قوانین طلایی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

قوانین طلایی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
قوانین طلایی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

قوانین طلایی بازاریابی در شبکه های اجتماعی

اگرچه امروزه شبکه های اجتماعی بی شماری را می توان یافت، با این حال بیش تر برندها نسبت به قوانین و قواعد بازاریابی در آن ها بی اطلاع بوده و همین امر باعث می شود تا اقدامات آن ها نتیجه مطلوب را به همراه نداشته باشد. در این رابطه باید توجه داشته باشید که نتایج آمارها حاکی از آن است که امروزه در میان تمامی راه های تبلیغاتی، افراد بیش ترین وقت را صرف شبکه های اجتماعی می کنند که این امر شانس دیده شدن شما را در آن افزایش خواهد داد. به همین خاطر دیگر تفاوتی نمی کند که در چه حوزه ای از کسب وکار مشغول به فعالیت باشید. بدون شک بدون توجه و حضور مؤثر در شبکه های اجتماعی، شما بازنده میدان خواهید بود.

ارتباط خوبی را برقرار سازید 
در راستای تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان خود شما نیازمند برقراری ارتباط با آن ها خواهید بود. این امر درواقع نکته گمشده تبلیغات در دنیای امروز محسوب می شود. در این رابطه باور اکثر مدیران این است که تنها کیفیت بالای تبلیغ ضامن موفقیت طرح تبلیغاتی خواهد بود. این امر در حالی است که بهترین تبلیغات نیز تنها محرک افراد هستند و لازم است تا به خوبی این اقدام، مدیریت و هدایت شود. در غیر این صورت این امر تنها به یک تمایل زودگذر تبدیل خواهد شد.

در همین راستا گام مهم این است که در تلاش برای ارتباط مستقیم با مشتریان خود، باشید. برای این امر شما به انواع پل های ارتباطی نیاز خواهید داشت تا بتوانید مخاطب حداکثری را به خود جذب کنید. به همین خاطر یک پیام از جانب مشتری باید با چندین پیام مناسب از جانب شما همراه باشد تا مخاطب به اطمینان و اعتماد لازم جهت خرید دست پیدا کند. برای این امر توصیه می شود تا در ابتدا به خوبی به نظرات و صحبت های مشتریان خود گوش کرده و با تحلیل اوضاع، بهترین پاسخ ممکن را ارائه دهید.
در این رابطه توجه داشته باشید که به هر میزانی که افراد احترام و صمیمیت بیش تری را از جانب شما دریافت کنند، به همان میزان نیز شانس تبدیل شدن آن ها به مشتریان دائم شما افزایش پیدا خواهد کرد. فراموش نکنید که برای ایجاد یک ارتبط بلندمدت، لازم است تا از ارائه اطلاعات غلط و فریب مخاطبان خود خودداری کرده و همواره صداقت کافی را با آن ها داشته باشید. در آخر ذکر این نکته ضروری است که بازاریابی در شبکه های اجتماعی به علت این امر که افراد نمی توانند خود محصول را مشاهده و امتحان کنند، باید با اقدامات بیش تری از جانب شما برای جلب اطمینان، همراه باشد.


اطلاعات خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید 
این امر که بتوانید محتوایی را ایجاد و آن را با جامعه هدف خود به اشتراک بگذارید، نه تنها بیانگر سطح توانایی و قابلیت های شما خواهد بود بلکه باعث می شود تا افراد بتوانند پاسخ تمامی سؤالات خود را نزد شما بیابند. در این رابطه این امر که فعالیت های شما در شبکه های اجتماعی از حالت صرفا تبلیغاتی خارج و به طرف تولید محتوا سوق داده شود، بدون شک شانس موفقیت و استقبال از برند شما افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال توجه داشته باشید که کیفیت کار در این رابطه نیز کاملاً تعیین کننده بوده و لازم است تا به عناصر زیبایی، تنوع و سهولت کار نیز توجه داشته باشید. برای این امر توصیه می شود تا در ابتدا به تفاوت و امکانات هر یک از شبکه های اجتماعی توجه داشته و فعالیت خود را با توجه به توانایی و محدودیت های آن ها، تنظیم کنید. در نهایت فراموش نکنید که فعالیت تنها در یک یا چند شبکه، نتیجه حداکثری را به همراه نخواهد داشت. به همین خاطر خود را در این رابطه به سطحی محدود نکنید. 


نتایج را مورد ارزیابی قرار دهید 
شما نیاز دارید تا همواره نسبت به اوضاع به درک مناسبی دست پیدا کرده و اطلاعات جامعی را در اختیار داشته باشید. برای این امر توصیه می شود تا بلافاصله پس از اتمام یک کمپین و یا پروژه تبلیغاتی، اقدام جدیدی را صورت نداده و نتایج گذشته را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید. این امر باعث می شود تا شما به درک بهتری از اقدامات صورت گرفته دست پیدا کرده و در تصمیمات آتی خود به شکلی هوشمندانه تر عمل کنید. در این رابطه تنها نتایج را مورد ارزیابی قرار نداده و تمامی موارد مهم را مورد بررسی و ارزیابی مجدد قرار دهید. در نهایت لازم است تا اقدامات مشابه سایر برندها را نیز مورد توجه قرار داده و با این اقدام در تلاش برای بهبود ضعف های خود باشید. 

سازنده باشید 
توجه کنید که در شبکه های اجتماعی شما بیش تر با حس بینایی افراد درگیر هستید. به همین خاطر لازم است تا زیبایی بصری مناسبی را شکل دهید. با این حال این امر تنها در رابطه با جنبه های زیبایی شناختی کار نبوده و نتایج تحقیقات در این رابطه حاکی از آن است که حتی اضافه کردن یک عکس به متن باعث می شود تا 65درصد به یادآوری آن توسط افراد کمک کند. به همین خاطر لازم است تا از ارائه نوآوری در این رابطه واهمه ای نداشته و به دنبال روش های جدیدی برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطب خود باشید. در نهایت این امر که هر اقدام خود را قبل از مرحله اجرایی کردن، مورد آزمایش قرار دهید، ریسک کار را به شدت کاهش خواهد داد. فراموش نکنید که ارزش یک کار جدید از بهترین کپی برداری ها نیز بالاتر خواهد بود. به همین خاطر توصیه می شود تا در تلاش برای ساختن تمامی موارد به کار رفته در مطالب خود، باشید.


ارتباط لازم میان اقدامات خود ایجاد کنید 
به عقیده مارک تواین (نویسنده مشهور آمریکایی)، نوشته های افراد باید ارتباط و انسجام کافی را با یکدیگر داشته باشند تا مخاطب بتواند با آن ها ارتباط کافی را برقرار سازد. درواقع در رابطه با تمامی نویسندگان شما با سبک های خاصی مواجه هستید که کار هر یک را از دیگری متمایز می سازد. در رابطه با فعالیت های بازاریابی خود نیز باید در تلاش باشید تا به الگویی مشخص دست پیدا کنید. درواقع این امر که تمامی اقدامات شما کاملاً متفاوت و بدون ارتباط با موارد گذشته باشد، در نهایت باعث گیج شدن مخاطب خواهد شد. به همین خاطر لازم است تا ضمن ایجاد تنوع، به همسو بودن تبلیغات خود نیز توجه داشته باشید. فراموش نکنید این امر که صفحه شما در هر یک از شبکه های اجتماعی کاملاً مشابه صفحات دیگر باشد، تأثیر اولیه به وجود نخواهد آمد.


پاسخگوی سؤالات باشید 
همواره این احتمال وجود دارد که پس از مطالعه مطالب شما، همچنان سؤالاتی در ذهن افراد وجود داشته باشد. به همین خاطر لازم است تا تیم پشتیبانی مناسبی وجود داشته باشد تا بتوانید این نیاز را به خوبی برطرف کنید. در این رابطه ایجاد امکان ارسال نظر و صحبت پیرامون هر موضوع، تنها زمانی برای شما مفید خواهد بود که با مدیریت و پاسخگویی مناسب شما همراه باشد. درواقع این احتمال وجود دارد که افرادی از برندهای رقیب اقدام به خرابکاری و درج اخبار دروغ نمایند، به همین خاطر لازم است تا در تمامی بخش ها نظارت کافی را داشته باشید. در آخر فراموش نکنید که ارتباط شما صرفاً نباید در شبکه اجتماعی خلاصه شود. برای مثال در صورت نیاز شما می توانید سمینارها و یا بازدید از فضای کارخانه را نیز ترتیب دهید و از شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی استفاده کنید.


بازتاب های هر اقدام خود را مورد بررسی قرار دهید 
شما باید بدانید که چه میزان از نظرات مثبت و چه درصدی منفی بوده است. تحت این شرایط شما قادر خواهید بود تا برای کار خود امتیازی را مشخص کنید. با این حال این امر پایان کار نبوده و لازم است تا نظرات را مورد بررسی قرار داده و ریشه یابی کنید. در نهایت فراموش نکنید که در صورت عدم پیشرفت و بهبود ضعف ها شما محکوم به شکست خواهید بود. 

از نظرسنجی استفاده کنید 
شما می توانید تردیدهای خود را با مخاطبان به اشتراک گذاشته و نظرات آن ها را جویا شوید. فراموش نکنید که تمامی اقدامات شما برای تحت تأثیر قرار دادن آن ها است. به همین خاطر استفاده از نظرات آن ها نمی تواند برای شما ضرری را به همراه داشته باشد. در نهایت فراموش نکنید که بهتر است تا با سایر برندهای مرتبط با حوزه خود ارتباط برقرار کرده و از یکدیگر حمایت کنید. همچنین زمان ارسال مطالب نیز از دیگر معیارهای مهم محسوب می شود که در هر یک از شبکه های اجتماعی متفاوت است. 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان