عدم نظارت و بی ثباتی قیمت در بازار لوازم خانگی

عدم نظارت و بی ثباتی قیمت در بازار لوازم خانگی
عدم نظارت و بی ثباتی قیمت در بازار لوازم خانگی

اکبر پازوکی در مصاحبه با رادیو گفته است: وقتی قرار است نظارتی صورت گیرد تنها به سراغ کاسب جماعت می روند.

وی اظهارداشت: از 29 اسفند ماه سال 1396 واردات کالای لوازم خانگی خارجی به کشور ممنوع شده است.

نائب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی گفت: دو سال کالای لوازم خانگی وارد مملکت نشده است.

وی افزود: یک برند خارجی با دلار چهار هزار و 200 تومانی لباسشویی وارد کرده و پس از دو سال با دلار 22 هزار تومانی در حال فروش است و هیچ کس هم نظارتی ندارد.

پازوکی تصریح کرد: شرکت های تولید کننده لوازم خانگی طی چهار ماهه گذشته لیست قیمت های خود را در سامانه 124 ثبت نکرده اند تا اتحادیه بتواند بر اساس قیمت های مندرج در سامانه بر واحدهای صنفی زیر مجموعه خود نظارت کند.

وی ادامه داد: اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی هیچ وقت داد نزده چرا قیمت لوازم خانگی بالا رفته بلکه همیشه داد زده چرا تولید نیست.

نائب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی گفت: آیا تولید کنندگان هر روز، هر ماه یا حداقل برای شش ماه فولاد مورد نیاز خود را خریداری می کنند؟

وی افزود: اگر فولاد را هر روز خریداری و به روز حساب می کنند هیچ اشکالی ندارد چون همه چیز به نرخ روز است اما کاسب جماعت چه گناهی مرتکب شده که تولید کنندگان تغییر و افزایش قیمت خود را به همراه مستندات به سازمان حمایت اعلام نمی کنند تا پس از بررسی اسناد قیمت ها در سامانه 124 درج و به فروشنده فاکتور برسد زمانی که می خواهندکالای خود را بفروشد به عنوان گران فروش گیر تعزیرات و دستگاه های نظاری نیفتد.

پازوکی بیان داشت: حرف اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی اینکه چرا یکپارچگی نیست چرا تولید کنندگان تمام مخارج خود را جمع آوری و به سازمان حمایت جهت درج قیمت کالا در سامانه 124 ارائه نمی دهند وقتی دست فروشنده فاکتور باشد دیگر تعزیرات به سراغ آنان نخواهد آمد.

مدیرکل نظارت برکالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز گفت: اگر همین الان به سایت 124 مراجعه کنید شرکت هایی که متقاضی بوده و اسنادشان به سازمان حمایت ارسال شده قیمت های آنها به روز در سامانه ثبت شده است.

مجتبی جوهریان افزود: سازمان حمایت بیش از 100 قلم کالا را در بخش خود اظهاری قیمت های لوازم خانگی از فروردین ماه سال جاری تا به امروز در سامانه ثبت کرده است.

وی اظهارداشت: مادامی که شرکت ها اطلاعات تغییر و افزایش قیمت شان را به سازمان حمایت ارائه نکنند این دسته از شرکت ها موظف و مکلف به فروش محصولات خود با قیمت های قبلی هستند یعنی برای سازمان مبنا همان آخرین قیمت ثبت شده است.

مدیرکل نظارت برکالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: این موضوع به تمامی شرکت های لوازم خانگی ابلاغ شده است.

وی افزود: وقتی از اتحادیه خواسته می شود این مسئله را بصورت رسمی به سازمان حمایت اعلام کند که کدام یک از شرکت ها در کف بازار در حال فروش کالا با قیمت های جدید هستند و قیمت های خود را در سامانه 124 ثبت نکرده اند بواسطه اینکه موضوعی که قبلا به آنها ابلاغ شده را رسیدگی کند.

جوهریان اظهارداشت: لوازم خانگی در اولویت نظارتی سازمان حمایت و معاونت های نظارت و بازرسی سازمان های صنعت، معدن و تجارت در 31 استان کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه لوازم خانگی مشمول قیمت گذاری تثبیتی نیست ولی مشمول نظارت های روزانه و مستمر است.

مدیرکل نظارت برکالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: گزارشی از استان های کشور مبنی بر نابسامانی در اوضاع قیمت، کمبود و عدم عرضه لوازم خانگی وجود ندارد.

وی افزود: برای بازار تهران هم یک تیمی با همکاری معاونت بازرسی سازمان حمایت، سازمان تعزیرات حکومتی و ستاد مبارزه با قاچاق تشکیل شده است.

جوهریان بیان داشت: گشت ها و همینطور بازرسی های محسوس و نامحسوس بر بازار لوازم خانگی در حال انجام است.

وی ادامه داد: بطورکلی به اتحادیه و خود واحدهای عرضه کننده ای که در کف بازار بیشترین نقش را دارندو همچنین واحدهای عمده تولید کننده، توزیع کننده و نمایندگی های رسمی آنها ابلاغ شده که اگر بخواهند کالای لوازم خانگی را با قیمت جدید بفروشند بدون ثبت قیمت در سامانه 124 تخلف است.

مدیرکل نظارت برکالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان یادآورشد: از اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی توقع می رود تا جائی که امکان دارد واحدهای زیر مجموعه خود را مدیریت کند.

سخنگوی انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی نیز گفت: تعدادی از تولید کنندگان قیمت های خود را به سازمان حمایت ارائه و در سامانه 124 درج شده و بقیه تولید کنندگان هم باید این کار را انجام دهند.

حمیدرضا غزنوی افزود: وقتی که تولید کننده به ناچار قیمت محصولات خود را افزایش می دهد صدای دوستان در اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی به آسمان بلند می شود حال سئوال اینکه آیا صدای این دوستان وقتی قیمت کالاهای خارجی افزایش پیدا می کند هم بلند است.

وی اظهارداشت: وقتی تولید کننده قیمت کالای خود را افزایش می دهد صدای همه بلند می شود، اعتراض خود را به سازمان حمایت می برند و همینطور در رسانه ها منعکس می کنند.

سخنگوی انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه وقتی قیمت کالای لوازم خانگی افزایش می یابد نباید بررسی شود علت این گرانی ها چیست؟!

وی افزود: هم اکنون به ترتیب 65 و 75 درصد مواد اولیه قیمت یک یخچال و اجاق گاز را در می آورد.

غزنوی بیان داشت: فولاد مورد نیاز صنایع لوازم خانگی دو هفته پیش شش هزار و 500 تومان بوده و از سه شنبه هفته گذشته قیمت همین فولاد به 9 هزار و 500 تومان رسیده یعنی بیش از 50 درصد افزایش قیمت داشته قیمتی که روی بهای تمام شده یک محصول خیلی موثر است.

وی ادامه داد: تولید کننده به ناچار 10، 20 و 25 درصد روی قیمت محصول خود می کشد وگرنه گرانی محصول به نفع تولید کننده نیست.

سخنگوی انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: ارزانی کالا به نفع تولید کننده است چون می تواند تعداد بیشتری بفروشد.

وی با اشاره به اینکه در صنایع لوازم خانگی مقیاس اقتصادی شرط اصلی است، افزود: اگر کارخانجات لوازم خانگی بتواند تعداد زیادی محصول تولید و در بازار عرضه کنند در این صورت می توانند کیفیت تولیدات خود را ارتقا، قیمت ها را کاهش و تیراژ تولید را بالا تر ببرد و موفق تر عمل کنند.

غزنوی گفت: افزایش قیمت به هیچ وجه به نفع تولید کننده نیست.

 

منبع: تسنیم

تگها : لوازم خانگی داخلی , لوازم خانگی , افزایش قیمت

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان