مد سبز راهکاری برای حفاظت از محیط زیست

مد سبز راهکاری برای حفاظت از محیط زیست
مد سبز راهکاری برای حفاظت از محیط زیست

 

در روزهایی که زمین، حال و روز چندان مساعدی ندارد، عزمی همگانی برای بهبود کیفیت اکوسیستم کره خاکی مورد نیاز است.

در این راه از برترین برندهای دنیا گرفته تا صاحبان مشاغل کوچک، همگی سعی دارند با کم کردن آلاینده زیست‌محیطی مرتبط با شغل‌شان به نجات زمین کمک کنند؛ کاری دشوار که البته اگر با خلاقیت ترکیب شود، نتیجه احتمالا خوبی در پی خواهد داشت و می‌تواند به تنهایی کلید حل مشکلات شود. یکی از صنایع پیشگام در این وادی، صنعت مد است. این بازار جذاب از مدت‌ها قبل دغدغه زیست‌محیطی خودش را عیان کرده و طی سال‌های اخیر به خوبی در راه بهبود حال محیط زیست و سیاره آبی قدم برداشته است.

 

«مد سبز» بخشی از صنعت مد است که در آینده با وجود کمبودهای حاصل از مصرف‌گرایی بیشتر با آن مواجه خواهیم شد؛ مدی آینده‌نگر، براساس بازیافت و تولید پارچه، لباس و لوازم جانبی از محصولات دورریختنی و با هدف حمایت و حفاظت از محیط‌‌زیست. گاهی تصور می‌شود در وضعیت اقتصادی امروز جهان و میل مردم به مصرف‌گرایی با وجود تمام محدودیت‌های مالی، دنیای مد شرایط نسبتا خوبی خواهد داشت اما حقیقت چیز دیگری است. کمبود منابع طبیعی و نیاز مردم به حفاظت از محیط ‌زیست در آینده به حدی جدی می‌شود که احتمالا لوکس پوشیدن در اولویت نیازهای پوشاک مردم جامعه نخواهد بود. غیرقابل باور است اما صنعت نساجی یکی از کثیف‌ترین صنایع موجود محسوب می‌شود زیرا تولید محصولات پنبه‌ای و الیاف مصنوعی آسیب‌هایی جدی به محیط‌ زیست وارد می‌کند. روش‌های رنگ‌آمیزی پارچه اغلب ناسازگار با محیط‌ زیست هستند و طبق بررسی‌ها، نساجی پنجمین صنعت موثر در تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان است. در چنین شرایطی بهترین راه‌حل بازیافت است و شاید پروژه‌های خلاقانه‌ بازیافت و مد سبز ‌بتواند صنعت مد را در دهه‌های آینده زنده و پویا نگه دارد. در سال‌های اخیر، دانشمندان و حامیان محیط‌ زیست با اختراعات و نوآوری‌های عجیب و جذاب روش‌های غیرمعمولی در تولید پارچه و لباس معرفی کرده‌اند که آینده مد را امیدوارکننده جلوه می‌دهد.

 

 

جالب‌ترین موارد بازیافتی

جالب‌ترین بازیافت در زمینه‌ پوشاک ساخت پوشیدنی‌ها از مواد خوراکی است. برندهای معروفی مانند پوما، نورث‌فیس و تیمبرلند هم از این بازیافت استفاده می‌کنند. S. Cafe الیاف جدیدی تولید می‌کند که از بازیافت قهوه ساییده‌شده به ‌دست می‌آید و در مقایسه با انرژی لازم در تولید پارچه‌های معمولی انرژی کمتری مصرف می‌کند و به همین دلیل یک صنعت دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود. برند دیگری به نام Q. Milch هم به تولید پارچه‌های آلی از شیر می‌پردازد. ایده و فناوری پیشنهادی برای تولید «پارچه‌های شیری» متعلق به یک میکروب‌شناس آلمانی است. یک برند لباس‌های ورزشی به نام «ویروس» هم با استفاده از بازیافت دانه‌های قهوه، یک لاین ورزشی به نامStay Warm  راه‌اندازی کرده که مناسب فصول سرد سال است و نسبت به سایر محصولات این برند حس گرمابخشی بیشتری دارد. «سوزان لی» یک طراح لباس نابغه است. او در حال حاضر روی یک پروژه مد سبز فعالیت می‌کند و از تخمیر چای پارچه و چرم گیاهی، لباس تولید می‌کند. از دیگر مدهای بازیافتی، گروهی حاصل بازیافت پلاستیک به‌عنوان مضرترین مواد برای طبیعت هستند. ترکیب‌های مصنوعی بازیافتی مواد پلاستیکی درست به همان روشی که بامبو تبدیل به رشته‌های الیاف می‌شود، به ذرات ریزتر تبدیل شده و بعد از ذوب، الیاف رشته‌ای قابل بافت به صورت پارچه از آنها به‌دست می‌آید. معمولا الیاف پلاستیکی بازیافت شده در ترکیب با پنبه به صورت ۲۵درصد پلاستیک و ۷۵درصد پنبه تبدیل می‌شوند؛ پارچه‌هایی کاملا نرم، انعطاف‌پذیر و بادوام. برند mat& nat هم با استفاده از بازیافت بطری‌های پلاستیکی به تولید انواع کیف‌های لوکس می‌پردازد. مواد به کار رفته در محصولات صددرصد بازیافتی هستند. شعار این برند «زندگی به زیبایی» است و با هدف ارتقای بشریت، خلاقیت و حفاظت از محیط‌‌زیست محصولاتی از بازیافت مقوا، چوب‌پنبه، پلاستیک و لاستیک می‌سازند. آنها متعهد شده‌اند از هیچ نوع چرم حیوانی در تولید محصول استفاده نکنند و به همین دلیل برند خود را گیاهی معرفی می‌کنند.

 

 

 ابتکار جالب

 برند کامبوجی Tonle با استفاده از ضایعات کارخانه‌های نساجی به تولید لباس می‌پردازد، از نظر این برند، هیچ‌چیز دورریختنی نیست و حتی کوچک‌ترین تکه‌ها پس از بازیافت مورد استفاده قرار می‌گیرند. تکه‌های بزرگ‌تر به همان شکل در ترکیب لباس‌ها استفاده می‌شوند. برخی تکه‌پارچه‌ها به نخ تبدیل می‌شوند و تکه‌های بسیار کوچک هم در ترکیب با کاغذهای اداری بازیافتی و برنج چسبنده در فرآیندی، تگ و برچسب لباس‌های این برند نام می‌گیرند. هیچ‌چیز در این برند دور ریخته نمی‌شود. وقتی فناوری به کمک بازیافت می‌آید، کارها بسیار آسان‌تر پیش می‌رود. بسیاری از برندهای لباس و تولیدکنندگان کار کردن با ضایعات نساجی را سخت و پردردسر می‌دانند و یکی از این دردسرها پیداکردن و جمع‌آوری و حمل پارچه‌های ضایعاتی مناسب است؛ مشکلی که Fabscrap آن را حل کرده است. این مجموعه به‌عنوان یک وب‌سایت آنلاین، تمام ضایعات بازیافتی نساجی‌های شهر را پیدا می‌کند و مجموعه‌ها برای بررسی و سفارش در سایت قرار می‌گیرند. سپس تولیدکنندگان می‌توانند پارچه‌ها را آنلاین بخرند. آخرین فناوری شاید متعلق به مردم دنیایی باشد که صدها سال بعد فرصت شستن لباس‌ها را نخواهند داشت. در دهه‌های اخیر نیاز به مقاوم‌سازی پارچه در برابر لکه‌ها باعث اختراع فناوری نانو شد و حالا یک برند برزیلی به نام Tristar ادعا می‌کند شلوارهای جین تولید شده توسط این برند بدون نیاز به آب و شوینده و تنها با قرار دادن در فریزر به مدت ۲۴ ساعت از باکتری و میکروب پاکسازی می‌شوند. این برند که از روش و فناوری مورد استفاده‌اش حرفی نزده، هدفش را استفاده‌ کمتر از آب و حفاظت از منابع آب معرفی می‌کند.

 

منبع: FASHIONUNITED.COM

تگها : مد , ماهنامه تجارت طلایی , محیط زیست , بازیافت , زباله , پلاستیک , مد سبز , مد بازیافتی , نساجی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان