آنچه در «ریتیل سامیت 2023» گذشت

آنچه در «ریتیل سامیت 2023» گذشت
آنچه در «ریتیل سامیت 2023» گذشت

سفری به عمق احساس خرده‌فروشی

مراسم باشکوه ریتیل سامیت 2023 طبق معمول چند سال اخیر در هتل آتلانتیس در پالم دوبی طی دو روز در روزهای 14 و 15 مارس برگزار شد و برترین‌های عرصه خرده‌فروشی و صاحبان کسب‌وکار، مراکز خرید بزرگ و برندهای مشهور ضمن حضور در قالب پنل‌های مختلف به سخنرانی و انتقال دانش پرداختند.

مراسمی که با سخنرانی «احمد بن‌محمد» مشهور آغاز شد، گردآورنده 900 فعال و مدعو  صنعت خرده‌فروشی از سراسر دنیا بود و طبق روال چند سال اخیر، شاهرخ کشاورز، موسس ماهنامه تجارت طلایی و نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا نماینده ایران در این مراسم بود.

 

 

روز اول با سخنرانی گری تاچر، مدیر و یکی از موسسان ریتیل سامیت شروع شد و با اظهارات محمد لوتاح، مدیر دوبی چمبرز ادامه یافت. بخش جذاب مراسم روز اول، صحبت‌های تامی هیلفیگر، مدیر تامی هیلفیگر و لوسی مگوایر درباره برندشان بود؛ جایی که از خوش‌بینی‌ها درباره آینده تامی هیلفیگر و تاثیری که فرهنگ خرید این برند بر جوامع گذاشته، صحبت شد. تامی هیلفیگر هدف آینده خود را تمرکز بیشتر بر خرید آنلاین و البته تداوم توجه به فروشگاه‌های فیزیکی دانست. ایجاد تنظیمات سازمانی و فرهنگی که مشتری‌مداری را تسهیل می‌کنند، انجام یک تجزیه و تحلیل جامع هزینه -  فایده و ایجاد یک سیستم رتبه‌بندی موثر برای تجربیات مختلف مشتریان و نوآوری در برنامه‌های تجربه مشتری ازجمله مسائلی بود که دیوید ویرکروس، رئیس گروه شلهوب و 3 سخنران دیگر پنل تخصصی، مورد بررسی قرار دادند.

 

 

 

یک پنل متفاوت

در پنل جذاب دیگری، مسائلی مانند طراحی سازمان‌های درحال تحول، مجموعه مهارت‌ها برای مصرف‌کننده، مدیریت مصرف‌محوری در مدل‌های مختلف کسب‌وکار، ارائه نوآوری‌های مصرفی و  طراحی محصولات در معرض توجه بود. پس از صرف ناهار، موضوع جذاب دیگری، محل بحث و تبادل‌نظر شد؛ در یک بازار خرده‌فروشی بسیار شلوغ، برندهای امروزی نه‌تنها برای جلب توجه مشتریان جدید، بلکه برای جلب توجه مشتریان موجود هم رقابت می‌کنند. این امر باعث می‌شود اعتمادسازی بیش از پیش مهم شود؛ موضوعی که تنها با نشان دادن درک عمیق از نیازها و خواسته‌های مشتری امکان‌پذیر است و البته عمل به آنها!

 

 

پرداختن به مشکل بازدهی که خرده‌فروشی مد درحال‌حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، گنجاندن خدمات و مفاهیم جدید در استراتژی پایداری یک خرده‌فروش و اینکه آینده مصرف مد چگونه است و چگونه خرده‌فروشان به بهترین وجه برای این تغییر پارادایم آماده می‌شوند، موضوع بحث پنل بعدازظهر بود. در پنل آموزشی، ارائه یک تجربه خرید آنلاین که مشتری را خوشحال می‌کند، همکاری با بازیگران صنعت برای ارائه ارزش افزوده به مشتریان و آماده شدن برای مشتری فردا مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی متفاوت مانند افزایش فروشگاه‌های موقت جذاب و هم‌افزایی بیشتر مشتریان و صاحبان مراکز خرید و فروشگاه‌ها عرضه شد.

 

 

آینده خرده‌فروشی

مسائلی مانند چگونه خرده‌فروشی تخصصی در یک محیط دیجیتالی که مشتری خواهان شخصی‌سازی، فوریت و راحتی است، رشد می‌کند؟ آیا می‌توانید به‌شکل یکسان پاسخگوی همه مشتریان باشید؟ چگونه تصمیم می‌گیرید فعالیت‌ها، کمپین‌ها، مشارکت‌های برند و نوآوری‌ها را براساس مدل تعامل خود بسازید و  بهترین فرآیند برای ایجاد اکوسیستم برندها چیست؟ محور مباحث درباره آینده خرده‌فروشی بود و درنهایت توجه به فروش آنلاین و تلفیق فروش آنلاین و فیزیکی و تکنولوژی فروش چندکاناله، به‌عنوان برترین راهکارها برای بهبود آینده خرده‌فروشی معرفی شد.

 

 

روز دوم مراسم

پس از پایان مراسم روز اول در قالب یک گردش عصرگاهی در ساحل، مراسم روز دوم با بررسی خرده‌فروشی خاورمیانه شروع شد. چگونگی ایجاد یک کسب‌وکار پایدار برای آینده و تحول دیجیتال، به‌عنوان اصلی‌ترین مولفه‌ها خرده‌فروشی در این منطقه مورد بررسی قرار گرفت. به این نکته اشاره شد که برندهای لوکس با رعایت اصول پایداری برندها قادر به گذر از روزهای پساکرونا و بازیابی موفقیت‌های قبلی هستند. بهترین روش در تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تامین برای به حداقل رساندن تنگناها، کاهش کربن و برآورده کردن انتظارات مصرف‌کنندگان نسل Z ازجمله جدیدترین مسائلی است که در صنعت خرده‌فروشی وجود دارد و در یک پنل تخصصی، همگام شدن با نیازهای این نسل، به‌روز بودن دائمی و تولید انبوه و متناسب با نیاز بازار به‌عنوان اصلی‌ترین راهکار برای موفقیت در این عرصه‌ها معرفی شد.

 

پنل تخصصی بانوان

در بخش‌های پایانی مراسم، پنلی تحت عنوان «بانوان چه می‌خواهند؟» برگزار و به دغدغه بانوان فعال در صنعت خرده‌فروشی پرداخته شد. اجرای طرح‌هایی که می‌تواند به افزایش تعادل جنسیتی در یک سازمان ازجمله در سطح اجرایی بینجامد، توسعه برنامه‌هایی برای شناسایی و حفظ بهترین استعدادها در بخش بانوان و قرار دادن شیوه‌های کاری انعطاف‌پذیر برای حفظ نیروها در دستورکار قرار گرفت.

 

 

 

تجارت طلایی، حامی رسانه‌ای مراسم

 نزدیک به صد برند ازجمله گوچی، لگو، آمازون، استارباکس و ... در مراسم حاضر بودند و علاوه‌بر حضور افتخارآمیز «تجارت طلایی» به‌عنوان یکی از حامیان رسانه‌ای مراسم، 65 سخنران به نمایندگی از برندهای مشهورشان به رونق ریتیل سامیت 2023 افزودند.

 

شاه‌کلید مباحث

یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها، پنلی درباره فروشگاه‌داری بود. کریس دیویس، از برند «نیوبالانس» صراحتا به این موضوع اشاره کرد که برخلاف تصور کلاسیک، نباید به فروشگاه تنها به چشم محل درآمد و امور مالی نگاه کرد، بلکه فروشگاه و محل کار شما باید نقطه اتصال به احساسات و ادراکات مشتری و ایجادکننده یک حس خوب برای آنها باشد. در این صورت، موفقیت یک خرده‌فروشی کاملا تضمین شده است.

 

 

 

 

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , ریتیل , نیوبالانس , ریتیل سامیت , مراسم ریتیل سامیت , ریتیل سامیت دوبی , ریتیل سامیت 2023 , ریتیل دبی , سخنرانی تامی هیلفیگر , تامی , کریس دیویس , حامی رسانه ای

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان