ضرورت و مزایای برندینگ در سازمان‌ها

ضرورت و مزایای برندینگ در سازمان‌ها
ضرورت و مزایای برندینگ در سازمان‌ها

باتوجه‌به اینکه برندینگ تأثیر مهمی بر کل شرکت دارد، برای هر کسب‌وکاری لازم و ضروری است. حال از مهم‌ترین منافع و مزایای برندینگ می‌توان به:

  • برندینگ، آگاهی و توجه نسبت‌به کسب‌وکار را افزایش می‌دهد: مهم‌ترین مزیت مشاوره برندینگ برای هر کسب‌وکار، افزایش آگاهی مردم و معروفیت کسب‌وکار است.
  • برندینگ، میتواند ارزش کسب‌وکار را بالا ببرد و با شناساندن هرچه بیشتر و تقویت جایگاه برند، آن را به فرصت بهتر و جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاری تبدیل ‌کند.
  • برندینگ باعث جذب مشتریان جدید می‌شود، برندینگ باعث مثبت‌تر شدن هرچه بیشتر برداشت و تداعیات مشتریان نسبت‌به برند می‌شود و همچنین با تقویت حس اعتماد مردم احتمال خرید و ارجاع دیگران را نیز افزایش می‌دهد.
  • برندینگ عاملی درجهت تقویت رضایتمندی و همچنین افتخار کارکنان به کسب‌وکار است، به‌طور معمول شخصی برای برندی کار می‌کند که شناخته‌شده‌تر است و مشتریان بیشتر به آن علاقه‌مند هستند، رضایت و علاقه بیشتری به کار خود دارد. این رضایت به‌نوبه خود نیز باعث ایجاد حس تعلق و اشتیاق به کار و درنتیجه افزایش بهرهوری می‌شود.

 

 

انواع برندینگ

  • برندینگ دارای انواع مختلفی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برندینگ اسمی: در این نوع از برندینگ، یک شرکت برای بازاریابی و فروش محصولات خود از قدرت نام برندش استفاده می‌کند. به‌طور معمول استفاده از این نوع برندینگ برای شرکت‌های مطرح و شناخته‌شده مناسب خواهد بود. در این روش، شرکت مزبور می‌تواند از لوگو، شعار یا حتی رنگ‌های خاص برند خود استفاده کند؛ به‌عنوان‌مثال، شرکت‌هایی ازجمله اپل، کوکاکولا و مرسدس بنز محصولات خود را با تمرکز بر نام برند خود عرضه می‌کنند.

برندینگ منفرد: گاهی اوقات شرکت‌های بزرگ محصولاتی را به بازار عرضه می‌کنند که مستقل از شرکت مادر، برند خاص خودشان را نیز دارند؛ به‌عنوان مثال، ماست سِوِن محصولی است که برندینگ آن تقریباً به‌‌صورت جدا از شرکت تولیدکننده‌اش انجام شده است.

برندینگ بدون برند: برندینگ بدون برند یک روش مینیمالیست و منحصربه‌فرد است که به‌طور معمول برای محصولات ساده‌ای انجام می‌شود که طراحی تقریباً ثابتی دارند. در این روش، مهم‌ترین مؤلفه در برندینگ سادگی است.

برندینگ نگرشی: برندینگ نگرشی به این گونه است که خود محصول در ماهیت و تجربه‌ای که رقم می‌زند محو می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال، برند نایکی در سال 2015 به‌‌عنوان یکی از ارزشمندترین برندهای ورزشی سال انتخاب شد. همین خبر باعث شد که برند نایکی، فارغ از نوع و کیفیت محصولات خود با ورزش و کیفیت تداعی شود. برند اپل هم از نمونه‌های بارز این نوع از برندینگ به شمار می‌رود.

توسعه برند: برندینگ از طریق توسعه برند زمانی اتفاق خواهد افتاد که یک برند وارد یک بازار جدید شود؛ به‌عنوان‌مثال، اگر یک شرکت تولیدکننده لباس ورزشی وارد حوزه تولید کفش ورزشی شود، به‌طور خودکار هویت برند خود را به محصولات جدیدش انتقال خواهد داد.

برندینگ از طریق جمع‌سپاری: در این روش برای شکل دادن به برند از مردم کمک گرفته می‌شود، مشتریان فرصتی برای حضور در فرآیند نام‌گذاری برند را پیدا می‌کنند و همین موضوع باعث جلب علاقه شخصی آنها به محصول خواهد شد.

برندینگ برندهای فروشگاهی: برندهای فروشگاهی یا لیبل شخصی برندهایی هستند که به‌طور معمول عرضه آنها محدود به سوپرمارکت‌های خاص است؛ به‌عنوان‌مثال، ماست‌های خانگی است. این برندها با عرضه محصولات باکیفیت‌تر و ارزان‌تر تلاش می‌کنند تا با تولیدکنندگان بزرگ رقابت کنند.

 

 

پرسونال برندینگ چیست؟

می‌توان اینگونه بیان کرد که درواقع برندسازی یک قدرت نرم است. همانند اصول برندسازی محصول، برندسازی اشخاص نیز بسیار مهم است. همه ما می‌دانیم اینکه صرفاً مدرک تحصیلی، تجربه یا عناوین شغلی می‌توانند باعث موفقیت و پیشرفت فرد شوند، تصور درستی از بازار کار نیست و امروزه همه افراد به مشاوره توسعه فردی و شغلی نیاز دارند. بهتر است که بدانید این روزها برندسازی و قدرت نرم بر تمام ابعاد زندگی روزمره‌مان تأثیرگذار است، چراکه در محیط کاری و تخصصی بسیار مهم و ضروری می‌شود که دیگران درمورد ما و توانمندی‌مان چه فکر می‌کنند! می‌توان گفت که برند مجموعه‌ای از تعریف‌ها و خاطرات مشتریان از شماست که نوع نگاه اطرافیان درمورد شما را شکل می‌دهد. برندسازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ را در تعریف ساده‌تر میتوان اینگونه بیان کرد که استفاده از نام و اعتبار یک شخص حقیقی یا حقوقی یا در مواردی محدودتر، یک گروه در مقاصد تجاری و اقتصادی به‌عنوان یک برند است؛ به عبارت دیگر، فرآیندهای پیشرفت و ترقی یک کسب‌وکار به‌وسیله نام و اعتبار یک شخص که مدیر یا صاحب اصلی آن مجموعه است پرسونال برندینگ گفته می‌شود.

 

 

نکات و راهکارهای پیشنهادی برای پرسونال برندینگ

چند نکته مهم و تکنیک کاربردی برای کسب موفقیت در پرسونال برندینگ عبارت‌اند از:

  • قبل از هرچیز به اندازه کافی تحقیق کنید.
  • در دسترس و قابل رؤیت باشید، به یک متخصص تبدیل شوید.
  • خود واقعی‌تان را به دیگران معرفی کنید، اقدام به ایجاد روابط مهم با دیگران کنید.
  • ثبات داشته باشید.
  • ارزش واقعی خودتان را بدانید.

 

تگها : کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برندینگ , مشاور برندینگ , پرسونال برندینگ , پویان قدملی , برندینگ پوشاک , مشاور فروش , مشاور سازمان , توسعه برند , برندینگ نگرشی , اعتبار شخصی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان