محبوب‌ترین برندهای بازارهای گوناگون

محبوب‌ترین برندهای بازارهای گوناگون
محبوب‌ترین برندهای بازارهای گوناگون

فراوانی شهرت و اعتبار

 

برندهای قدیمی و قدرتمند، به‌شکل طبیعی پیوند عاطفی با مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند و برندهای فناوری هم از این قاعده مستثنی نیستند. در حقیقت، گوگل، آمازون، نتفلیکس و حتی eBay به‌عنوان برخی از برندهای مصرفی در جهان که بیشترین جست‌‌وجو از سمت کاربران را به خود اختصاص داده‌اند، جایگاه پرآوازه‌ای دارند. تصور زندگی بدون این نام‌ها دشوار است اما چگونه مدل تجاری در جست‌وجوهای اینترنتی در سراسر جهان تغییر می‌کند؟

 

تاکنون بیشترین جست‌وجو در جهان متعلق به گوگل بوده است؛ برندی که خودش یک موتور جست‌وجو است. این برند در 100کشور، بالاترین رتبه را در اختیار دارد؛ یعنی تقریبا در نیمی از کره‌ زمین!

گوگل با بیش از 90میلیارد بازدید ماهانه، تسلط بی‌نظیری در وفاداری به برند و ترافیک وب‌سایت دارد. برترین برندهای تجاری پرمخاطب، گوگل (صدرنشینی در 100 کشور)، نت فلیکس (صدرنشینی در 45 کشور) و آمازون (صدرنشینی در30 کشور) نام دارند.

 

 

Netflix با سقوط  به رتبه دوم در 45 کشور از جمله ترکیه، برزیل و کره جنوبی بالاترین رتبه را دارد. آمازون در 30 کشور محبوب‌ترین است. تنها شرکت غیرفناوری در میان پنج برند برتر، ایکیا است که پس از eBay ، در جایگاه پنجم قرار گرفته است. 

 

بازی سیستم

وقتی صحبت از زیرشاخه‌های برندهای مصرفی می‌شود، داستان‌های جالبی به‌وجود می‌آید. برند سرگرمی‌سازی با نام  Epic Games با اختلاف قابل‌توجهی بر نمودارهای جهانی این حیطه تسلط دارد. این شرکت در پوتوماک در مریلند تاسیس شد و در حال حاضر 141 کشور در سطح جهان در رتبه برتر قرار دارد.

علاوه بر این، «نینتندو» در رده اول  24کشور از جمله ژاپن، هائیتی و کانادا قرار دارد؛ در حالی که Gameloft مستقر در پاریس در ردیف بعدی به‌چشم می‌خورد.

نایک از زمان تاسیس در سال 1964 به یک سازنده برجسته تبدیل شده است. در واقع، این برند آمریکایی بیشترین جست‌وجوشونده عرصه مد در 49کشور است. پس از تعدادی شکست‌ و گام‌های اشتباه در اواسط دهه 1980، نایک بر بازاریابی و تولید متمرکز شد و از مصرف‌کننده‌بودن صرف، فاصله گرفت.

خرده‌فروش سوئدی «اچ اند ام» مانند نایک سابقه طولانی دارد و در سال 1947 تاسیس شده است. قبل از همه‌گیری کرونا، این خرده‌فروش مد، 5هزار فروشگاه در سطح جهان را اداره می‌کرد. با وجود این، از زمان کرونا، تصمیم گرفت 250فروشگاه فیزیکی را در سال 2021 تعطیل کند و بیشتر به فروش آنلاین بپردازد.

 

 

هنگامی که به جست‌وجوگرهای زنجیره فست‌فود نزدیک می‌شوید، درمی‌یابید که مک‌دونالد در سطح جهانی بالاترین رتبه را دارد. کی‌اف‌سی در 65کشور دنیا از جمله روسیه، پرو و تایلند در جایگاه دوم قرار دارد؛ در همین حال «پیتزا هات» که متعلق به کی‌اف‌سی است، بیشترین جست‌وجو را در آمریکا به خود جلب کرده است. در بین برندهای برتر مصرف‌کننده یک روند تکراری وجود دارد؛ حضور پررنگ آمریکا و اروپا در تقسیم‌بندی‌ها. 

در چین، موتور جست‌وجو «بایدو» به‌عنوان برترین برند  اینترنت شناخته می‌شود. درهمین حال در سنت هلن (جزیره‌ای که ناپلئون به آن تبعید شد و بعدها در همان‌جا درگذشت) برگر کینگ، عنوان بیشترین جست‌‌وجوی مارک فست‌فود را به خودش اختصاص داده است.

به‌نظر می‌رسد که این جزیره دورافتاده، غیر از برگر کینگ، هیچ زنجیره دیگری برای غذاهای فست‌فودی ندارد. برترین برند مد کشور کنیا، لویی ویتون است؛ درحالی‌که در ترکمنستان، گوچی را می‌پسندند.

با وجود این تفاوت‌ها، بسیاری از ترجیحات مصرف‌کننده، حداقل با توجه به حجم جست‌‌وجو در سطوح جهانی، کاملا مشابه به‌نظر می‌رسند. بسیاری از این برندهای چندملیتی همچنان سهم بیشتری از بازار را به‌دست می‌آورند؛ اما مشاهده پیامدهای فعالیت‌ها و میزان محبوبیت‌شان در هر کشور برای مصرف‌کننده‌ها، برای سال یا حتی دهه آینده جالب توجه خواهد بود.

 

کوکاکولا، مثالی برای محبوبیت

 برای محبوب‌شدن برندها در جهان، بهترین راه، مسیر پیموده‌شده توسط کوکاکولا است. سرهنگ جان پمبرتون، بنیانگذار کوکاکولا، پس از خدمت در جنگ داخلی ایالات متحده، تصمیم به ساخت نوشیدنی که حاوی کافئین باشد، گرفت. اما در سال ۱۸۸۶، قوانین آتلانتا با منع ساخت مواد خوراکی حاوی کافئین، سازندگان را وادار به ساخت نوشیدنی‌های بدون کافئین کرد. بنابراین پمبرتون نیز فرمول ساخت نوشیدنی خود را به کمک آزمایش‌های گوناگون و جمع‌آوری بازخوردهای مردم تغییر داد. این سعی و خطا به شکل‌گیری فرمول منحصر‌به‌فرد ساخت کوکاکولا که متناسب با سلیقه‌ مصرف‌کننده بود، منجر شد.

در سال ۱۹۰۳ کوکائین موجود در نوشیدنی‌های کوکاکولا حذف شد. اما این نوشیدنی با طعم خاص خود، همچنان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا است. می‌توان گفت فرمول منحصر‌به‌‌فرد این نوشیدنی رمز موفقیت آن در بازار جهانی است. بنابراین استراتژی انحصار در ساخت محصولات گوناگون می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

به پیشنهاد‌ حسابدار پمبرتون، چندی بعد از کشف فرمول جدید، مدل لوگوی کوکاکولا هم تغییر کرد. علت این تصمیم‌گیری، متمایزکردن لوگوی کوکاکولا در بین رقبای خود بود. لوگوی این برند یک‌بار در سال ۱۹۲۳ استانداردسازی شد و پس از آن بخش مرکزی لوگوی کوکاکولا مثل فرمول منحصر‌به‌فرد آن بدون تغییر باقی ماند. از این نظر می‌توان گفت که نشان کوکاکولا نزدیک به یک قرن است که در ذهن مخاطبان خود حک شده است. به همین علت، از ثبات نشان تجاری یا همان لوگوی کوکاکولا، به‌عنوان یکی ازعوامل موفقیت این برند مشهور نام می‌برند.  

 

 

منبع: visualcapitalist.com

 

تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , کره جنوبی , کی اف سی , کرونا , گوگل , لویی‌ویتون , کوکاکولا , ژاپن , نایک , اچ اند ام , سوئد , پیتزا هات , کانادا , گوچی , اعتبار , بایدو , برگرکینگ , نتفلیکس , آتلانتا , برزیل

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان