فلسفه شکل گیری «انجمن ویژندهای پوشاک کشور» چیست ؟

فلسفه شکل گیری «انجمن ویژندهای پوشاک کشور» چیست ؟
فلسفه شکل گیری «انجمن ویژندهای پوشاک کشور» چیست ؟

انجمن ویژندهای پوشاک کشور با هدف احقاق حقوق برندها در نهادهای دولتی و غیردولتی، بهره‌گیری از تکنولوژی و دانش روز در تولید و تبلیغ و مارکتینگ پوشاک و دیگر اقداماتی نظیر اجرای پروژه‌های تحقیقات بازار در سطح کشور، راه‌اندازی سایت مرجع، ایجاد صفحه مجازی برندها در شبکه اجتماعی شکل گرفته است، که اولین مجمع خود را با حضور تولیدکنندگان، دست‌اندرکاران و صاحبان برندهای شناخته‌شده و نوپا برگزار کرد؛ از این رو با نیما عظیم دوست عضو هیات مدیره این انجمن گفت و گویی ترتیب داده ایم که در این شماره می‌خوانیم:

فلسفه شکل‌گیری انجمن ویژندهای پوشاک کشور چه بود؟

همانطور که می‌دانید واژه «ویژند» معادل فارسی برند است که در صنعت پوشاک کشور با مفاهیم متعددی ازسوی گروه‌ها و افراد توصیف شده است. با توجه به مفهوم حقیقی واژه «برند» که بسیار فراتر از نام و نشان تجاری ثبت‌شده است، نیاز به حمایت از افراد و مجموعه‌های فعال در این حوزه کاملاً محسوس بود. در همین راستا، انجمن ویژندهای پوشاک کشور در سال ۱۳۹۸ به‌منظور رشد و توسعه صنعت در حوزه برندینگ و حمایت همه‌جانبه از اعضای خود تشکیل شد. متأسفانه همزمانی شروع فعالیت انجمن با شیوع ویروس کرونا و وقایع تحت‌تأثیر آن باعث شد در ابتدای دوره اول، تحقق اهداف با چالش روبه‌رو شود اما در ادامه و با تغییر مثبت وضعیت درمانی کشور، فرصت رسیدگی به اهداف انجمن مهیا و در کنار کمپین‌ها و اقدامات گوناگون، دو پروژه بسیار مهم و تأثیرگذار در صنعت پوشاک کشور آغاز شد.

 

 

هیأت‌مدیره جدید به‌دنبال چه وجه تمایزی در مقایسه با گروه قبل است؟

در انتهای دوره اول باتوجه‌به ثبات نسبی وضعیت کرونا در کشور، تصمیم گرفتیم تعداد اعضای هیأت‌مدیره را افزایش داده تا از توانایی، تجربه و دانش افراد بیشتری بهره‌مند شویم و با رأی‌گیری از بیش از ۱۰۰ عضو حاضر در آخرین مجمع برگزار‌شده در هتل اسپیناس پالاس تهران، هفت نفر به‌عنوان عضو اصلی هیأت‌مدیره برگزیده شدند. هر یک از این اعضا در مجموعه‌های خود صاحب تجربه و دانش در حوزه برندینگ بوده و نام آشنایی برای مصرف‌کنندگان دارند. حضور این افراد در هیأت‌مدیره با توجه به توانایی منحصربه‌فرد هر یک، انجمن را در راستای اهداف خود تواناتر ساخته و راه را برای هموارسازی مسیر توسعه برندینگ در صنعت پوشاک کشور باز خواهد کرد.

 

برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت در نظر گرفته شده برای این صنعت چه مواردی خواهد بود؟

انجمن ویژندهای پوشاک کشور در دوره دوم فعالیت خود با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برنامه‌های گوناگونی را طراحی و اجرا خواهد کرد. ابتدا کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون راهبری تیپ ست که یکی از مهم‌‌‌‌‌ترین پروژه‌های انجمن در دوره اول بوده است تشکیل شد. تیپ ست در بستر وب با بهره‌گیری از هوش مصنوعی طراحی شده و با امکانات متنوعی که برای آن پیش‌بینی شده است می‌تواند در راستای خدمت‌رسانی به مصرف‌کنندگان، برندها، تولیدکنندگان، فروشگاه‌داران، سازمان‌ها و همچنین شاغلان و علاقه‌مندان صنعت پوشاک کشور گامی مؤثر بردارد. در ادامه اقداماتی نظیر اجرای سالانه پروژه تحقیق بازار صنعت پوشاک کشور (که اولین نسخه آن در سال ۱۴۰۱ انجام و به‌زودی نتیجه آن به اعضا اطلاع‌رسانی خواهد شد)، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی دیگر در راستای تعامل با مجریان و مالکان مجتمع‌های تجاری، سازمان‌های دولتی و نهادهای حکومتی و همچنین برگزاری کمپین‌های گوناگون، آموزش‌های تخصصی و … از جمله اهداف است.

 

 

اهداف بلندمدت در نظر گرفته شده برای این انجمن در هیأت‌مدیره جدید چیست؟

اغلب اقدامات برنامه‌ریزی‌شده در انجمن با‌توجه‌به اهداف بلندمدت ترسیم و به اهداف کوچک‌تر، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تقسیم می‌شوند؛ به‌طور مثال، انجمن اقداماتی جهت حل دائمی مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری کالا را از طریق مرجع قانونگذار پیگیری کرده و هدف بلند‌مدتی را برای تصویب قانون پیگیری می‌کند اما همزمان برای جلوگیری از مشکلات فعلی دست نگه نداشته و از سازمان‌های مرتبط پیگیر رفع موقتی مشکلات نیز هست.

 

به نظر شما شکل‌گیری این تعداد تشکل موازی برای صنعت پوشاک نیاز است؟

طی دو سال گذشته که بنده در خدمت انجمن بوده‌ام همواره تلاش‌مان بر تعامل با تمام فعالان صنعت بوده چراکه همه اعضای انجمن ویژندها به هم‌افزایی معتقد هستند و با برگزاری جلسات متعدد سعی در ادغام و یکپارچه‌سازی تشکل‌ها داشته‌ایم. متأسفانه علی‌رغم تمام این تلاش‌ها این ادغام صورت نپذیرفته و انجمن ویژندها پس از دو مرتبه به تعویق انداختن مجمع خود، به‌ناچار و مطابق قانون و اساسنامه مجمع خود را برگزار و دوره جدید خود را شروع کرد. چه بسا امروز و با توجه به تمام شرایطی که شاهد آن هستیم، بهتر باشد به فکر حذف عبارت تشکل‌های موازی و تغییر ذهنیت در صنعت باشیم و با تعامل بتوانیم از نقاط قوت همه تشکل‌های فعال، در راستای خدمت‌رسانی همسو به صنعت ریتیل و پوشاک کشور استفاده کرده و با هم‌افزایی اقداماتی مؤثر را رقم زنیم.

 

 

چالش‌های پیش روی صنعت پوشاک از دید این انجمن چه مواردی است؟

متأسفانه دو مورد از مهم‌ترین چالش‌های حال‌حاضر این صنعت کالاهای تقلبی و قاچاق است که انجمن ویژندها با جدیت پیگیر حل این چالش‌هاست. کالاهای قاچاق بدون نظارت کیفی و بهداشتی وارد کشور می‌شوند و بدون پرداخت هزینه‌های قانونی رقابت ناسالمی را در صنعت ایجاد می‌کنند. اما مهم‌تر از کالاهای قاچاق رسیدگی به کالاهای تقلبی است که به‌راحتی با تغییر نام محصولات، مصداق بارز کلاهبرداری از مصرف‌کننده هستند. چالش‌های بسیار مهم دیگر در این صنعت وجود قوانینی است که مانع جذابیت سرمایه‌گذاری و کاهش آهنگ رشد صنعت می‌شوند. با توجه به قدمت صنعت پوشاک نیاز است از یکسو قوانین به‌روزرسانی شده و از سوی دیگر فعالان این صنعت مجموعه‌های خود را متناسب با دانش روز همگام کنند.

صنعت پوشاک کشور به‌راحتی می‌تواند با برطرف کردن مشکلاتی که بخشی از آنها را عرض کردم، از مرزهای کشور خارج شده و به‌دنبال آن اشتغال و ارزآوری بسیاری ایجاد کند. نباید فراموش کرد که مردم این مرز و بوم مردمی توانا، خلاق، هنرمند و هنردوست هستند و فعالیت‌های عرصه پوشاک کاملاً خلاقانه و هنرمندانه است. کافی است با تعامل، همسویی، همفکری و هم‌افزایی به فکر رقابت خارج از مرزهای ایران عزیزمان باشیم.

 

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , برند تولیکا , برند ایرانی , تولیکا , ویژندهای پوشاک کشور , انجمن ویژندهای پوشاک , ویژندهای پوشاک , ویژند , پوشاک ایران , انجمن ویژندهای پوشاک کشور , نیما عظیم دوست , پوشاک برند

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان