غذاهای جعلی ؛ تجارتی جدید در صنعت غذا و نوشیدنی+ویدئو

غذاهای جعلی ؛ تجارتی جدید در صنعت غذا و نوشیدنی+ویدئو
غذاهای جعلی ؛ تجارتی جدید در صنعت غذا و نوشیدنی+ویدئو

غذاهای جعلی ؛ تجارتی جدید در صنعت غذا و نوشیدنی
ظاهر فریبنده غذا گاهی به حدی اغوا کننده است که ناخود آگاه شما را به داخل رستورانی که تنها قصد عبور از کنار آن را داشته اید، هدایت می کند. هر کس برای اولین بار به بازدید از کشور ژاپن می رود ممکن است در نگاه اول جذب ظاهر پر زرق و برق رستوران ها و کافه های این کشور شود. جعبه های شیشه ای محتوی غذاهای خوش رنگ و لعابی که در مقابل رستوران ها خودنمایی می کند، شما را جذب خود خواهد ساخت. در ژاپن به آن shohukin sanpuru می گویند یا همان “غذاهای جعلی” که اکنون به صنعتی ۹۰ میلیون دلاری در این کشور تبدیل شده است و هنرمندان و استادکاران صنایع دستی را ترغیب به ورود به عرصه صنعت پردرآمد غذا و نوشیدنی ساخته است.  
استفاده از غذاهای جعلی برای جذب  مشتری از سال ۱۹۲۰ در ژاپن مرسوم بود اما شهرت کنونی این تجارت و موفقیت آن مرهون تاکیزو ایوازاکی است. هنرمندی که از قطره های ذوب شده موم شمع الهام گرفت و هنر “غذاهای جعلی” را ابداع کرد.او بعد از تلاش بسیار، موفق به ساخت “املت جعلی” شد، املتی که برای تهیه آن به جای گوجه فرنگی از موم شمع استفاده کرده بود. املت جعلی او به قدری واقعی می نمود که همسرش Suzu نتوانست جعلی بودن آن را تشخیص دهد. در سال ۱۹۳۲، املت جعلی ایوازاکی در فروشگاه های زنجیره ای اوزاکا برای اولین بار به فروش رسید.

ایوازاکی همچنین به بهبود روش های تولید مواد غذایی جعلی کمک کرده است. در دوران پس از جنگ ژاپن، عرضه غذاهای خارجی در بسته بندی های پر زرق و برق گویای پر رونق بودن این صنعت بود. امروز شهر گوجو هاچیمان به مرکز صنعت غذاهای جعلی در ژاپن تبدیل شده است.
استفاده از غذاهای جعلی کاربردهای بسیاری دارد: علاوه بر اینکه دقیقا همان غذایی که مشتری انتظارش را دارد به او نشان می دهد، کمک بزرگی به گردشگرانی است که با غذاهای بومی آشنایی ندارند. شکل غذاهای جعلی و مواد به کار رفته در آن به گردشگران کمک می کند تا غذای خود را انتخاب کنند. امروز این صنعت رشد بسیاری در کشور ژاپن داشته است. به طوری که از این صنعت در تهیه جواهرات، لوزام جانبی و اسباب بازی نیز استفاده می شود.

 

یکی از شرکت های فعال در زمینه تولید غذاهای جعلی، شرکت هاتاناکا در توکیو است. این شرکت بر مبنای یک کسب و کار خانوادگی در سال ۱۹۹۰ راه اندازی شد. نوری هیتو هاتاناکا، مدیر این شرکت درباره صنعت غذاهای جعلی در ژاپن می گوید:غذاهای جعلی در ژاپن بسیار منحصربفرد هستند. وقتی وارد رستوران های ژاپن می شوید  این غذاها در ویترین های شیشه ای خودنمائی می کنند. وجود این  کالاها در رستوران، کافه و فروشگاه های ژاپن بسیار معمول است. اما برای گردشگران کمی عجیب به نظر می رسد.  افرادی که به ژاپن سفر می کنند معمولا از این غذاهای جعلی به عنوان سوغات با خود به کشورشان می برند. فکر می کنم به این صورت بود که فرهنگ غذاهای جعلی به دیگر کشورها انتقال یافت.سیستم تولید این کالاها خوش نقش و نگار بسیار ساده است. یک قالب به شکل غذای واقعی تهیه می کنند و آن را با رزین پر می کنند. به همین سادگی.


ژاپنی ها به ظاهر غذا بسیار اهمیت می دهند و همین موضوع دلیل اصلی در پیشرفت این صنعت است. هاتاکاما می گوید:ساخت غذاهای جعلی نه شباهتی به یک کار صنعتی دارد که نیازمند دقت بالا باشد و نه شبیه به تولید صنایع دستی است که ذوق و استعداد بخواهد. این کار را در هیچ مدرسه ای نمی توان یاد گرفت. برای یادگیری تولید غذاهای جعلی فقط باید در یک شرکت تولید این کالاها مشغول به کار شد.او تنها قوه تخیل و تجسم را دلیل موفقیت در این کار می داند.
تصور کنید که می خواهید یک بوقلمون درست کنید. باید شکل وطعم و ظاهر آن وتمام اجزایش را به طور کامل تجسم کنید و آنگاه مشغول به کار شوید.
اکنون شرکت هاتاکاما، سفارشات بسیاری از اروپا و آمریکا دارد. غذاهایی که کمترین تفاوتی با غذای واقعی ندارند و اگر در ویترین شیشه ای نباشند، چه بسیار که رهگذران بسیاری را  به اشتباه بیاندازند.

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان