«عصر جدید» برندی همسو با نیازهای روز و آینده

«عصر جدید» برندی همسو با نیازهای روز و آینده
«عصر جدید» برندی همسو با نیازهای روز و آینده

برند «عصر جدید» با داشتن ۳۲ سال تجربه، جمعی از کارشناسان و متخصصان را گرد هم آورده و با محدود کردن دایره مخاطبان، در حوزه پوشاک زنانه، شناخت نیازهای آنها را به شکل کاملتری در ذهن طراحان صورتبندی میکند. همین رویکرد به تولید پوشاک متناسب با سلیقه مخاطب منجر شده و تجربه احساس زیبایی و جذابیت را به مشخصه لباسهای این برند تبدیل کرده است. استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا و بهکارگیری دستگاههای پیشرفته در فرآیند دوخت لباس، بخشی از اقدامات عصر جدید برای تولید لباس باکیفیت است، در این خصوص با مجید افتخاری، مدیرعامل این برند گفتوگویی ترتیب دادهایم  و از این رو که او یکی از فعالان تاثیرگذار صنعت پوشاک در ایران است و علاوه بر برند عصر جدید مشرف بر فضای حاکم بر این صنعت است. مباحثی در رابطه با چالشهای پیش روی این صنعت رو به رشد در ایران را هم در این گفتوگو مطرح کردهایم که در ادامه از نگاهتان میگذرد.

 

لطفاً درمورد تحصیلات و سوابق فعالیت‌تان در این صنعت برای مخاطبان ماهنامه «تجارت طلایی» توضیح بدهید.

تحصیلات من در مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی است و در مقطع کارشناسی‌ارشد مدیریت اجرایی و در مقطع دکتری کارآفرینی گرایش کسب‌وکار است. قریب ۱۰ سال است در دانشگاه تدریس می‌کنم. درحال‌حاضر نیز در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، رشته طراحی لباس مشغول به تحصیل هستم. از سال ۷۶، در صنعت پوشاک مشغول فعالیت هستم و عضو هیأت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران و همچنین عضو هیأت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران هستم.

 

از داستان شکل‌گیری برند «عصرجدید» و توسعه این برند در سال‌های اخیر برای ما بگویید.

برند «عصرجدید» از سال ۶۹ شروع به فعالیت کرده و 32 سال در بازار به‌صورت فعال در حوزه تولید و توزیع و خرده‌فروشی در صنعت پوشاک مشغول به فعالیت است. ساختار تولید آن کاملاً به‌صورت صنعتی و مدرن انجام می‌شود و در بخش خرده‌فروشی ۱۷ شعبه در سطح کشور دارد. درحال‌حاضر حدوداً ۲۵۰ نفر هم در بخش تولید و هم در بخش فروش مشغول به فعالیت هستند.

 

 

باتوجه‌به نیروی کار حال حاضر ایران در این صنعت، برای شروع همکاری با طراحان لباس چه مواردی مدنظر شماست و چه مهارت‌هایی از نیرویی که به‌عنوان یک طراح در مجموعه شما مشغول‌به‌کار می‌شود، انتظار دارید؟

بزرگ‌ترین انتظار ما از یک طراح این است که خلاقیت لازم را برای فعالیت در این حوزه داشته باشد. تمام طراحان مجموعه «عصرجدید» دوره‌های آموزشی در این مجموعه می‌گذرانند. مهم‌ترین ویژگی آنها همان خلاقیت و مستعد بودن‌شان است، چراکه سایر مهارت‌ها به آنها آموزش داده می‌شود. بخش طراحی باتوجه‌به رویدادهای مهم مربوطه نظیر هفته مد، ترندهای روز دنیا را بررسی کرده و تم‌هایی را که با سلیقه و فرهنگ مصرف‌کننده ایرانی و همچنین ساختار عصرجدید تطبیق دارند به‌عنوان مبنا تولید و طراحی لحاظ می‌کنند.

 

چه زمانی بیشترین عکس‌العمل مثبت را از مشتری دریافت کرده‌اید و از اقدامات خود در جهت وفادارسازی مشتری‌ برای ‌ما بگویید. صرف داشتن دیدگاه فروش چه ضررهایی به برندسازی وارد می‌کند؟

زمانی که مشتری بعد از سال‌ها مراجعه می‌کند و نسبت‌به محصولی که سالیان گذشته خریداری کرده و همچنان قابل‌استفاده است و با وجود استفاده‌های مکرر همچنان کیفیت لازم را دارد، ابراز رضایتمندی کند؛ این بیشترین بازخورد است که اغلب مصرف‌کنندگان به مجموعه ما دارند و ما هم سعی می‌کنیم با رعایت استانداردهای لازم در بخش تولید، چه ازلحاظ کیفیت و چه ازلحاظ طراحی همیشه خاطره خوش نسبت‌به خرید از مجموعه ما برای‌شان تداعی ‌شود و همچنین محصولات «عصرجدید» با ضمانت مصرف به مشتری عرضه می‌شود.

صرفاً اینکه مرکز توجه شما بخش فروش باشد و به رضایت مشتری توجهی نداشته باشد، قطعاً لطمه جدی به برند شما وارد می‌شود و به‌مرور زمان با عدم رضایتمندی‌های مکرر از سمت مصرف‌کننده مواجه شده و مصرف‌کننده علاوه‌بر اینکه از برند شما استفاده نمی‌کند، این عدم رضایت خود را به دیگران هم منتقل می‌کند و باعث می‌شود محبوبیت برند شما از بین برود.

 

 

به نظر شما برای تداوم حضور در بازار، برندی همانند «عصرجدید» چه اقداماتی باید انجام بدهد؟

باتوجه‌به شرایط ویژه بازار ایران که همواره شاهد تلاطم‌ها و بحران‌های متعدد در سطح جامعه هستیم، برای تداوم و حضور مؤثر در بازار باید با تغییرات موجود چه ازلحاظ ساختار تکنولوژی و چه ازلحاظ رفتار مصرف‌کننده و رقبا یا قوانین و مقررات که به بخش خصوصی تحمیل می‌شود، همسو بوده و سعی کنیم در سریع‌ترین شکل ممکن سازمان را با شرایط سازگار کنیم تا از برنامه و نقشه راهی که برای سازمان تدوین کرده‌ایم کمترین انحراف را داشته باشیم.

 

چالش‌های پیش روی صنعت پوشاک از دید شما چه مواردی است؟

صنعت پوشاک در هر زمانی چالش‌های خاص خود را دارد، چون که سیاست‌های کلی در ساختار مکرر درحال تغییر است و بزرگ‌ترین چالشی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که در آینده چشم‌انداز روشنی وجود ندارد و یک افق بلندمدت برای صنعت پوشاک را نمی‌توانیم در نظر بگیریم. یک روز چالش مواد اولیه، یک روز شبکه توزیع، یک روز چالش نرخ ارز و غیره که این چالش‌ها در زمان‌های مختلف بحران‌های جدی در این صنعت ایجاد می‌کند.

 

از نظر شما، چه برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی باید برای این صنعت در نظر گرفته شود؟

برنامه‌هایی که باید برای این صنعت تدوین شود باید بیشتر جنبه حمایتی داشته باشند. برندها و فعالان این حوزه مثل تمام برندها در دنیا، بزرگ‌ترین نیازشان حمایت دولت در چالش‌هایی است که با آن مواجه می‌شوند. باتوجه‌به شرایط اقتصادی فعلی بحران تقاضا وجود دارد که باعث می‌شود شبکه توزیع با چالش روبه‌رو شود. دولت باید مسیر را به‌سمتی پیش ببرد که بتواند تقاضا را تحریک کند و در بلندمدت و کوتاه‌مدت از برندها برای توسعه فعالیت‌شان حمایت کند. بسیاری از برندها در مسیر توسعه دچار چالش و بحران‌هایی شدند که دولت باید جلوی این شرایط را بگیرد.

 

 

اهداف بلندمدت در نظرگرفته‌شده در اتحادیه صنف پوشاک برای این صنعت چیست و چه کاستی‌هایی در این اهداف وجود دارد؟

اتحادیه تشکلی است که رسالت اصلی آن حمایت از اعضا و فعالان این حوزه است. قطعاً در سالیان اخیر بیش از آنکه اهداف بلندمدت داشته باشد، درگیر مطالبات و خواسته‌های روزمره اعضا بوده، در زمینه‌هایی نظیر مالیات، سرمایه در گردش، مواد اولیه و... همچنین چالش‌هایی که هر روز پیش می‌آید. عملاً اتفاقاتی که در دو، سه سال اخیر بعد از کرونا پیش آمده برنامه‌ای را که اتحادیه می‌خواست در درازمدت به آن دست پیدا کند دچار اختلال کرده است.

 

به نظر شما، شکل‌گیری تشکل‌های موازی برای صنعت پوشاک نیاز است؟

در رابطه با این سؤال دو تفکر وجود دارد؛ یک عده بر این باورند که وجود این تشکل‌ها می‌تواند رقابت ایجاد کند و مسیر را به‌سمت درستی سوق بدهد. یک عده هم مخالف این عقیده هستند. نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر رسالت تشکل‌ها بر پایه منافع ملی تدوین شده باشد و یک استراتژی همسو داشته باشند، می‌توانند به این صنعت کمک کنند اما بحران زمانی پیش می‌آید که تشکل‌ها منافع مغایر دارند یا رویکردهای آنها کاملاً متقابل با یکدیگر است. از نظر من به‌جای شکل‌گیری مکرر تشکل‌های جدید، اگر تمام توان و انرژی در یک مجموعه باشد می‌تواند کمک بیشتری کند.

 

اگر واردات کالا آزاد شود و برندهای خارجی وارد بازار ایران شوند، آیا برای برندهای ایرانی نگرانی ایجاد می‌شود؟

اغلب برندهای ایرانی نه‌تنها با وارد شدن برندهای خارجی به بازار ایران مشکلی ندارند، بلکه اعتقاد دارند که این کار می‌توانند باعث به‌وجود‌آمدن رقابت و همچنین رشد برندهای داخلی شود.

دغدغه‌ای که تمام برندها در این سال‌ها داشتند بحث قاچاق است. متأسفانه بخش عمده حضور فعالان خارجی در این صنعت به بحث قاچاق گره خورده است. آخرین سال‌هایی که ورود پوشاک آزاد بود، چیزی حدود یک درصد از بستر قانونی وارد کشور می‌شد و ۹۹ درصد به‌صورت قاچاق بود؛ لذا بیشترین دغدغه برندها و تشکل‌ها مقوله قاچاق است که به حضور برندهای خارجی ربطی ندارد و تا زمانی که نتوانیم این چالش را برطرف کنیم، باز شدن بستر باعث افزایش قاچاق می‌شود، کمااینکه الان نیز حجم قابل‌توجهی کالاهای قاچاق در بازار وجود دارد.

 

 

تگها : پوشاک , قاچاق پوشاک , ماهنامه تجارت طلایی , برند ایرانی , عصر جدید , مدیریت بازرگانی , چالش صنعت خرده‌فروشی در کرونا , مجید افتخاری , تشکل شورای عالی برندها , پوشاک ایران , برند عصر جدید , پوشاک آزاد

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان