«فودکورت» در مجتمع‌های تجاری و نکات مهم در زمینه راه‌اندازی و نگهداری آن

«فودکورت» در مجتمع‌های تجاری و نکات مهم در زمینه راه‌اندازی و نگهداری آن
«فودکورت» در مجتمع‌های تجاری و نکات مهم در زمینه راه‌اندازی و نگهداری آن

«فودکورت» چیست

«فودکورت» یا «تالار غذا»، اصولاً به فضایی گسترده متشکل از چندین رستوران کوچک اطلاق می‌شود که به‌صورت غرفه‌ای کنار هم فعالیت کرده و همگی از یک سالن مشترک برای سرویس‌دهی به مشتریان‌شان استفاده می‌کنند. راه‌اندازی «فودکورت» یکی از جدیدترین روش‌ها برای جذب مشتری به مجتمع‌های تجاری است و مشخص شده که می‌تواند بسیار هم تأثیرگذار باشد.

 

مزایای «فودکورت» برای مجتمع‌های تجاری

در مجتمع‌های تجاری، مزایای زیادی برای راه‌اندازی یک تالار غذا وجود دارد؛ امروزه سبک خرید تغییر کرده است و خانواده‌های زیادی به خرید از مجتمع‌های تجاری، به چشم یک روش تفریحی نگاه می‌کنند؛ از این رو دوست دارند بعد از یک روز خرید، در کنار هم غذایی بخورند و به نظر می‌رسد راه‌اندازی «فودکورت»، روشی مناسب برای تأمین این نیاز باشد. به‌علاوه آنها به مراتب از رستوران و کافه‌های معمولی بهترند، زیرا تنوع بیشتری دارند و مشتریان می‌توانند هر سبک از غذایی را که دوست دارند، در آنها سفارش دهند.

راه‌اندازی «فودکورت» می‌تواند مشتریان را به مجتمع تجاری شما بکشاند؛ لذا از آنجایی که این سالن‌ها اصولاً در بالاترین طبقه‌های یک مجتمع قرار دارند، افراد برای رسیدن به آنها باید از فضای داخلی مجتمع عبور کنند که درنتیجه می‌تواند باعث بیشتر دیده شدن فروشگاه‌ها شود. راه‌اندازی «فودکورت» در مجتمع تجاری می‌تواند سود زیادی برای مدیریت آن داشته باشد و نه‌تنها نوعی تبلیغات محسوب شده و باعث رونق کسب‌وکار تمام فروشندگان مجتمع ‌می‌شود، بلکه اجاره‌ غرفه‌ها به رستوران‌های مختلف، می‌تواند بسیار سودآور هم باشد.

 

 

راه‌اندازی یک «فودکورت»

اگر می‌خواهید برای مجتمع تجاری خود یک «فودکورت» تأسیس کنید، روش درستی را برای رونق بخشیدن به کسب‌وکار مجموعه‌ خود انتخاب کرده‌اید. تنها کافی است در زمان راه‌اندازی آن نکات زیر را رعایت کنید:

ـ بهتر است سالن «فود‌کورت» در طبقات بالایی قرار داشته باشد. با این کار هم مشتری مجبور می‌شود برای رسیدن به آن از داخل مجتمع عبور کند و هم اینکه بوی غذاها در ساختمان نمی‌پیچد.

ـ بهتر است یک طبقه مجزا به آن اختصاص داده شود، زیرا ممکن است بوی غذا و همهمه‌ مشتریان، سایر افرادی را که قصد غذا خوردن ندارند، اذیت کند.

ـ به‌طورکلی در طراحی «فودکورت»، غرفه یا استیشن‌های متعددی در نظر گرفته می‌شود که اصولاً به‌شکل دایره‌ای در کنار هم قرار گرفته و در این میان، فضایی گسترده برای قراردادن تعداد زیادی میز و صندلی اختصاص داده می‌شود که مشتریان بتوانند در آنجا غذای‌شان را بخورند.

ـ هریک از این غرفه‌ها به یک فروشگاه موادغذایی اجاره داده شده و آنها می‌توانند غرفه‌ها را از مدیریت مجتمع اجاره کنند. فضای داخل این غرفه‌ها باید برای فعالیت آنها مناسب، تمیز و بهداشتی بوده و از تهویه‌ مناسبی برخوردار باشد.

ـ طراحی و دکوراسیون «فود‌کورت» شما باید به‌نحوی باشد که با سبک فعالیت‌ غرفه‌ها سازگاری داشته باشد. بعضی از این غرفه‌ها فست‌فود سرو می‌کنند، بعضی غذاهای سنتی ایرانی و بعضی حتی غذاهای ملل مختلف؛ درنتیجه باید مطمئن باشید که سالن غذاخوری برای همه مناسب است. از این رو، می‌توانید از یک دکوراسیون مینیمال با نورپردازی‌های مناسب استفاده کنید.

ـ مجتمع تجاری‌ باید برای «فودکورت» خود تبلیغ کند. شاید بعضی از مشتریان از وجود آن بی‌خبر باشند؛ بنابراین می‌توانید با نصب پوستر و بنر تبلیغاتی مختلف، آن‌ها را از این موضوع مطلع کنید.

 

 

طراحی غرفه‌ها

برای طراحی غرفه‌ها، سبک‌های مختلفی وجود دارد. همه این غرفه‌ها از دو بخش سفارش‌گیری و تهیه غذا تشکیل شده‌اند. از آنجایی که در شروع کار مشخص نیست که هر غرفه به چه نوع رستورانی اجاره داده می‌شود، شاید شما نتوانید نقشی در طراحی آشپزخانه داشته باشید. تنها باید امکانات اولیه را برای آن در نظر بگیرید؛ برای مثال شیر آب و بخش ظرفشویی، شیر گاز و محل قراردادن اجاق یا فر، بخشی برای قراردادن یخچال‌ها و محلی برای نگهداری ظروف و... مگر اینکه بخواهید «فودکورت» خود را به سبک خاصی از غذاها اختصاص دهید؛ مثلاً همگی فست‌فود باشند. آن وقت می‌توانید در طراحی و تجهیز آشپزخانه‌ها هم سهیم باشید. در طراحی این بخش، باید فضای کافی برای رفت‌وآمد کارگران فراهم کنید.

قسمت سفارش‌دهی می‌تواند به شیوه‌های مختلفی طراحی شود یا می‌تواند به قسمت آشپزخانه دید داشته باشد یا کاملاً آن را پوشش دهد. درهرحال، از آنجایی که در قسمت جلویی قرار دارند و دکوراسیون آنها تأثیر مهمی در نمای کلی سالن دارند، باید در ساخت آنها هماهنگی رعایت شود.

 

 

نگهداری «فودکورت» در مجتمع تجاری

نگهداری و رونق «فودکورت» به تبلیغات نیاز دارد. شما باید همیشه تنور کسب‌وکار این غرفه‌ها را گرم نگه دارید. روش‌های مختلفی برای تبلیغ آن وجود دارد که یکی از آنها نصب پوستر و بنر است که در بالا توضیح داده شد. سایر روش‌ها به شرح زیر است:

ـ استفاده از فضاهای مجازی: مؤثرترین شیوه برای تبلیغات ایجاد یک صفحه‌ اختصاصی از «فودکورت» شماست. می‌توانید تصاویر بخش‌های مختلف، غذاها و خدمات و لحظات زیبایی را که در آن اتفاق می‌افتد، در این صفحه قرار دهید.

ـ استفاده از «اینفلوئنسرها»: با دعوت از «اینفلوئنسرها» می‌توانید «فودکورت» مجتمع تجاری خود را بیش از پیش در فضای مجازی تبلیغ کنید.

ـ ایونت مارکتینگ و برگزاری جشنواره: با برگزاری ایونت‌ها و جشنواره‌های برنامه‌ریزی‌شده، می‌توانید هرچند وقت یکبار «فودکورت» خود را برای مشتریان تبلیغ کنید. این رویدادها فرصت خوبی برای معرفی امکانات و خدمات‌تان به‌صورت عملی به مشتریان است و ثابت شده که می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

شما باید وقت و انرژی زیادی برای تبلیغ بگذارید. این کار نه‌تنها به رونق کسب‌وکارها در همه بخش‌های مجتمع کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود رستوران‌هایی که غرفه‌های شما را اجاره کرده‌اند، به‌ فعالیت خود ادامه دهند. اگر بتوانید آنها را ثابت نگه دارید، این خود باعث تثبیت شدن مشتریان می‌شود.

 

سخن پایانی

راه‌اندازی یک «فودکورت» در مجتمع تجاری می‌تواند مشتریان زیادی برای شما به همراه داشته باشد و باعث رونق کسب‌وکارهای مجتمع و معرفی هرچه بیشتر برند شما شود. تنها کافی است در راه‌اندازی آن، نکاتی را که در این مقاله گفته شد، رعایت کنید و دائماً برای آن تبلیغات مؤثر و بازاریابی انجام دهید.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان