگزار شد. 

پس از شیوع ویروس کرونا برخی از مشاغل جزو گروه‌های آسیب‌پذیر شناخته شدند و دولت بسته‌های حمایتی ویژه‌ای را برای کمک به آنها اختصاص داد. درخصوص صنعت نمایشگاهی با رایزنی‌هایی که با سرپرست وزارت صمت صورت گرفت، کمیته بررسی و مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، صنعت نمایشگاهی و شرکت‌های زیرمجموعه آن را جزو مشاغل آسیب دیده از کرونا محسوب کرد. با تصویب این پیشنهاد مجوزی از کمیته مذکور دریافت شد که به موجب آن، فعالان نمایشگاهی می‌توانستند با ارائه کد ملی از تسهیلات حمایتی بهره‌مند شوند. 

به گفته دست‌اندرکاران صنعت نمایشگاهی تخصیص بسته حمایتی دولت می‌تواند باعث بازسازی کسب و کار ۳۳ هزار نفر از فعالان نمایشگاهی، ۴۵۰ شرکت غرفه‌ساز و بیش از ۱۰۰ مجری نمایشگاهی ‌شود. به اعتقاد ناظران، تخصیص بسته حمایتی دولت باعث خواهد شد کلیه مشاغل مرتبط با نمایشگاه‌ها مجددا فعال شوند. در این رابطه مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران تصریح کرد: درشرایط شیوع ویروس کرونا تولیدات ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان کمتر آسیب دیده که علت اصلی آن تغییر خط تولید از محصولات متفرقه به کالاهای پزشکی، ضدعفونی و شوینده‌ها بود، عاملی که سبب شد همچنان رونق تولید در بخش‌های مختلف صنایع کشور حفظ شود.

تارنمای انگلیسی «اخبار نمایشگاهی» با انتشار گزارشی از نتایج یک بررسی خبر داده که بر اساس آن حدود نیمی از برگزارکنندگان بر این باورند ۶۰ تا ۱۰۰ درصد درآمد خود را بر اثر شیوع کرونا از دست داده‌اند. بر اساس نتایج این بررسی،‌ هم برگزارکنندگان و هم مراکز توافق دارند که بهبود صنعت نمایشگاهی مدت‌ها زمان لازم دارد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان