طراحی لباس سینماگران، نمایانگر شأن و جایگاه هنرمندان در عرصه جهانی

طراحی لباس سینماگران، نمایانگر شأن و جایگاه هنرمندان در عرصه جهانی
طراحی لباس سینماگران، نمایانگر شأن و جایگاه هنرمندان در عرصه جهانی
طراحی لباس سینماگران، نمایانگر شأن و جایگاه هنرمندان در عرصه جهانی 
 
بیش از یک قرن از تاسیس «بازرگانی صنایعی» و فعالیت آن در زمینه پوشاک و پارچه می‌گذرد و حالا با گذشت سال‌های طولانی و حضور نسل سوم، یکی از فعالان برتر حوزه لباس عنوان می‌شود. برای آشنایی بیشتر با روند فعالیت این شرکت بازرگانی و همین‌طور سوابقی که آقای افشین صنایعی در زمینه طراحی لباس بازیگران و سینماگران مطرح کشور داشته است، با وی به گفت‌و‌گو نشستیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید. 
 
1. لطفا پیرامون سابقه فعالیت خود و همچنین شرکت بازرگانی صنایعی توضیحاتی ارائه فرمایید؟
بازرگانی صنایعی در سال 1277 تاسیس شد، یعنی الان در آستانه 120سالگی خود قرار دارد. فعالیت این شرکت از ابتدا روی پارچه و پوشاک بوده که به مرور تمرکز بر واردات پارچه پررنگ‌تر شده است.
البته خود من از سال 1369 وارد این مجموعه شده‌ام که رفته‌رفته زمانی حدود 30 سال را دربرمی‌گیرد. طی این 30 سال این مجموعه تغییرات و جهت‌گیری‌های بسیاری را به خود دیده و از یک فروشگاه پارچه تبدیل به یک مجموعه عرضه‌کننده پارچه در سطح کشور با ده‌ها نمایندگی رسمی شده است.
 
2. شما سابقه طراحی لباس در جشنواره فستیوال‌های سینمایی را در کارنامه دارید. پیرامون این موضوع برای مخاطبان «تجارت طلایی» صحبت کنید.
با توجه به اینکه تا پیش از این اکثر هنرمندان و سینماگران به دلیل مشغله مربوط به کار تخصصی خودشان فرصت دقت در پوشش ویژه حضور در این مراسم را ندشتند، در نتیجه عموما لباس‌های مناسب برای افتتاحیه یا فرش قرمز برای آنها تهیه نمی‌شد. 
لزوم طراحی و دوخت لباس‌های سینماگران محترم برای نشان دادن شأن و جایگاه آنها و سینمای ایران ضروری بود. این امر با همراهی و طراحی لباس آقایان اصغر فرهادی و پیمان معادی در سال 1390 و برای حضور در مراسم اسکار آغاز شد و با استقبال مردم و توجه به این اتفاق هنرمندان دیگر هم علاقه‌مند به این طراحی‌ها شدند و تا به امروز مجموعه ما افتخار دارد که در کنار بسیاری از هنرمندان و فیلم‌هایشان در جشنواره‌های جهانی بوده است؛ از جمله آقایان مجید مجیدی، علیرضا شجاع‌نوری، مهدی پاکدل برای فیلم محمد رسول‌الله در جشنواره تورنتو، مانی حقیقی و کلیه عوامل فیلم اژدها وارد می‌شود، حمید فرخ‌نژاد در فیلم‌های تگزاس و دختر شیطان، اصغر فرهادی در مراسم گلدن‌گلاب سال گذشته، محمود کلاری، علی مصفا، حسن معجونی، مانی حقیقی و بقیه عوامل فیلم خوک، سام نوری، علیرضا عصار در دو کنسرت گذشته، حجت اشرف‌زاده، شهرام ناظری و علیرضا قربانی از خواننده‌های هنرمند و اساتید محبوب و ده‌ها هنرمند و چهره شناخته‌شده دیگر مانند مرحوم علی معلم، سروش صحت، مجیدرضا مصطفوی و... .
3. طراحی لباس برای هنرمندان خصوصا آن دسته‌ای که در عرصه‌های بین‌المللی حضور می‌یابند چقدر برای شما موفقیت‌آمیز بوده است؟ 
پاسخ شما در جواب سوال قبلی یافت می‌شود چراکه اگر این امر موفقیت‌آمیز نبوده باشد، ده‌ها هنرمند طی این چند سال برای حضور جذاب‌تر و مطابق شأن و استانداردهای بین‌المللی به مجموعه ما رجوع نمی‌کردند.
همچنین حضور در جشنواره‌هایی مانند اسکار، گلدن‌گلاب، ونیز، کن، برلین، تورنتو، توکیو و... از موفقیت‌های این مجموعه است.
 
4. مشتریان شما عمدتا چه قشری از جامعه هستند؟
از اقشار مختلف مردم؛ کسانی که به لباس پوشیدن خود توجه می‌کنند و بها می‌دهند مانند وکلا، هنرمندان، سیاستمداران، مهندسان، کارخانه‌داران و برخی از پزشکان.
5. در کارنامه فعالیت شما واردات پارچه دارای نقش بسیار پررنگی است، باتوجه به اینکه سال 97 نیز با نام حمایت از کالای ایرانی مزین شده بود، آیا ادامه روند واردات پارچه مشکل‌ساز نخواهد بود؟
ابتدا ما باید این سوء‌تفاهم را در مورد پارچه روشن کنیم که پارچه کالای تمام‌شده نیست و به تنهایی قابلیت هیچ نوع استفاده‌ای را ندارد. مثل این می‌ماند که بگوییم واردات ابریشم و بافت فرش چه رابطه‌ای می‌توانند باهم داشته باشند. پارچه ابزاری است برای دوخت لباس کما اینکه مواد اولیه تولید دارو، لاستیک و برخی اسانس‌ها در مواد غذایی هیچ‌وقت معنی کالای تمام‌شده نمی‌دهند. 
بنابراین واردات پارچه مکمل اصلی چرخه دوخت و تولید پوشاک بوده است و با دست هنرمند دوزندگان ایرانی می‌تواند در همه عرصه‌های جهانی حضوری درخشان داشته باشد.
کیفیت پشم و ابریشم درجه یک باعث خلق یک قالی یا قالیچه دستباف ایرانی می‌شود. همانطور که کیفیت و مرغوبیت یک پارچه می‌تواند توام با هنر خیاطی منجر به تولید یک لباس فاخر شود و این امر باعث می‌شود که مشتریان به جای خرید کت و شلوار یا لباس آماده خارجی، پوشاک خود را از دوزندگان و تولیدکنندگان ایرانی با کیفیت جهانی خریداری کنند.
6. بفرمایید چه نوع برندهایی از چه کشورهایی توسط شما به کشور وارد شده‌اند؟
در زمینه پوشاک معروف‌ترین برند پوشاک آقایان جهان ارمنه جیلدو زنیا(Ermenegildo Zegna) و برندهای معتبر دیگری مانند برو نلو کوچینلی (Brunello cucinelli)آگنر(Aigner)،بالی(Bally)که ادامه فعالیت آنها فعلا متوقف‌شده و تمرکز اصلی روی لوکس‌ترین پارچه‌های دنیاست مانند هلند اند شری(Holland & Sherry)،دورموی(Dormeuil)،کارنت(Carnet)،اسکابال(Scabal)،پیاچنزا(Piacenza)،موون(Moon)،هادرسفیلد(Huddersfield)،چروتی(Cerruti)،ردا(Reda)و... از ایتالیا و انگلستان که همگی آنها لاکچری‌ترین و فاخرترین پارچه‌های دنیا را تولید می‌کنند.
 
7. با توجه به اینکه فعالیت شما در این حرفه به بیش از یک قرن پیش بازمی‌گردد، آیا معتقدید که موروثی شدن این حرفه امکان‌پذیر است؟
بله، در غیر این صورت که سه نسل در این حرفه فعالیت نمی‌کرد و چشم‌انتظار حضور نسل چهارم نبود.
 
8. شرایط کشور را در این حوزه با جود مشکلات و نوسانات اقتصادی حاکم چطور ارزیابی می‌کنید؟
در حال حاضر با توجه به سخت‌تر شدن تحریم‌ها آنچه مسلم است همه باید دست‌به‌دست هم بدهیم و هر کسی با اتخاذ روش یا ابتکاری بتواند از این برهه حساس به سلامت عبور کند ولی آنچه مسلم است صنعت پوشاک می‌تواند با استفاده از مواد اولیه مرغوب، طراحی مناسب و دوخت استاندارد از نبود انواع رقبای خارجی نهایت بهره را ببرد.
 
9. نظر شما در رابطه با صنعت مد و ضرورت حضور آن چیست؟ ضمن آنکه چه تاثیری در اقتصاد کشور خواهد داشت؟ 
همانطور که خودتان عنوان کردید صفت صنعت به این حرفه اضافه شده است و این نکته نشان‌دهنده سازوکار وسیع و چرخه‌ای عظیم است. صنعت پوشاک از یک نخ و دکمه ساده تا تولید هزاران دست لباس را شامل می‌شود که این لباس‌ها می‌توانند از یک دست لباس شخصی تا ده‌ها دست لباس‌های فرم، اداری و متحدالشکل سازمان‌های گوناگون باشند.
این لباس‌ها می‌توانند از مصرف یک نفر در یک دوزندگی تا عرضه ده‌ها دست در ده‌ها مدل در ده‌ها فروشگاه بسیار بزرگ در شهرها و کشورهای گوناگون را شامل شود. بنابراین این صنعت در تبلور هنر طراحان، ابتکار دوزندگان و توانمندی فروشندگان خیل عظیمی را مشغول به کار کرده و یک چرخه اشتغالزایی گسترده‌ای را شامل می‌شود. تقویت این صنعت سهم بزرگی از بازار کسب و کار را رونق می‌بخشد. 
 
10. رمز موفقیت بازرگانی صنایعی چیست؟
پیوستگی و تداوم بیش از 100 سال و عشق و علاقه نسل‌ها به‌علاوه ایستادگی و مقاومت مدیریت فعلی و لطف و توجه مشتریان و مراجعه‌کنندگان و همراهی گرم و پرشور همکاران و استفاده از تجربیات نسل‌های پیشین و همگامی با دانش و تکنولوژی روز در ارتباط با بزرگ‌ترین کمپانی‌ها و شرکت‌های فعال در این صنعت.
 
11. آینده کاری‌تان را چگونه تصور می‌کنید؟
تداوم کاری 120ساله و تلاش برای ارائه بهترین‌ها در ایران و همراهی با صنعت دوخت پوشاک، حضور درخشان همراه با هنرمندان در عرصه‌های جهانی و تلاش برای شیک‌پوشی و زیبا‌پوشی بیشتر مردم، برنامه، دیدگاه و رسالت «بازرگانی صنایعی» است.
 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان