
در جهانی که بسیاری از برندهای مُد قدیمی برای بقا تلاش میکنند، یک نام همچنان مانند الماس میدرخشد؛ DIOR. این برند لوکس فقط محصول نمیفروشد، بلکه با عرضه داستانها، همکاریهای جسورانه و استراتژیهای دیجیتال بیباکانه، خود را در صدر نگه میدارد.
آمار جادویی
حضور گسترده در شبکههای اجتماعی با بیش از ۴۶ میلیون دنبالکننده در اینستاگرام، ۲۰ میلیون دنبالکننده در فیسبوک و ۹ میلیون دنبالکننده در X از عوامل موفقیت این برند محسوب میشوند. بازاریابی تأثیرگذار در مقیاس بزرگ، همکاری با چهرههای جهانی عرصه هنر و تجارت را رقم زده است. از طرفی دیگر، کمپینهای سینمایی با بودجه کلان هم در موفقیت DIOR تأثیر زیادی دارند؛ تبلیغاتی که بیشتر شبیه فیلمهای کوتاه هستند. در سال ۲۰۲۳، DIOR بیش از ۱۰ میلیارد یورو برای تبلیغات هزینه کرد و بخش قابلتوجهی از آن به بازاریابی دیجیتال اختصاص داشت. دراینبین نباید از نظر دور داشت که ترکیب سنت و مدرنیته از DIOR یک برند خاص ساخته است. وفادار ماندن به میراث برند و درعینحال استقبال از اقدامات جسورانه مانند نمایشهای مُد زنده و داستانسرایی دیجیتال، دقیقاً همان نقطه قوت DIOR است. بهطورکلی، آینده بازاریابی در تلاقی داستانسرایی، بازاریابی تأثیرگذار و استراتژی دیجیتال جسورانه نهفته است.
انتقال به دنیای دیجیتال
یکی از ارکان استراتژی DIOR، انتقال تجربه مشتریمداری به عرصه دیجیتال است و با استفاده از هوش مصنوعی، شخصیسازی را در مقیاسی بیسابقه ارائه میکند. دردسر اصلی هر برند لوکس آنلاین، ارائه خدمات منحصربهفرد است؛ وظیفهای که دیور با رویکردی چندوجهی از هوش مصنوعی به آن پرداخته.
در قلب این تلاش، یک موتور شخصیسازی پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی قرار دارد. این سیستم، جریانهای گستردهای از دادههای مشتری از جمله سابقه خریدهای قبلی و تعامل در رسانههای اجتماعی را جمعآوری و تجزیهوتحلیل میکند تا پرونده دقیق و پویایی از هر مشتری بسازد. این موتور میتواند سؤالات و ترجیحات مشتری را در لحظه درک کند و یک تجربه خرید پایدار و فراگیر را در سراسر پلتفرم تجارت الکترونیک و برنامه کاربردی DIOR در گوشیهای همراه رقم میزند.
اجرای این استراتژی توسط DIOR از طریق چندین ابتکار و مشارکت کلیدی قابلمشاهده است. در اوایل سال ۲۰۱۷، این برند، Dior Insider، یک چتبات مبتنی بر هوش مصنوعی را در پیامرسان فیسبوک راهاندازی کرد. چنین ابزاری فراتر از خدمات ساده مشتری عمل کرد و به کاربران، اخبار شخصیسازیشده، توصیههای محصول و نکات زیبایی میداد. DIOR از طریق همکاری محوری با Kahoona، مرزهای شخصیسازی را تغییر داد. دیور جهت بهبود تجربه دیجیتال با یکی دیگر از استارتاپهای شتابدهنده LVMH، ChatLabs، همکاری کرد تا یک وبسایت هوش مصنوعی سفارشی به وجود بیاورد.
تأثیر این استراتژی شخصیسازی جامع، تنها یک حرف و شعار نیست، بلکه با نتایج قابلتوجه و قابلاندازهگیری پشتیبانی میشود. در یک پروژه جداگانه اما مرتبط با تمرکز بر استفاده از دادهها برای یک تجربه شخصیسازیشده، DIOR در ۲۰ فروشگاه، ۶۲ میلیون یورو سود گزارش کرد. این ارقام به صورت واضح نشاندهنده بازگشت سرمایهاند و رویکرد DIOR را در استفاده از هوش مصنوعی بهعنوان یک موتور قدرتمند در راستای وفاداری مشتری و رشد تجاری تأیید میکنند.
منبع: klover. ai