«مانگ» آوازی نو برای بانوان سرزمین‌مان

«مانگ» آوازی نو برای بانوان سرزمین‌مان
«مانگ» آوازی نو برای بانوان سرزمین‌مان

در سال 93 برند مانگ در صنعت پوشاک زنانه پا به عرصه گذاشت. ریشه لغوی مانگ از گویش کردی است که به معنی "ماه آسمان" است.

در گفت و گو با مدیرعامل این برند متوجه شدیم استراتژی اجرایی مانگ در عرضه آثار و محصولات اینگونه بوده است که اولاً از تولیدات و پتانسیل های داخل کشور استفاده کند و همچنین بهترین قیمت همراه با بهترین کیفیت را به مشتریان ارائه دهد تا از این طریق شانه به شانه سایر رقبا که شاید تنها قیمت را مورد هدف قرارداده اند و از کیفیت فاصله گرفته اند ظاهر شود.

قیمت مناسب و تنوع محصولات در مانگ نیز به گونه ای است که همه سلیقه ها و همه ی سنین را شامل می شود و همین عامل از اصلی ترین عوامل رضایتمندی مشتریان و وفاداری آنها به این برند بوده است. در ادامه مطلب به شرح این گفت و گو با «فواد معتمد» مدیرعامل این برند پرداخته ایم که با مخاطبانمان به اشتراک میگذاریم.

 

 

لطفاً در مورد تحصیلات و سوابق فعالیت‌های تجاری و بازرگانی خودتان برای مخاطبان ماهنامه «تجارت طلایی» توضیح بدهید.

در سال 1388 در مقطع کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی، از دانشکده مدیریت دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شدم و از دو سال قبل از آن در صنعت پوشاک به جهت اینکه کسب‌وکار خانوادگی ما از نسل‌های قبل بوده مشغول به فعالیت شدم.

من متربی یک خانواده سنتی بودم که نسل‌های قبلی آن در بازار پارچه تهران و دیگر بازارها به‌صورت سنتی تجارت می‌کردند و همین‌طور کسب‌وکار پدرم نیز در همین قالب‌ها با سختکوشی فراوان توسعه یافته بود و اصلاً شاید بزرگ‌ترین خصوصیت بنده هم که باعث رشد و ترقی شد، تلاش برای رسیدن به افق‌هایی بود که جز با این سختکوشی محقق نمی‌شد.

 

از داستان شکل گیری برند «مانگ» برایمان بگویید.مشخصات و ویژگی‌های شایان‌ذکر محصولات شما که به‌نوعی امضای شما محسوب می‌شوند چیست؟

با توجه به نگرشی که از دانشکده پیدا کرده بودم و رؤیاپردازی‌هایم از همان سال‌های اول تصمیم به توسعه کسب‌وکار خود داشتم و با توجه به دانش و اطلاعات خانوادگی‌ام از صنعت پوشاک، از این فرصت استفاده کرده و اولین فروشگاه مانگ را در سال 1393 با همکاری خانواده‌ام راه‌اندازی کردم؛ البته خانواده ما همیشه در صنعت تولید بوده‌اند ولی چون در زنجیره تأمین پوشاک، فروشگاه‌داران قدرت اصلی را داشتند و فروشگاه مسیر نزدیک‌تری به مشتری برای شناخت نیازهای بازار بود، تصمیم گرفتم مسیرم را از تأسیس فروشگاه خرده‌فروشی شروع کنم و پس از شناخت بازار واحد تولید را راه‌اندازی کنم.

ما از همان ابتدا برای شناخت بازار با تنوع بالا و حاشیه سودهای کم شروع به فعالیت کردیم و اصلاً این دو مورد بنیان اصلی مانگ را لاجرم شکل داد؛ البته هیچ‌وقت استراتژی ما ارزان‌فروشی نبود، بلکه کالاهای با کیفیت مناسب را با مارجین‌های کم به‌فروش می‌رساندیم و این دو یعنی تنوع بالا و قیمت متناسب، نقاط قوت ما محسوب می‌شوند.

 

 

 برای شروع همکاری با طراحان لباس چه مواردی مدنظر شماست و چه مهارت‌هایی از نیرویی که به‌عنوان یک طراح در مجموعه شما مشغول به کار می‌شود، انتظار دارید؟

از آنجا که هدف نهایی ما تأمین نیازهای مشتریان‌ است، لذا شناخت بازار و سلیقه مرتبط با بازار مهم‌ترین خصوصیتی است که در جذب یک طراح بررسی می‌کنیم. حتی ما به طراحان‌مان پیشنهاد می‌کنیم برای شناخت بازار ساعاتی از فعالیت کاری خود را در سطح فروش و کنار مشتریان بگذرانند. به تبع آشنایی با بازارهای جهانی، مد و ابزارهای کاربردی این صنعت در مراتب بعدی بررسی می‌شود.

 

 در استخدام نیرو و انتخاب همکار چه مواردی برای شما حائزاهمیت است؟ درحال‌حاضر چه تعداد نیروی کار در مجموعه شما مشغول‌به‌کار هستند؟

درحال‌حاضر حدود 70 نفر در واحدهای خرده‌فروشی و فعالیت‌های ستادی و همچنین حدود 80 نفر در کارگاه‌های تولیدی ما مشغول به فعالیت هستند.

در بحث انتخاب همکار بسته به محل و سمتی که برای آن نیرو جذب می‌کنیم، قطعاً خصوصیت‌های متفاوتی نیاز است و نمی‌توان یک پارامتر کلی برای صندلی‌های مختلف بیان کرد ولی آینده‌نگری، شخصیت و احترام، سختکوشی، مسئولیت‌پذیری و روحیه کار تیمی مواردی هستند که به‌صورت کلان در تمام پرسنل مانگ دیده می‌شوند.

 

چه زمانی بیشترین عکس‌العمل مثبت را از مشتری دریافت کرده‌اید و از اقدامات خود در جهت مشتری‌مداری برای‌مان بگویید.

 کسب‌وکار ما به‌شدت ناشی از حال و هوای جامعه است. لباس ذاتاً به‌گونه‌ای معرفی شخصیت، نگرش و روحیه افراد است؛ لذا در زمان‌هایی که حال جامعه خوب است، ما نیز به‌شدت عکس‌العمل‌های خوب می‌بینیم. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که بلافاصله پس از آمدن برف یا برد یک مسابقه ملی بازار ما رونق می‌گیرد و پرسنل سطح فروش ما نیز مهارت استقبال را به‌خوبی یاد گرفته‌اند. حتی پرسنل در یک مورد آنقدر خوب مشتری را جذب کرده بودند که این مشتری بعدازظهرها برای پرسنل میان‌وعده تهیه کرده و فروشگاه پاسداران ما محلی برای گذران اوقات فراغت ایشان شده بود؛ لذا از نظر مشتری‌مداری، پرسنل سطح فروش آموزش‌های لازم را دیده و همچنین کالاهای ما دارای ضمانت کیفیت هستند و درصورت بروز مشکل در مواد اولیه و دوخت کالا، آن را عودت می‌کنیم.

 

 به نظر شما برای تداوم حضور در بازار، برندی همانند «مانگ» چه اقداماتی باید انجام بدهد؟

از آنجا که رقابت در صنعت پوشاک داخلی رشد فزاینده ای داشته است؛ بنابراین ارائه محصولات منحصربه‌فرد و همچنین کاربرد روش‌هایی برای وفادارسازی مشتریان نیاز الزامی برای حیات در این صنعت است.

 

 

درحال‌حاضر برند «مانگ» چه تعداد شعب در سطح کشور و در چه شهرهایی دارد؟

درحال‌حاضر برند «مانگ» پنج شعبه فعال در سه شهر تهران، مشهد و رشت دارد. همچنین در شهرهای شیراز، اهواز و سیرجان نیز مشغول اجرای فعالیت‌های دکوراسیون و تجهیز شعب هستیم و ان‌شاءالله به‌زودی می‌توانیم در این شهرها نیز خدمت‌رسانی کنیم.

 

لطفاً پیرامون برنامه‌های آتی برند «مانگ» در حوزه‌های توسعه شعب، طراحی محصولات، اضافه کردن لاین مردانه و برنامه‌هایی برای رضایت مشتری توضیح دهید.

طبق برنامه توسعه 10ساله مانگ، بنا داریم تا در سال 1405، 15 شعبه فعال در حداقل 10 استان داشته باشیم. اضافه کردن لاین مردانه، در این برنامه دیده نشده است ولی لاین‌های زنانه خود را در این مدت کامل‌تر خواهیم کرد.

 

به‌عنوان سؤال پایانی، از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در سال‌های فعالیت خود در صنعت پوشاک داشته‌اید، مواردی را برای مخاطبان‌مان بیان کنید.

بازار باثبات، نیاز هر کسب‌وکاری است ولی در کسب‌وکارهایی که محصولات آنها تاریخ انقضا دارند، این ثبات جهت برنامه‌ریزی‌های آتی دوچندان حائز اهمیت می‌شود. از آنجا که پوشاک زنانه با فرهنگ مد آمیختگی زیادی دارد، ما نیز جزو صنایعی هستیم که از بی‌ثباتی‌های اخیر به‌شدت آسیب دیده‌ایم و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ما دچار آسیب شده است.

در مرحله بعدی به نظرم با هر فعال اقتصادی صحبت کنید یکی از چالش‌های بزرگ آنها منابع انسانی هستند که متأسفانه فرهنگ کار و اشتغال روزبه‌روز آسیب‌های بیشتری می‌بیند و جذب نیروی کارآمد چالش همگی ما شده است.

تگها : خرده فروشی , فروشگاه , فروش , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برند , صنعت پوشاک , توسعه شعب , طراحی لباس , منابع انسانی , وفاداری مشتریان , رقابت , مشتری , کیفیت , مانگ , برند زنانه , محصولات مانگ

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان