فروشگاه‌های زنجيره‌ای والمارت و توسعه شهری ايالات متحده آمريكا

فروشگاه‌های زنجيره‌ای والمارت و توسعه شهری ايالات متحده آمريكا
فروشگاه‌های زنجيره‌ای والمارت و  توسعه شهری ايالات متحده آمريكا

 شايد در كمتر فيلم هاليوودي نمايي از آن وجود نداشته باشد و اكثرا در بيشتر فيلم ها قطعا يك سکانس دسته كم در اين فروشگاه مي‌گذرد. در سال مالي 2019 ميلادي اين شركت با فروشي معادل 514 ميليارد دلار به عنوان بزرگترين شركت جهان از نظر درآمد شناخته شد. این در حالی است که در رتبه بندی سال ۲۰۱۱، توسط مجله فورچون، ابرشرکت والمارت در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر جهانی قرار گرفته است.

این ابرشرکت، با بیش از دو میلیون کارمند، بزرگترین کارفرمای خصوصی جهان به‌شمار می‌آید و در سال ۲۰۱۹ با نرخ رشد ۳۲٪- به میزان ۶ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار با ۵۵ رتبه سقوط نسبت به سال مالی ۲۰۱۸ در رتبه ۹۲ سودآورترین شرکت بین‌المللی قرار گرفت. همچنین والمارت با ۲۱۹ میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار دارایی، در همان رتبه سال ۲۰۱۸، در رتبه ۱۲۴ میزان دارایی در فهرست قرار گرفت. اکنون ابرشرکت والمارت، همچنان در مالکیت «خانواده والتون» بوده، که با دارا بودن ۴۸٪ درصد از سهام این ابرشرکت، کماکان کنترل آن را در دست دارند.

وال‌مارت، دارای ۸٫۵۰۰ شعبه، در ۱۵ کشور است که تحت ۵۵ نام تجاری فعالیت می‌نمایند. این ابرشرکت، با نام تجاری «وال‌مارت»، در ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کند که شامل همهٔ ۵۰ ایالت آمریکا به اضافه پورتوریکو می‌باشد. این شرکت در کشور مکزیک؛ با نام تجاری «وال‌مکس»، در بریتانیا؛ با برند «آسدا»، در ژاپن؛ با نشان تجاری «سیو» و در کشور هند؛ با نام تجاری «بست‌پرایس»، فعالیت می‌کند.

ابرشرکت والمارت در کشورهای آرژانتین، برزیل و کانادا نیز، سرمایه‌گذاری‌های گوناگونی با نام‌های تجاری مختلف انجام داده‌ است. با وجود اینکه نام تجاری وال‌مارت، در آمریکای شمالی مرکزیت دارد و برند شناخته‌شده‌ای می‌باشد، اما فعالیت‌های تجاری گوناگونی در کشورهای خارج از آمریکای شمالی نیز دارد که فعالیت‌های اقتصادی آن، در بریتانیا، آمریکای جنوبی و جمهوری خلق چین بسیار موفق بوده و در کشورهای آلمان و کره جنوبی، نیز ناموفق بوده است.

وال‌مارت بزرگترین شرکت جهان، از لحاظ شمار نیروی انسانی است. ۲٫۲ میلیون نفر، در بیش از ۶۲۰۰ فروشگاه وال‌مارت در جهان، مشغول به کار هستند. وال‌مارت، کارکنان و فروشندگان خود را «همکار» خطاب می‌کند! این شرکت، با ارائه برنامه‌های متنوع، همکاران خود را برای ارائه نیازهای مشتریان، توانمند می‌سازد.

۷۶٪ درصد از مدیران فروشگاه‌ها، کار خود را در ابتدا به صورت ساعتی، با وال‌مارت آغاز کرده‌اند! و والمارت فرصت‌های شغلی مناسب را، در اختیار آن‌ها قرار داده‌است. رشد در اين سازمان بر خلاف كشورهاي توسعه نيافته بر اساس سابقه كار در سازمان و شايستگي پرسنل انجام مي‌پذيرد و نه رابطه سالاری كه از اين نظر نيز جزو برترين شركت‌هاي موفق در توسعه نيروي انساني مي‌باشد.

عموما شركت‌هاي زنجيره‌اي در شهرهاي كوچك هزينه پرورش و توسعه نيروي انساني را به دوش مي‌كشند كه اين هم براي خودشان منفعت آور مي‌باشد و هم براي بازار هدف. خصوصا در شهرهاي بسيار كوچك كه بازار محلي بسيار خرد بوده و اهداف كلان و فروش عمده در اولويت آن قرار ندارد نيروهاي تعليم داده شده بر توليدات كشاورزان و ساير توليد كنندگان خرد اين روستاها و شهر ها تاثير شگرفي گذاشته و كيفيت رشد اقتصادي آن محل را به طرز چشم گيري بالا مي‌برند.

تحقیقات دانشگاه شار نشان می دهد که اهالي شهر گرينز برو در كارليناي شمالي پس از ورود ابرشركت هايي مثل والمارت، ضريب شاخص توسعه انساني آن‌ها بالاي 14 درصد طي 7 سال رشد داشته است. همچنين نرخ بيكاري نيز به دليل مشاغل جانبي ‌اي كه اين شركت ها با توسعه كسب و كار خويش ايجاد کرده از 6 درصد در سال 2010 به 3.5 درصد در پايان سال 2017 کاهش یافته است.

نکته قابل توجه این است که این تاثیرگذاری در بهبود شاخص های کلان در مورد يك شهر نه چندان توسعه يافته در آمريكاست، جايي كه پيشرفت در شهر هاي كوچك در مقياس كلان و با توجه به ريسك بالاي سرمايه گذاري بسيار بالاست و تغيير اين آمار موفقیت آمیز فرآيندي بسيار فرسايشي است كه يك فروشگاه زنجيره‌اي با مديريت استراتژيك و برنامه ريزي مستمر بر بستر توسعه پايدار موفق به کسب آن شده است. گام نهاده است. والمارت در حمایت نیروی انسانی خود دو سوم هزینه درمان کارکنان خود را، می‌پردازد. از لحاظ تنوع نیروی انسانی، وال‌مارت یک شرکت ممتاز به شمار می رود. ۸۱۵ هزار زن و ۳۷۵ هزار نفر غیر آمریکایی، در وال‌مارت مشغول به‌کار هستند.

 

منبع: خط بازار

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان