قامت افراشته یک برند زیر آسمان شهر

قامت افراشته یک برند زیر آسمان شهر
قامت افراشته یک برند زیر آسمان شهر

قامت افراشته یک برند زیر آسمان شهر

از دیرباز تاکنون تبلیغات و قرارگیری در معرض دید عموم برای صاحبان برندها و نام‌های تجاری از غذایی گرفته تا فرش و لاستیک ماشین و... فرصتی غنیمت به‌شمار می‌رفته و در واقع مسیری هموار برای دیده شدن و افزایش تمایل و همچنین ترغیب مردم برای جذب شدن به سوی خرید از آنها بوده است. 
به‌طور قطع می‌توان گفت که بروز تغییرات رفتاری در زندگی مردم یک جامعه شرایط را برای افزایش و گسترش تبلیغات محیطی فراهم کرده است تا یک برند و نام تجاری در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتواند پیام خود را به صورتی نافذ به مردم برساند. این موضوع خصوصا در شرایطی که مخاطبان در محل‌هایی حضور دارند که امکان خرید برایشان فراهم است نمود بیشتری دارد؛ همانند مراکز خرید بزرگ و مدرن که در راهروهای خود تابلوهایی را برای تبلیغات برندها و نام‌های تجاری اختصاص داده و مخاطبان را به سمت محل ارائه خدمات آن برند راهنمایی می‌کنند.


همچنین چند سالی است که در اکثر قریب به اتفاق بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی کلان‌شهرها از جمله تهران، بیلبوردها و استرابوردهای عظیم و خوش‌رنگ و لعاب تبلیغاتی توجه رانندگان را به خود جلب می‌کنند. گرچه این بیلبوردها نقش بسزایی در بزرگ‌تر نشان دادن مزیت‌های یک برند دارند، اما هزینه بسیاری را هم در پی داشته که همین هزینه‌ها فرصت طلایی دیده شدن را از برندهای تازه‌تاسیس و نوپا که بعضا به‌خاطر حضور در مراحل ابتدایی ظهورشان از سرمایه کمی برخوردار هستند، سلب می‌کند.
البته این نمودهای تبلیغاتی تنها بر محوریت بزرگراه‌ها محدود نمی‌شود بلکه پایش به ایستگاه‌های متروی شهری و برون‌شهری، واگن‌های قطارهای داخل شهر و حومه و... نیز باز شده و جای خودش را در ذهن مردم پیدا کرده است.
اما به نظر می‌رسد آنچه در بحث تبلیغات شهری حرف اول را می‌زند، خلاقیت است؛ خلاقیتی که با جملات جذاب و دلنشین و به‌کار بردن انواع تصاویر و رنگ‌های چشم‌نواز به یک مجموعه اعتبار می‌بخشد تا به هدف اصلی خود که همان جذب مشتری است نزدیک و نزدیک‌تر شود. ایده‌های جالبی که برای تبلیغات به کار می‌رود جدا از جذابیتی که برای مخاطب ایجاد می‌کند فضا را برای رقبا و صاحبان این سبک فعالیت، فراهم می‌سازد تا در کنار هم در بهبود شرایط کاری برندها گام بردارند.

امتیازات مثبت تبلیغات محیطی برای برندها
در اینجا به چند مورد به‌عنوان امتیاز از طریق تبلیغات محیطی برای یک برند تجاری اشاره می‌کنیم:
حضور دائمی و تکرار موارد رویت و در نتیجه سرعت‌بخشی در ایجاد آگاهی، پراکندگی حضور یک رسانه در سطح شهر و فراهم شدن امکان حضور یکپارچه محصول با استفاده از انواع گوناگون تبلیغات محیطی، ایجاد مکان هدایت مستقیم مخاطبان به محل تبلیغ‌دهندگان و خرده‌فروشان با حضور در کنار خیابان‌ها، جاده‌ها و محل‌های فروش، ایجاد موقعیت‌های مناسب برای فروش کالا و ارائه خدمات با ساخت یک برنامه یکپارچه تبلیغات برای نام‌های تجاری.
این موارد تنها چند نکته مثبت از اثرات تبلیغات محیطی بود که برندها و نام‌های تجاری می‌توانند به عنوان یک فرصت ایده‌آل از آن بهره‌مند شوند.

وقتی تبلیغات محیطی هم مدرن می‌شوند
برخی برندها هم هستند که حاضر می‌شوند در ازای همراهی شما تا محل کار یا منزل‌تان مبلغی را به شما پرداخت کنند. به این صورت که شما به‌عنوان یک بیلبورد متحرک در سطح شهر تردد می‌کنید و هویت یک برند را در معرض نمایش عمومی قرار می‌دهید. هرچند تبلیغات روی بدنه خودروهای شخصی هنوز به جایگاه اصلی خود در ایران دست پیدا نکرده است، اما همان‌طور که پیشتر اشاره شد، به‌کار بردن خلاقیت‌ها و جذابیت‌های ویژه بصری می‌تواند در این مسیر کمک‌کننده باشد. همچون نمونه‌های مشابهی که در خارج از کشور بوده و عملکرد موفقی هم برای برندها و نام‌های تجاری رقم زده است.
اما نکته جالب توجه و حائز اهمیت آن است که روش‌های تبلیغاتی در کشور فاصله بسیاری با روش‌های علمی این رشته دارد و در واقع تمرکز اصلی خود را بر جلب توجه مخاطب معطوف کرده است. 
با این حال ساخت یک علامت سوال در ذهن مردم پیرامون هویت برندی که مورد تبلیغ قرار گرفته است، می‌تواند یکی از نشانه‌های اصلی موفقیت آن نام تجاری عنوان شود.
 اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که صاحبان این خودروهای شخصی که در واقع سفیر برند هستند، تا چه حد از برندی که در حال تبلیغ آن هستند آگاهی دارند و قدرت ارائه توضیحات جامع و کامل را به سوال‌کنندگان دارا هستند یا خیر!؟ 
 در کنار تمام اینها اما دراز شدن پای تبلیغات بیشتر از گلیمی که برای آن در نظر گرفته شده، باعث کاهش زیبایی‌های بصری در شهر می‌شود و به مراتب موج نارضایتی مردم و ساکنان کلان‌شهرها خصوصا تهران را در پی خواهد داشت. همانند افزایش تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها که سال گذشته جنجال‌برانگیز شد و اعتراضات مردمی را برانگیخت. تا جایی که مردم احساس محصور شدن در یک قفس را پیدا می‌کردند و از مسیری که برای رسیدن به آن سوار بر اتوبوس شده بودند منحرف می‌شدند. اما آنچه واضح است قدرت برند است به طوری که محبوبیت تبلیغات محیطی باعث می‌شود محبوبیت برند شرایط غلبه تقاضا بر عرضه را فراهم سازد.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان